Topul companiilor din industria de subansamble auto. Cea mai mare parte a societăţilor din domeniu au înregistrat creşteri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Industria de componente auto asigură o mare parte din exporturile României
Industria de componente auto asigură o mare parte din exporturile României

Industria producătoare de componente auto din ţara noastră, care asigură mare parte din exporturile României, este dominată de mari jucători internaţionali, în primele zece companii din domeniu neexistând nicio societate cu capital autohton, potrivit topului realizat de către RisCo.ro.

„Sectorul componentelor auto este unul «la modă» în România şi are o contribuţie importantă atât în Produsul Intern Brut (PIB), cât şi că număr de angajaţi şi cifra de export. Majoritatea firmelor reprezintă investiţii greenfield ale unor mari producători internaţionali, iar produsele finite sunt destinate producătorilor auto importanţi din Europa, dar şi celor interni Dacia-Renault şi Ford. Putem spune că industria este stabilă, iar factorii majori de fluctuaţie sunt legaţi doar de cererea auto la nivel mondial. Majoritatea producătorilor sunt localizaţi în vestul şi centrul ţării, costul cu transportul către fabricile de asamblare auto fiind unul important în evaluarea profitabilităţii operaţionale. Majoritatea firmelor din top şi-au crescut activitatea în 2014 faţă de anul anterior, fapt reflectat atât în majorarea cifrei lor de afaceri, cât şi în creşterea numărului de angajaţi“, se arată în analiza RisCo.

Comparativ cu anul 2013, nu există intrări sau ieşiri din top, ci doar modificări în rândul locurilor ocupate: o singură companie, TRW Automotive Safety Systems din Timişoara, ocupanta locului 7, a rămas pe aceeaşi poziţie în clasament.

Autoliv Braşov, pe primul loc

Locul întâi în top este ocupat de Autoliv din Braşov, companie care în 2013 a fost pe locul al doilea în acelaşi top. Anul 2014 a adus modificări pozitive din punct de vedere al cifrei de afaceri şi al numărului de angajaţi, dar nu şi din punct de vedere al profitabilităţii firmei. Astfel, vânzările producătorului suedez au crescut la 2,4 miliarde lei în 2014, faţă de 2,1 miliarde anul anterior, în paralel cu creşterea numărului de angajaţi cu peste 1.500 persoane, la 6.993 de oameni. În schimb, profitul net s-a redus la 52,1 milioane lei, faţă de 66,4 milioane în 2013.

Nemţii de la Continental, două firme în top 3

Ocupantele poziţiilor 2 şi 3 ale acestui top, Continental Automotive Systems din Sibiu şi Continental Automotive din Timişoara, fac parte din Continental Group din Germania.

Continental Automotive Systems din Sibiu coboară o poziţie mai jos faţă de anul 2013 şi ajunge pe locul al doilea. Creşterea numărului de angajaţi de la 2.369 la 2.896 a avut un efect pozitiv atât asupra cifrei de afaceri, cât şi a profitabilităţii. Astfel, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 157,2 milioane lei în 2014 comparativ cu 2013, în 2014 fiind de 2,3 miliarde lei, iar compania a înregistrat un  profit net în valoare de 47,8 milioane lei, faţă de pierderea de 16,1 milioane lei din anul 2013.

Următoarea clasată este Continental Automotive din Timişoara, care în 2013 a ocupat locul 4 în clasament. Cifra de afaceri din anul 2014 a fost de 2,04 miliarde lei, în urcare cu 382,2 milioane lei comparativ cu valoarea din anul anterior. De asemenea, Continental Automotive a reuşit să îşi reducă pierderile, acestea micşorându-se de la 58,02 milioane lei în 2013 la 41,8 milioane lei în 2014. Numărul angajaţilor a fost de 4.489, în urcare cu 401 persoane.

Takata Petri şi-a majorat profitul

Locul al patrulea al acestui top îi revine Takata din Arad. Anul 2014 a adus schimbări pozitive în cadrul sucursalei din România a producătorului japonez de sisteme de siguranţă auto (centuri de siguranţă, airbaguri, etc). Cu un număr de 4.103 angajaţi, cu 321 mai multe persoane decât în 2013, profitul net al companiei a crescut de la 67,7 milioane lei la 97,7 milioane lei în 2014, iar cifra de afaceri s-a majorat cu 294,9 milioane de lei, până la 1,9 miliarde.

Şi Delphi are două firme în top

Cele două companii ale grupului Delphi ocupă următoarele două locuri în top. Delphi Diesel Systems din Iaşi urcă o poziţie faţă de anul 2013 şi ajunge pe locul al cincilea al acestui clasament. Deşi numărul de angajaţi s-a mişcorat de la 1.914 în 2013 la 1.778 în 2014, cifra de afaceri şi profitul net al companiei au înregistrat modificări pozitive. Astfel, vânzările s-au ridicat la 1,5 miliarde lei, mai mari cu  13,7 milioane lei faţă de anul anterior, iar profitabilitatea companiei a crescut de la 113,7 la 131,2 milioane lei în 2014.

Locul 6 în top firme este ocupat de Delphi Packard din Timiş. Deşi în 2014 cifra de afaceri a companiei a scăzut cu 270,2 milioane lei şi numărul total al angajaţilor a scăzut de la 8.518 la 7.598, compania a trecut de pe pierdere pe profit. Câştigul net a fost de 37,3 milioane lei, faţă de gaura de 2,1 milioane din 2013.

TRW Automotive, singura companie care îşi păstrează locul

Singura companie care îşi păstrează locul în clasment, este TRW Automotive Safety Systems din Timişoara, ocupanta poziţiei a şaptea. Pierderea s-a cifrat la 9,4 milioane lei, cu 3,3 milioane lei mai puţin decât în 2013. Compania a angajat, însă, 497 de oameni în plus, ajungând acum la 2.931 salariaţi. Cifra de afaceri a companiei a crescut de la un miliard de lei în 2013 la 1,2 miliarde în 2014.

Hella, creştere impresionantă

Locul opt îi revine producătorului german de sisteme de iluminat şi electronică auto Hella din Timiş. În anul 2014, furnizorul Renault a prezentat creşteri atât din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât şi al profitului şi numărului de angajaţi. Cu un profit net de 81,2 milioane lei, acesta se află în creştere cu 51,4 milioane lei faţă de valoarea din 2013. Cifra de afaceri a acestei companii a crescut de la 816, 9 milioane lei în 2013 la 1,1 miliarde lei în 2014. Numărul total al angajaţilor în 2014 a fost de 2.054, cu 267 mai multe persoane comparative cu numărul celor din 2013.

Leoni şi Yazaki închid clasamentul

Ultimele clasate, poziţiile 9 şi 10 în top, sunt germanii de la Leoni Wiring Systems din Arad  şi japonezii de la Yazaki cu operaţiuni în parcul industrial Ploieşti. 

Leoni a consemnat vânzări de 916,3 milioane de lei şi un câştig net de 16,1 milioane.

La finalul anului 2014, cifra de afaceri a Yazaki a fost de 803,2 milioane lei, iar profitul companiei a fost de 16,2 milioane lei. 

Analiştii RisCo estimează că performanţele financiare ale firmelor din domeniul componentelor auto – atât cifra de afaceri, cât şi nivelul de profitabilitate - se vor îmbunătăţi în continuare, având în vedere creşterea cererii de produse auto la nivel european.

„Este de aşteptat o creştere a presiunilor salariale în a două parte a anului, din cauza cererii mai mari de salariaţi şi ofertei reduse“, mai arată RisCo în raport.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite