Femeia în afaceri – cum punem în practică ce învăţăm

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Una dintre cele mai mari dileme ale părinţilor este legată de parcursul educaţional al copiilor. Să aleagă o grădiniţă de stat sau privată, la ce liceu să îi înscrie, ce facultate să aleagă, să îi susţină să facă un MBA în România sau în afara ţării pentru a le asigura cel mai bun start în viaţă şi aşa mai departe.

După 9 ani de antreprenoriat, dintre care ultimii 3 şi jumătate dedicaţi comunităţii Femei în Afaceri, antreprenoare sau cu funcţii de conducere în companii, am ajuns la concluzia că educaţia, dar mai ales învăţarea continuă joacă un rol esenţial în dezvoltarea unei cariere.

În Statele Unite, femeile antreprenor reprezintă grupul proprietarilor de companii mici şi mijlocii cu cea mai mare rată de creştere, iar circa 30% din toate business-urile sunt deţinute de femei, în creştere cu peste 50% în comparaţie cu 15 ani în urmă. În România, cifrele sunt inevitabil mai mici, dar vestea bună este că tendinţa este tot de creştere. Care sunt instrumentele care conturează profilul unei femei care poate avea succes în antreprenoriat şi cum putem încuraja dezvoltarea acestei categorii şi la noi?

Încă din primii ani în sistemul educaţional, chiar de la grădiniţă, copiii ar trebui să deprindă ceea ce eu consider ca fiind cele mai importante atribute pentru o viitoare femeie de succes – curiozitatea, curajul de a experimenta, creativitatea, comunicarea, frumuseţea complicităţii şi a muncii în echipă. Chiar dacă par la prima vedere lucruri extrem de generale, din păcate ele nu sunt suficient de exploatate de părinţi şi sistem, deşi mai târziu acestea joacă un rol la fel de important ca cel al diverselor cursuri şi certificări de cel mai înalt nivel în management.

Curiozitatea, ideea de joc, de experimentare, trebuie păstrate pe tot parcursul vieţii pentru că ele reprezintă motorul care alimentează inovaţia, indiferent de domeniul de activitate.

În urmă cu 3 ani, curiozitatea m-a împins către crearea unui grup pe LinkedIn în care să cer sfaturi pentru antreprenoriatul pe care îl dezvoltam. Mai departe, nevoie de comunicare şi de a „împărţi” cu ceilalţi a dus la întâlnirile de grup în afara Internetului, iar nevoia de “complicitate” a generat toate proiectele ulterioare ale comunităţii locale de business feminin.

Mediul de business din România este unul aparte, care de multe ori ridică provocări pentru femeile la început de carieră, în aceeaşi măsură ca în cazul bărbaţilor. Vorbim despre birocraţie, lipsa sprijinului din partea statului, uneori lipsa de profesionalism a partenerilor etc., dar cred că aceste atribute de bază, prezentate mai sus, alături, evident, de supra-specializarea continuă în domeniul în care activăm, ne pot menţine răbdarea şi aduce succesul, dar, mai ales, liniştea sufletească oferită de lucrurile bine făcute.

Orice societate are nevoie de modele sănătoase de leadership feminin, iar mediul de business are responsabilitatea de a oferi şi el astfel de exemple, dincolo de cele din alte domenii precum cultură, educaţie, sport, pentru a încuraja tot mai multe tinere să îndrăznească să dorească să ajungă cât mai sus în carieră, şi să ajungă să conducă la rândul lor oameni pe care să îi inspire.

Opinii

Mai multe de la Alice Botnarenco

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite