Paul Fulea, Crama Histria: Nu ar trebui să mai aşteptăm intervenţia statului. Trebuie să ne trezim şi să înţelegem că ne putem baza doar pe forţele noastre!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
histria

„Avem vin din ce în ce mai bun, vin care trebuie arătat consumatorului”, recunoaşte Paul Fulea, antreprenorul care conduce Crama Histria, atunci când explică pentru Adevărul.ro ce crede că ar trebui îmbunătăţit la nivel de piaţă în România.

De asemenea, adaugă el, din soiurile de struguri româneşti se obţin vinuri extraordinare care necesită o promovare corspunzătoare. „Producătorii de vin nu ar trebui să mai aştepte intervenţia statului. Trebuie să ne trezim şi să înţelegem că ne putem baza doar pe forţele noastre. Trebuie să ne asociem şi să ne promovăm împreună”, continuă Fulea.

Paul Fulea este antreprenorul care, după aproximativ zece ani de muncă în multinaţionale, s-a hotărât să preia una dintre cele mai vechi plantaţii de vie din Nordul Constanţei. Totul a început cu o investiţie de 2,2 milioane de euro, iar businessul pe care îl conduce astăzi, crama Histria, este continuarea efortului depus de tatăl său. „Investiţiile făcute în ultimii cinci ani, de când l-am preluat, se ridică la peste două milioane de euro – atât bani europeni, cât şi credite bancare. Am investit în reconversia plantaţiei – aproape 100 de hectare replantate, plus în înfiinţarea cramei”, mărturiseşte el.

În opinia sa, domeniul vitivinicol este un business de familie. „Investiţiile efectuate sunt pe termen lung şi foarte lung – de exemplu, avem în exploatare zece hectare de Merlot plantat în 1976. Investiţiile făcute de mine în aceşti ultimi ani sper să fie valorificate mai departe de fiul meu”, mai spune Paul Fulea. 

Anul trecut, prin crama Histria el a avut afaceri de peste două milioane de lei, iar până la finele lui 2018 se aşteaptă să obţină peste 2,5 milioane de lei, cu un profit operaţional de mai bine de 175.000 de lei. 

Cum caracterizaţi piaţa în care activaţi şi ce credeţi că ar trebui îmbunătăţit la nivel de piaţă în România?

Paul Fulea: Piaţa vinului cunoaşte, în ultimii zece ani, o dinamică deosebită. Este un paradox, de fapt. Vinul este un produs care pătrundea greu pe piaţa noastră – mă refer din punctul de vedere al unui producător nou. Însă, în aceşti ultimi ani, s-au lansat foarte multe crame noi – zeci de crame. Acest lucru a creat o presiune în piaţă care ne-a ajutat pe toţi: consumatorii sunt mai expuşi produsului în sine, şi devin astfel mai educaţi. producătorii sunt obligaţi să insiste pe calitate, iar serviciile conexe se dezvoltă (târguri, evenimente etc.). Vinul a ajuns să fie integrat şi practic, nu doar teoretic, în FMCG (fast moving consumer goods).

Ce credeţi că ar trebui îmbunătăţit la nivel de piaţă în România? 

Paul Fulea: Sunt foarte multe lucruri care necesită atenţia mărită a producătorilor români, dar şi a celorlalţi jucători din industrie: restaurante, magazine specializate, mici şi mari retaileri. În primul rând, promovarea vinului românesc – avem vin din ce în ce mai bun, vin care trebuie arătat consumatorului. În al doilea rând, promovarea soiurilor româneşti – se obţin vinuri extraordinare din soiuri româneşti şi acestea necesită o promovare corespunzătoare. În al treilea rând, să nu se mai aştepte intervenţia statutului. Trebuie să ne trezim şi să înţelegem că ne putem baza doar pe forţele noastre. Trebuie să ne asociem şi să ne promovăm împreună.

Care este producţia actuală la crama Histria? Exportaţi? Cât merge la export?

Paul Fulea: Producţia anuală de vin gravitează, în continuare, în jurul valorii de 45-48.000 litri. Cred că va fi ultima campanie în care mă voi baza pe dotările actuale ale cramei. Pentru campania următoare, în condiţiile în care ne vom păstra ritmul de creştere, va fi nevoie de o investiţie în mărirea capacităţii cramei. Ponderea vânzărilor la export este foarte mică însă. Avem livrări sporadice şi nu am deschis, încă, vreo colaborare constantă în afara ţării. Promovarea este foarte costisitoare şi nici producţii foarte mari nu avem, prin care să asiguram cantităţi corespunzătoare pe durata unui an.

Care este valoarea medie a litrului de vin vândut? Câte sticle de vin vindeţi anual?

Paul Fulea: Vindem litrul de vin la un preţ mediu care se apropie de 15 Lei pe litru. Comercializăm, îndeosebi, la sticlă şi ne concentram doar pe acest tip de ambalaj. Este adevărat ca avem disponibile anumite sortimente şi la Bag-In-Box de 5 litri, însă nu este un tip de ambalaj pe care să îl promovam şi pe care să punem accentul. Estimăm că anul acesta vom ajunge la aproximativ 30.000 de sticle vândute, iar pentru anul viitor sperăm să depăşim 38.000.

Care sunt cele mai bune pieţe / cele mai profitabile oraşe?

Paul Fulea: Piaţa noastră principală de desfacere este Dobrogea. Suntem prezenţi şi pe piaţa din Bucureşti, însă avem mult de lucru până vom avea o expunere adecvată. Avem parteneri buni în Bucureşti, iar din această vară am deschis colaborarea şi cu unul dintre cei mai buni distribuitori de vin – ParmaFood. Avem încredere că echipa noastră de vânzări, alături de distribuitorii noştri, vor reuşi să aducă vinurile noastre mai aproape de consumatori şi vom creşte, astfel, vânzările şi în capitală. Prin urmare, pentru moment, Constanţa este cel mai profitabil oraş, urmat de Bucureşti. Ne vom extinde, în curând, şi în Ardeal, unde avem mari speranţe legate de Sibiu, Braşov, Cluj-Napoca şi Târgu Mureş. 

Câte hectare aveţi? Ce soiuri de viţă-de-vie?

Paul Fulea: Plantaţia noastră are, în acest moment, 108 de hectare aflate pe rod, iar de la anul vor fi 120 de hectare. Mai avem, în pregătire, încă 30 de hectare. Analizăm, în continuare, oportunităţile de plantare pentru acele hectare – ce soiuri, ce suprafeţe. Oricum, vor fi preponderente soiurile româneşti: Fetească Regală, Crâmpoşie, Băbească Neagră etc. Acum dispunem de Sauvignon Blanc şi Chardonnay – soiuri albe şi de Pinot Noir, Fetească Neagră, Cabernet Sauvignon şi Merlot – soiuri roşii.

Ce investiţii preconizaţi în următoarele şase luni şi ce sume aţi alocat pentru acestea?

Paul Fulea: Investiţiile vor fi determinate de dinamica vânzărilor de vin. Avem bugetaţi aproximativ 40.000 euro, anul viitor, pentru achiziţia de vase noi de fermentare şi sisteme de răcire, însă investiţia va fi făcută doar în condiţiile în care va fi necesară.

Ce producţie estimaţi anul acesta? Cât aţi avut anul trecut?

Paul Fulea: Estimăm o producţie de struguri de aproximativ 900 de tone, faţă de cele 700 de tone obţinute anul trecut. În ceea ce priveşte vinul, vom produce aproximativ 45.000 – 48.000 litri, similar anului trecut. Am schimbat însă ponderea – crescând producţia de vinuri rose şi vinuri albe, astfel încât să facem faţă cererii.

Care este cifra de afaceri şi profitul pe care le-aţi înregistrat în anul 2017? Estimări pentru 2018?

Am înregistrat o cifră de afaceri de peste 2 milioane de lei în anul 2017 şi un mic profit operaţional. Pentru 2018, ne aşteptăm sa obţinem peste 2.5 milioane lei, iar profitul operaţional să depăşească 175.000 de lei.

Faceţi turism viticol?

Paul Fulea: Da, organizăm degustări în crama, însoţite de plimbări prin plantaţie în care povestim despre soiuri, sol, apropierea de mare şi de istoria locurilor. Încă nu avem şi unitate de cazare – acesta fiind un aspect pe care îl luăm în considerare în anii următori.

În ce stadiu este recolta?

Paul Fulea: Am reuşit să culegem întreaga suprafaţă de struguri albi şi recoltam acum strugurii roşii. A fost un an destul de dificil, cu ploi abundente în luna iulie, urmate apoi de temperaturi foarte ridicate în august şi ridicate în septembrie. Avem acumulare mare de zahar pe soiurile roşii – lucru care ne va ajuta în obţinerea de vinuri roşii de calitate.

„Avem vin din ce în ce mai bun, vin care trebuie arătat consumatorului”, spune Paul Fulea, antreprenorul care conduce Crama Histria, atunci când explică pentru Adevărul ce ar trebui îmbunătăţit la nivel de piaţă în România. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite