EXCLUSIV Gruia Stoica a deschis astăzi contul la Banca Transilvania pentru preluarea CFR Marfă. Până vineri, trebuie să vireze 20 de milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Grup Feroviar Român (GFR), companie controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a semnat astăzi la sediul Ministerului Transporturilor, documentele pentru deschiderea contului escrow în vederea preluării CFR Marfă, au declarat, pentru "Adevărul" surse bancare. Până vineri, Gruia Stoica trebuie să depună în acest cont 20 de milioane de euro.

„Astăzi s-a semnat deschiderea contului de escrow, la sediul Ministerului Transporturilor, de către reprezentanţi ai Ministerului, ai GFR şi ai agentului de escrow, adică banca care va găzdui banii. Banca la care s-a deschis contul este Banca Transilvania“, au declarat sursele citate.  

Contul escrow este un depozit colateral constituit de către GFR, ca titular de cont, având ca destinaţie păstrarea unor sume până la încheierea tranzacţiei, ca garanţie a utilizării sumelor strict pentru destinaţia stabilită, respectiv cumpărarea CFR Marfă. 

Potrivit Hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, Grup Feroviar Român trebuia să deschidă contul de escrow în termen de 30 de zile de la semnarea contractului (2 septembrie), adică cel târziu astăzi. Mai mult, în termen de două zile de la deschiderea contului, adică până vineri, 4 octombrie, GFR trebuie să vireze în cont 20 de milioane de euro, echivalentul a 10% din valoarea tranzacţiei.

Mai departe, în data de 15 octombrie, trebuie să aducă restul de bani, respectiv 170 de milioane de euro, alţi 10 milioane de euro fiind garanţiile depuse iniţial.

GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni. De asemenea, s-a obligat la investiţii de 900 de milioane de lei.

Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiţi după ce Consiliul Concurenţei va emite o decizie privind această tranzacţie. 

Numai că instituţia nu poate da o decizie în doar trei săptămâni, preşedintele Consiliului Concurenţei afirmând că un răspuns ar putea veni chiar şi peste cinci luni. Prin preluarea CFR Marfă, grupul GFR-Grampet ar ajunge la o cotă de piaţă de peste 70% pe transportul feroviar, astfel că decizia va fi extrem de grea. Teoretic, este posibil ca autoritatea de competiţie să dea un aviz pozitiv, dar condiţionat de vânzarea unor active.

Problema e că o astfel de analiză va dura câteva luni, iar Gruia Stoica trebuie să plătească până pe 15 octombrie. Dacă ar plăti, el nu ar putea lua, însă, decizii în CFR Marfă, până ce nu primeşte undă verde din partea Consiliului.

Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, declara săptămâna trecută că a cerut Consiliului Concurenţei şi consultanţilor un punct de vedere privind termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă, stabilit acum pentru 15 octombrie, precizând că o eventuală prelungire va fi discută în Guvern


Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite