CN APM Constanţa poate încheia doar contracte temporare de pilotaj şi remorcaj maritim

0
Publicat:
Ultima actualizare:
portul constanta

Avizul Consiliului Concurenţei survine amenzii de 2,65 milioane euro date anul trecut CN Administraţia Porturilor Maritime pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de pilotaj maritim.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bohdan Chiriţoiu, a avizat săptămâna trecută solicitarea CN APM de a încheia noi contracte-cadru de pilotaj şi remorcaj maritim, impunând însă companiei o serie de obligaţii precum obligaţia de a încheia contractele „cu toţi operatorii de pilotaj şi remorcaj posesori de autorizaţii valabile emise de ANR la data încheierii contractelor”, de a elimina repartizarea unitară a sumelor încasate între operator şi de a elimina sistemul de rotaţie, astfel încât beneficiarii acestor servicii să poată alege prestatorul.

„Sumele rezultate din prestarea serviciilor de pilotaj şi remorcaj maritim vor fi încasate de CN APM şi repartizate de aceasta, proporţional cu numărul de manevre efectuat de fiecare operator, fără vreo ingerinţă a acesteia asupra nivelului de tarif practicat de fiecare operator în parte. Acordarea dreptului unor întreprinderi de a efectua serviciile de siguranţă pentru navele care intră în incinta acestora (şantiere navale, terminale petroliere etc), în condiţiile în care aceste întreprinderi sunt autorizate de ANR şi nu furnizează servicii pe piaţa concurenţială”, se arată în avizul Consiliului Concurenţei.

Criteriile de selecţie nu trebuie să fie excesive

În cazul în care, în mod justificat, se impune limitarea numărului de furnizori de servicii de siguranţă, derivate din natura şi specificul activităţii portului Constanţa, CN APM va elabora proceduri de selecţie transparente, obiective, nediscriminatorii şi proporţionale în raport cu toţi potenţialii operatori de servicii de pilotaj şi remorcaj maritim, supuse dezbaterii publice.

„Criteriile minime stabilite în cadrul acestor proceduri nu trebuie să fie excesive, pentru a nu crea bariere la intrarea pe piaţă. Acestea trebuie să fie proporţionale cu obiectivul asigurării serviciilor de pilotaj în condiţiile prevăzute de lege şi de necesarul fiecărui port în parte şi să nu adauge condiţiilor deja aprobate prin ordin de ministru, aplicate la autorizare”, consideră autoritatea.

CN APM riscă o amendă de până la 10% din cifra de afaceri

Conform legii, Consiliul Concurenţei poate dispune prin decizie sancţionarea întreprinderilor care nu se conformează cu măsurile impuse prin decizia anterioară cu amendă cuprinsă între 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării. Potrivit art. 58 din Legea concurenţei, ţinând cont de faptul că au trecut 45 de zile de la data notificării deciziei luate de Consiliul Concurenţei către toate părţile implicate, întreprinderile în cauză neconformându-se cu măsurile dispuse, Consiliul Concurenţei poate aplica acestora amenda maximă, respectiv de 10%.

De asemenea, Consiliul Concurenţei poate obliga întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi la plata unor amenzi cominatorii, în sumă de până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie din anul financiar anterior sancţionării, pentru fiecare zi de întârziere, calculată de la data stabilită

prin decizie, pentru a le determina să înceteze practicile anticoncurenţiale şi să respecte măsurile dispuse prin decizia de constatare a încălcărilor.

7 companii de pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj, amendate de Concurenţă anul trecut

În toamna anului trecut, Consiliul Concurenţei a sancţionat cu amenzi în valoare totală de 22.317.212 lei (4.959.380 euro) 7 companii active pe pieţele serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime: Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, Logistic Remo Services SRL şi Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa (CNAPM).

Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei declanşate, în luna noiembrie 2012, pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile ce se află în administrarea CNAPM.

În urma investigaţiei, Consiliul Concurenţei a constatat existenţa mai multor fapte anticoncurenţiale (înţelegeri şi abuz de poziţie dominantă) care au eliminat concurenţa în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori şi, implicit, la reducerea atractivităţii acestor servicii pentru potenţialii investitor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite