Sistemul care emite poliţe RCA funcţionează în continuare cu dificultate
0Autoritatea de Supraveghere Financiară (AS) nu a reuşit încă să remedieze problemele apărute la sistemul care emite poliţe RCA, punând în mare dificultate atât pe asigurători, cât şi pe şoferii care vroiau să-şi reînnoiască poliţele.
După ce luni şi marţi sistemul CEDAM, fără de care firmele de asigurare din România nu pot emite poliţe RCA, a funcţionat simptomatic, softul a continuat şi miercuri să returneze erori, dar de mai mică amploare. Astfel, cei care au vrut miercuri să-şi facă poliţe de asigurare la companiile Asirom, Groupama şi Uniqa, nu au putut beneficia de clasa de bonificaţie pe care o aveau, sistemul indicând, invariabil, clasa „0“. Au funcţionat însă în parametri normali platformele companiilor Allianz, Omniasig, City Insurance, Generali Asigurări şi Euroins.
Şoferii care nu şi-au putut încheia asigurări din cauza erorilor generale de CEDAM şi se urcă totuşi la volan nu pot invoca blocarea sistemului care emite poliţe RCA în cazul în care sunt traşi pe dreapta de către agenţii de circulaţie.
„Legea prevede foarte clar: conducătorul auto trebuie să facă dovada deţinerii poliţiei de asigurare obligatorii. Aşa scrie la lege, iar agentul de circulaţie aplică legea întocmai. Dacă şoferul nu are poliţă de asigurare valabilă, agentul îi aplică sancţiunea contravenţională şi procedează la reţinerea talonului şi a plăcuţelor cu numerele de înmatriculare. În momentul în care face dovada că a încheiat asigurarea obligatorie, şoferul îşi poate recupera talonul şi numerele. Orice şofer poate să invoce orice, dar în caz de accident este bun de plată“, a explicat, pentru „Adevărul“, comisarul Ovidiu Munteanu, purtător de cuvânt al Brigăzii de Poliţie Rutieră Bucureşti.
Reacţia ASF
Potrivit Autorităţii de Supraveghere Financiară, poliţele de asigurare obligatorie pot fi emise chiar dacă baza CEDAM generează în continuare erori.
„Societăţile de asigurare pot emite poliţe RCA chiar şi în cazul în care baza de date CEDAM nu funcţionează sau funcţionează cu dificultate. Singura problemă care survine în aceste cazuri este imposibilitatea încadrării asiguratului în clasa de bonus/malus adecvată. Conform legislaţiei în vigoare (Norma 23/2014, Art. 67), în situaţia în care din motive tehnice baza de date CEDAM nu poate fi interogată sau datele oferite sunt în neconcordanţă cu documentele prezentate de asigurat, asigurătorul poate stabili daunalitatea pe baza documentelor puse la dispoziţie de asigurat“, au explicat, pentru „Adevărul“, oficiali ai ASF.
Autoritatea precizase, iniţial, că sistemul informatic CEDAM a fost suprasolicitat luni şi marţi, din cauza unui număr foarte mare de interogări provenite de la companiile de asigurări mai ales pentru serviciile privind stabilirea clasei de daunalitate bonus-malus, fiind înregistrate circa 4 milioane de solicitări pe zi, adică cât în una sau două săptămâni, într-o perioadă normală. Din această cauză, sistemul a răspuns cu greutate la interogări, iar unii utilizatori nu au putut obţine informaţiile necesare emiterii de poliţe RCA.