Au fost odată Primăvara, Mic.ro, PIC… Cum au pierdut antreprenorii români lupta cu multinaţionalele în retailul alimentar
0În 20 de ani de retail, companiile străine şi-au adjudecat mai mult de jumătate din piaţa românească de comerţ alimentar, în timp ce investitorii români nu au reuşit să se impună în acest domeniu.
Lanţurile de magazine străine fac legea în sectorul comerţului alimentar din România. Chiar dacă în paralel cu intrarea marilor retaileri, românii şi-au deschis şi ei afaceri pe această zonă, criza sau problemele din justiţie pe care le-au avut antreprenorii locali au făcut ca magazinele autohtone să iasă de pe piaţă.
La începutul anilor 2000, românii atacau retailul alimentar şi aveau ambiţii clare de consolidare a afacerilor. Aşa au apărut lanţurile de magazine Univers`all, Primăvara, Ethos, Pic, Spar, Mic.ro şi Succes.
Ultimele date oficiale disponibile la Ministerul Finanţelor arată că retailul cu accent pe segmentul alimentar a avut în 2014 o piaţă de peste 8,6 miliarde de euro, zonă în care antreprenorii români nu au fost vizibili.
Încercarea Univers`all
Primul mare lanţ românesc de magazine din zona de retail a fost Univers`all, un business controlat de omul de afaceri Răzvan Pertrovici, cunoscut şi în calitate de consultant financiar.
Petrovici a demarat proiectul Univers`all în 2000, însă a rezistat pe piaţă doar şase ani. În momentul intrării lui Petrovici în retail, reţelele străine erau încă în perioada de testare a pieţei româneşti şi deţineau în total 20 de magazine în toată ţara, comparativ cu sfârşitul lui 2015, când reţeaua de magazine a ajuns la 1.691 de unităţi, potrivit datelor zf.ro.
Univers`all ajunsese, până în 2007, când a intrat în insolvenţă, la o reţea de 14 magazine şi la o cifră de afaceri de 36 de milioane de euro raportată la anul 2005, potrivit datelor „Business Magazin“. Lanţul de magazine era extins în Bucureşti, Sibiu, Iaşi, Constanţa, Suceava şi Târgu-Mureş.
Cel mai cunoscut magazin al omului de afaceri Răzvan Petrovici era cel deschis în zona Pieţei Unirii din Capitală.
Analiştii economici spun că declinul lanţului de magazine Univers`all a plecat chiar de la modul de organizare a afacerii. Univers`all nu mergea pe o singură linie de dezvoltare, ci avea trei formate de magazine: hipermarket, supermarket şi proximitate.
Citiţi şi alte eşecuri în retail ale investitorilor români în Adevărul Financiar