Rob de Graaf, autorul piesei „Sex“: „Este despre oamenii care se măcelăresc“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Actorii Emilia Popescu, Mircea Rusu, Mihai Calotă şi Gelu Niţu în spectacolul „Sex“  FOTO www.teatrulmetropolis.ro
Actorii Emilia Popescu, Mircea Rusu, Mihai Calotă şi Gelu Niţu în spectacolul „Sex“  FOTO www.teatrulmetropolis.ro

Dramaturgul olandez Rob de Graaf, autorul piesei „Sex“, jucată în această perioadă la Teatrul Metropolis din Bucureşti, a declarat că a scris textul pentru aceasta inspirându-se din situaţii reale şi gândindu-se la oamenii care se măcelăresc unii pe alţii din punct de vedere sentimental.

Rob de Graaf, unul dintre cei mai importanţi dramaturgi contemporani din Olanda, a fost prezent la Teatrul Metropolis din Bucureşti, sâmbătă seară, la spectacolul „Sex“. După spectacol, care îi are în distribuţie pe Emilia Popescu, Mircea Rusu, Gelu Niţu şi Mihai Calotă, dramaturgul Rob de Graaf a spus că a venit pentru prima dată în România, special pentru a-şi vedea piesa, scrisă în urmă cu zece ani, montată la Teatrul Metropolis.

„Sex“ a avut premiera în 2004, în montarea companiei Dood Paard. O nouă versiune scenică a fost realizată de Compania Het Toneel Speelt din Amsterdam, în regia lui Ger Thijs, în 2009. Spectacolul este unul sensibil, cu problematica contemporană olandeză, ce înfăţisează în cele mai mici detalii reacţiile şi evoluţia a patru personaje – două cupluri, unul heterosexual şi unul homosexual, care ajung să interfereze, sperând să regăsească armonia cândva pierdută şi simţirea ca trăire firească. Deşi nu înţelege limba română, Rob de Graaf a precizat că jocul actorilor Emilia Popescu, Mircea Rusu, Gelu Niţu şi Mihai Calotă a fost unul foarte bun şi l-a ajutat să regăsească pe scenă propriul text.

„Evident că mi-a fost puţin dificil să judec (spectacolul, n.r.) din cauza limbii române pe care nu o cunosc. Am putut să reconstitui totuşi o parte a poveştii pe care mi-o amintesc desigur, pentru că eu am scris-o, dar nu am putut să înţeleg cuvintele. A trebuit să judec expresia fizică a actorilor şi impresia mea este – judecând doar după emoţiile exprimate fără să cunosc cuvintele – că a fost o piesă foarte bine jucată. Piesa este deopotrivă o critică socială, dar şi o poveste tristă despre dragoste şi pierderea ei“, a declarat Rob de Graaf.

Dramaturgul, care în prezent locuieşte în Amsterdam, a precizat că s-a inspirat când a 

scris această piesă din situaţii din realitatea olandeză contemporană. „Ştiu cazuri de persoane care au călătorit în străinătate pentru a-şi găsi acolo dragostea. Deci da, aceste situaţii le ştiu, sunt reale. Când am scris-o, m-am gândit la situaţii reale. Chiar au existat situaţii de genul acestui bărbat homosexual Speedo, care a avut o  relaţie regăsindu-se înconjurat de persoane mai în vârstă, mai educate, cu bani şi în final el este cel care câştigă. Şi ca străin este mai puternic într-un fel, supravieţuieşte, este într-un fel un oportunist. Dar nu vreau să judec aceste persoane sau oportunismul în general, pentru că la început când spune că iubeşte este chiar sincer. Cred că noi toţi suntem foarte flexibili în emoţiile noastre într-un fel în care ne serveşte cel mai bine propriilor interese“, a mai adăugat Rob de Graaf.

Întrebat ce părere are despre faptul că piesa scrisă de el este montată la Teatrul Metropolis cu titlul „Sex“, Rob de Graaf a spus că „este amuzant şi de asemenea puţin mai complicat“.

„Titlul original din olandeză, „Geslacht“, poate fi tradus ca „sex“, dar mai mult cu semnificaţia de „gen“ şi nu ca sex în sensul de act sexual. Dar „geslacht“ are şi un alt sens. Cuvântul înseamnă ceva care în engleză poate fi tradus cu „slaughter“. Este ceea ce faci cu un animal pe care îl duci la abator: îl măcelăreşti. „Geslacht“ este, aşadar, deopotrivă despre gen, dar şi despre oameni care se măcelăresc între ei. Are mai mult un dublul sens şi am fost puţin surprins când am văzut că titlul piesei a fost pus atât de simplu –„Sex“. Este vorba desigur de multă energie sexuală în piesă, dar nu sexul umple tot spaţiul, după părerea mea.“, a apreciat Rob de Graaf .

Dramaturgul a mai precizat că piesa lui a ajuns să fie montată în România în contextul în care, în urmă cu câţiva ani, cinci piese din dramaturgia olandeză contemporană, printre care şi „Geslacht“, au fost traduse şi publicate într-o carte, în limba română. Rob de Graaf a mai spus că este foarte bucuros că un spectacol care are la bază o piesă scrisă de el este jucat dincolo de graniţele ţării sale.

Spectacolul „Sex“ spune povestea a două cupluri. Chra (Emilia Popescu) şi Harco (Mircea Rusu) formează o pereche fără copii. Ei reuşesc cu mare dificultate să rămână împreună după o căsnicie de mulţi ani. El este un intelectual, iar ea o femeie de afaceri de succes. Singurătatea şi dorinţa lor de siguranţă îi fac să stea încă împreună, însă relaţia lor se destramă în certuri interminabile.

Pe de altă parte, Ralf (Gelu Niţu) şi Speedo (Mihai Calotă) sunt un cuplu care prezintă prototipul bărbatului occidental modern îndrăgostit de un băiat dintr-o ţară săracă. Speedo este un chilian care vrea să îşi depăşească propria condiţie şi se foloseşte în acest sens de relaţia pe care o are cu un bărbat mai în vârstă.

După spectacolul de sâmbătă seară, dramaturgul Rob de Graaf s-a alăturat pe scenă actorilor Emilia Popescu, Mircea Rusu, Gelu Niţu şi Mihai Calotă, cu toţii fiind aplaudaţi minute în şir de persoanele care au umplut sala Teatrului Metropolis.

Regia spectacolului „Sex“ de Rob de Graaf şi ilustraţia muzicală sunt semnate de Claudiu Goga. Scenografia a fost asigurată de Lia Dogaru, iar asistent scenografie este Maria Tache.

După ce s-a specializat în biblioteconomie şi documentare, apoi în jurnalism, Rob de Graaf, născut în 1952, a început să scrie teatru, mai întâi pentru trupa de pantomima Nieuw West, pe care a fondat-o în 1978 şi ale cărei producţii au fost selecţionate la festivaluri din Olanda şi Flandra. La începutul anilor ’90, acesta scria pentru companii ca Dood Paard.

Piesa „2SKIN“ (1996) îi aduce premiul pentru dramaturgie Taalunie. Aceeaşi distincţie îi este acordată pentru piesa „Vrede“ (2007). În anul 2003, dramaturgului îi este acordat premiul pentru literatură Charlotte Kohler, pentru piesa „Neanderdal“. Rob de Graaf face parte din numeroase jurii şi din Comisia pentru Cultură, care se ocupă de funcţionarea sectorului teatral din Olanda. Contribuţia sa la scena olandeză contemporană a fost recunoscută şi în 2007, când i-a fost decernat premiul Proscenium.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite