Topul drumarilor din România. Regii asfaltului, scoşi din joc de consorţiile străine
0Majoritatea constructorilor autohtoni de drumuri şi autostrăzi au avut anul trecut afaceri şi profituri în scădere, după ce, tot ei, au fost marii absenţi în licitaţiile statului pentru construcţie, întreţinere şi deszăpeziri.
Constructorii români de drumuri, unii dintre ei cu o istorie de 15-20 de ani, s-au descurcat cu greu anul trecut în competiţia creată pe piaţă de marile consorţii internaţionale.
Cei mai mulţi au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri, au obţinut profituri mai mici şi au recurs la disponibilizări. Ba mai mult, unii au fost nevoiţi să-şi declare falimentul din cauza datoriilor foarte mari şi în lipsa unei reuşite de reorganizare.
Sibiu-Orăştie, gură de oxigen pentru Straco
Firma Straco Grup, deţinută de fraţii Alexandru şi Traian Horpoş, a obţinut în 2013 cea mai mare cifră de afaceri dintre toţi aşa-zişi „regi ai asfaltului“, denumire apărută în timpul guvernării Alianţei DA (PNL-PD), atunci când constructorii români au început să fie favorizaţi şi susţinuţi politic. Straco Grup a încheiat anul trecut cu afaceri de 616,5 milioane de lei, în scădere cu aproape 30% faţă de 2012, în timp ce profitul s-a redus de la 1,35 milioane de lei la 880.000 de lei în 2013, potrivit datelor de pe portalul Ministerului Finanţelor.
Printre cele mai mari contracte ale fraţilor Horpoş, cu o avere estimată de „Forbes 500 Miliardari“ la 20 de milioane de euro, se numără construcţia lotului 2 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie (aproape 115 milioane de euro) şi construcţia variantei de ocolire Deva-Orăştie (peste 70 de milioane de euro). O parte din sume au fost încasate de Straco Grup în 2013.
Pe locul al doilea în topul constructorilor români de drumuri, în funcţie de cifra de afaceri din 2013, se situează firma Delta ACM 93, deţinută de Florea Diaconu. Afacerile Delta ACM au fost în 2013 de 544 de milioane de lei, în creştere cu 8% faţă de anul precedent, însă profitul companiei a crescut cu peste 150%, la 39 de milioane de lei.
Florea Diaconu declara în primăvara anului trecut că se aşteaptă la o cifră de afaceri în scădere pentru că sunt câteva lucrări pentru care nu s-au alocat bugete. Tot el spunea însă că se aşteaptă să încaseze peste 40 de milioane de euro din lucrările executate pe piaţa externă, spre care a început să se orienteze din cauza condiţiilor nefavorabile din România.
Delta ACM 93, cu aproape 1.600 de angajaţi la sfârşitul lui 2013, a înfiinţat recent o sucursală în Austria, acesta fiind primul pas spre Vest, după ce a lucrat până acum în ţări din Orientul Mijlociu şi din Africa. În prezent, Florea Diaconu, cu o avere estimată la 80 de milioane de euro, lucrează la o autostradă în Irak, valoarea contractului fiind de aproape 50 de milioane de euro.
Umbrărescu virează spre sectorul bancar
Omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, unul dintre primii regi ai asfaltului din România, rămâne în topul constructorilor. Una dintre firmele sale, UMB Spedition, a terminat anul 2013 cu afaceri de 470 de milioane de lei, în scădere cu 24%, şi un profit de aproape 89 de milioane de lei.
Spedition UMB a participat, printre altele, la construcţia Autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, a reabilitat o serie de şosele şi lucrează la construcţia autostrăzii Timişoara-Lugoj. Tehnostrade a executat, alături de UMB, primul tronson al autostrăzii Timişoara-Lugoj, şi a reabilitat o serie de drumuri în ţară.
Cealaltă firmă din domeniul construcţiei de drumuri, Tehnostrade, a marcat o cifră de afaceri în scădere cu 38%, respectiv 340 de milioane de lei, şi un profit de 43 de milioane de lei. Tehnostrade, care a încheiat 2013 cu 1.207 angajaţi, a anunţat la sfârşitul anului trecut disponibilizarea a 1.017 salariaţi.
De altfel, Dorinel Umbrărescu, cu o avere estimată la 300 de milioane de euro (locul 11 în clasamentul „Forbes 500 Miliardari“), a virat anul trecut de la drumuri la bănci, cumpărând 93% din acţiunile ATE Bank România, instituţie de credit pe care a redenumit-o Banca Românească pentru Credit şi Investiţii.
Profitul Tel Drum, mai mic cu 94%
Afaceri de peste 300 de milioane de lei au obţinut anul trecut şi Euro Construct Trading 98, firmă deţinută de Dan Besciu şi Sorin Vulpescu – 462 de milioane de lei (în stagnare), dar şi Tehnologica Radion, controlată de Theodor Berna – 357 de milioane de lei (în scădere cu 36%).
Compania Tancrad, controlată de familia Stăncic din Galaţi, care a câştigat contracte importante pentru servicii de deszăpezire, şi-a majorat afacerile cu 24% în 2013, la 240 de milioane de lei, dar şi profitul, cu 13%, la 12,4 milioane de lei.
Firma Tel Drum, controlată de foşti colegi de facultate ai vicepremierului Liviu Dragnea, şi-a majorat anul trecut afacerile cu 24%, la 183 de milioane de lei, însă profitul s-a prăbuşit (-94%) la 600.000 de lei.
De asemenea, PA&CO International, deţinută de omul de afaceri băcăuan Costel Căşuneanu, a avut un an dificil. Compania, cu 575 de angajaţi, a încheiat anul cu o cifră de afaceri de 121 de milioane de lei, mai mică cu 47% faţă de 2012, şi cu un profit de numai 470.000 de lei, o pătrime faţă de rezultatul din anul precedent.
Romstrade şi Confort, în insolvenţă
Compania Romstrade, deţinută de Nelu Iordache, a intrat în insolvenţă în decembrie 2012, la scurt timp după ce CNADNR a reziliat şase contracte importante încheiate cu firma din Giurgiu. Romstrade nu a mai transmis rezultatele financiare către Finanţe din 2012. Iordache este trimis în judecată pentru fapte de corupţie şi se află din mai în arest la domiciliu, după un an şi cinci luni de detenţie.
În insolvenţă se află din 2012 şi firma Confort din Timişoara, controlată de Georgică Cornu. Compania a avut afaceri de 61 de milioane de lei în 2013, în scădere cu 75%, însă pierderea s-a redus de la peste 100 de milioane de lei la 5,5 milioane de lei.
Mai puteţi citi:
[<a href="//storify.com/adinavlad/rezultate-financiare" target="_blank">View the story "Rezultate financiare" on Storify</a>]