ANALIZĂ Carta Albă a IMM: din 10 firme, nouă se autofinanţează. Cele care îşi planifică activitatea sunt mai rentabile
0
Ediţia pe 2014 a Cartei Albe a IMM-urilor, lansată joi de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii, este o radiografie completă a mediului de afaceri. O sinteză a acesteia arată că peste 90% din firme se autofinanţează, şi doar 22% apelează la credite bancare, iar companiile care se ghidează după strategii au cel mai înalt grad de rentabilitate.
„Peste 40% din IMM-uri nu îşi elaborează planuri de afaceri, în timp ce alte 30% se ghidează după astfel de strategii. Dacă ne uităm pe dinamica performanţelor, observăm că firmele care au strategii au şi cele mai bune rezultate“, a subliniat preşedintele Consiliului Naţional al IMM, Ovidiu Nicolescu, la conferinţa de lansare a Cartei albe a IMM-urilor.
Iată principalele idei desprinse din analiza asupra sectorului de întreprinderi mici şi mijlocii:
** Cele mai mari oportunităţi pentru IMM-uri sunt, în ordine, creşterea cererii interne, elaborarea de produse noi şi cucerirea de pieţe noi;
** Cele mai mari dificultăţi: fiscalitatea excesivă, inflaţia, scăderea cererii interne, birocraţia, controalele excesive, concurenţa neloială şi corupţia;
** Între 2010 şi 2014, o firmă din cinci (20%) şi-a redus activitatea, două din trei (66%) s-au menţinut şi una din 10 (12%) şi-a amplificat acţiunile;
** Pentru a-şi asigura banii necesari în activitate, 92% din IMM-uri se autofinanţează, 22% apelează la credite bancare şi 18% lucrează în regim credit-furnizor; (n.n. – credit-furnizor este sistemul prin care cumpărătorul îl finanţează pe producător)
** Ce vor întreprinzătorii: 41% să-şi extindă afacerea, 55% să se menţină în parametri actuali şi mai puţin de 5% să închidă ori să vândă businessul.
Premieră: strategie cu ţinte pentru sectorul IMM
„Astăzi prezint în premieră strategia pentru IMM-uri. Potrivit acestui document, până în anul 2020 numărul de IMM-uri din ţara noastră trebuie să crească de la 474.000, în acest an, la 670.000.
De asemenea, numărul de IMM-uri active la o mie de locuitori ar trebui să crească de la 23 — 24, în 2014, la 37 în 2020.
Nu în ultimul rând, ne dorim ca numărul total de angajaţi din IMM-uri să crească de la 2,623 milioane, în 2014, la 3,233 milioane în 2020“, a declarat Florin Jianu, ministrul delegat pentru IMM-uri, prezent la lansarea Cartei Albe.
Oficialul a precizat, totodată, că obiectivul („credo-ul“) strategiei este ca România să devină „ţara cu cel mai atractiv mediu de afaceri în orizontul 2020“.
"Am vrut să fie o strategie implementabilă, simplu de monitorizat", a mai spus Florin Jianu.