Vlad Alexandrescu răspunde acuzaţiilor directorului Oberländer că ar fi cap de „bandă organizată“: „Am acţionat de bună credinţă şi conform legilor ţării“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vlad Alexandrescu, un ministru hăituit chiar şi după încheierea mandatului. FOTO Eduard Enea
Vlad Alexandrescu, un ministru hăituit chiar şi după încheierea mandatului. FOTO Eduard Enea

„Sunt stupefiat de formulările şi de acuzaţiile la care a ajuns dl. Ernest Oberländer-Târnoveanu“, spune, pentru „Adevărul“, fostul ministru al Culturii, ca reacţie faţă de acuzele adresate de directorul Muzeului Naţional de Istorie din ultimii 5 ani. Vineri, Oberländer-Târnoveanu a dat un interviu plin de durităţi, în care se declară persecutat de o grupare al cărei mod de operare seamănă cu cel al unei „bande organizate“.

Încă două persoane erau numite de directorul Ernest Oberländer-Târnoveanu, fost manager al Muzeului Naţional de Istorie al României (MNIR) şi actual director interimar al instituţiei, ca fiind membri ai acestei „bande organizate, patronată şi dirijată, în continuare, de fostul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu“. Este vorba despre muzeograful Dragoş Neamu şi istoricul Florian Matei-Popescu, foşti consilieri ai ministrului Vlad Alexandrescu şi specialişti respectaţi de comunitatea ştiinţifică, în domeniul fiecăruia de activitate. Ne-am adresat tuturor acestor persoane acuzate de „gangsterism cultural“, pentru a afla cum replică acestor acuzaţii destul de neobişnuite.

„Sunt stupefiat de formulările şi de acuzaţiile la care a ajuns dl. Ernest Oberländer-Târnoveanu, în urma evaluării finale a mandatului său de manager al Muzeului Naţional de Istorie a României“, a răspuns, contactat de „Adevărul“, fostul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu. „Evaluarea a avut loc la sfârşitul lunii iunie, după plecarea mea de la minister (4 mai), a fost organizată de următorul ministru al Culturii, d-na Corina Şuteu, cu o comisie numită tot de Domnia sa, pentru componenţa căreia nu am fost consultat şi pe care nu am cunoscut-o“, explică Alexandrescu.

Un ministru reformator

Totodată, fostul ministru al Culturii Vlad Alexandrescu face o afirmaţie de asumare, care ar putea fi judecată, de-acum înainte, ca bază de evaluare a mandatului său de ministru al Culturii (noiembrie 2015 - aprilie 2016) atât de controversat:

„În decursul întregului meu mandat de ministru al Culturii am acţionat potrivit bunei mele credinţe, în acord cu propria mea viziune despre reformarea instituţiilor de Cultură din România şi în conformitate cu legile ţării“.

Întrebat dacă nu cumva Oberländer spune, de fapt, că ex-ministrul manevrează, în continuare, situaţia din Ministerul Culturii prin interpuşi, Vlad Alexandrescu desfide ferm acuzaţia: „Resping aceste acuzatii aberante, nu au niciun fel de suport real“.

Ce s-a întâmplat, de fapt

Directorul interimar al Muzeului Naţional de Istorie a României (MNIR), Ernest Oberländer-Târnoveanu, a declarat într-un interviu acordat vineri agenţiei de presă News.ro, că nota 6,80 pe care a primit-o de la Comisia de Evaluare a Ministerului Culturii pentru activitatea sa managerială din ultimii cinci ani face parte din manevrele constante de înlăturare a profesioniştilor din fruntea instituţiilor de rang naţional, de o grupare al cărui “modus operandi” seamănă cu cel al unei bande organizate, patronată şi dirijată, în continuare, de fostul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu.

”Este vorba despre manevrele unui grup care sunt convins că, în cele din urmă, va ajunge în faţa justiţiei, organizat de Vlad Alexandrescu, din care fac parte foştii săi consilieri Dragoş Neamu şi Florian Matei Popescu, dar şi funcţionari din Minister care au cedat presiunilor şi şantajului acestora şi au participat la acte de ilegalitate flagrantă”, a adăugat el.

Ernest Oberländer-Târnoveanu a precizat că nota 6,80 i-a fost acordată de o comisie alcătuită din ”impostori”, persoane care nu cunosc legea şi care nu au citit raportul de management şi anexele sale.

Florian Matei-Popescu se întoarce la cercetare. „Sistemul s-a simţit ameninţat“

Florian Matei-Popescu, actualmente cercetător ştiinţific la Institutul de Arheologie "Vasile Pârvan", spune şi el că este vorba despre un „atac abject“. „Acuzaţiile sunt cu totul nefondate şi fără obiect. Am fost consilierul pentru arheologie al dlui Vlad Alexandrescu şi apoi am rămas consilierul doamnei Corina Şuteu. Evaluarea dlui Ernest Oberlaender Târnoveanu a avut loc când dna Corina Şuteu era deja ministru, iar comisia a fost numită de domnia sa şi nu de dl Vlad Alexandrescu. Comisia a fost formată din specialişti recunoscuţi, care sunt atacaţi acum în mod nejustificat. Dacă va fi nevoie, voi face publice numele lor“, explică Matei-Popescu.

„Pe această cale, informez că, începând cu data de 1 august, mi-am dat demisia din funcţia de consilier, întrucât proiectele mele ştiinţifice, sunt cercetător ştiinţific grad II la Institutul de Arheologie Vasile Pârvan, rămăseseră în urmă. Am fost şi am rămas un om care se ocupă în primul rând de cercetare fundamentală.

Am acceptat oferta dlui Vlad Alexandrescu doar pentru că am crezut că pot ajuta la reforma sectorului cultural, mai ales în domeniul meu de competenţă, arheologia. Din păcate, atacul dlui Oberlaender Târnoveanu demonstrează că sistemul s-a simţit ameninţat de acţiunile noastre de reformă, altfel nu pot înţelege acuzaţiile lipsite de conţinut pe care le-a aruncat în spaţiul public“,

încearcă să analizeze situaţia fostul consilier. „Mă voi consulta şi cu Vlad Alexandrescu şi cu Dragoş Neamu pentru a vedea cum răspundem acestui atac abject“, mai spune Florian Matei-Popescu.

Neamu: „Oameni condamnaţi de istorie“

La rândul său, muzeograful Dragoş Neamu, director executiv al Reţelei Naţionale a Muzeelor, contactat de „Adevărul“, se declară obosit de aceste atacuri şi spune că mai degrabă le-ar lăsa să treacă, pentru că nu merită să reacţioneze. ƒ

„Pe aceşti oameni, îi condamnă în primul rând publicul, care nu intră în aceste muzee, al căror potenţial nu este pus în valoare (doar 80 000 de vizitatori pe an la Muzeul Naţional de Artă!), ei sunt condamnaţi deja de istoria muzeografiei“, punctează situaţia actuală Neamu, care-a reacţionat şi pe Facebook.

În esenţă, Dragoş Neamu spune că pentru prima oară, în această vară, Ernest Oberländer s-a confruntat cu o comisie care nu mai era formală, ci chiar compusă din „incoruptibili“.

Dragoş Neamu respinge şi alte acuzaţii punctuale ale directorului MNIR, cum ar fi cea că „performanţa lui Vlad Alexandrescu de a modifica o lege - OUG 189, printr-un ordin de ministru - OMC 2799, fără ca o asemenea ilegalitate să fie stopată şi sancţionată, va rămâne în analele practicii judiciare şi administrative româneşti, din perioada post 1989“, pe care-o defineşte ca o pură minciună. „Acest ordin nu a intrat niciodată în vigoare, nu ştiu de unde a luat Oberländer numărul respectiv“. La fel, şi faptul că Alexandrescu ar conduce în continuare ministerul. „Corina Şuteu este o personalitate puternică“, cei doi având de altfel, din mai până acum, şi câteva momente de controversă publică.

Oberländer, care se consideră „batjocorit şi umilit public“, a dat în judecată Ministerul Culturii

Ernest Oberländer-Târnoveanu spune că, la evaluările din anii 2012 - 2014, a fost notat de diverse comisii cu note de 9,14, 9,21 şi 9,61, iar în anul 2015 muzeul pe care îl conduce nu a avut o activitate mai puţin dinamică şi importantă.

„La evaluările din anii 2012-2014 am fost notat, de comisii diverse, cu 9,14, 9,21 şi 9,61. În 2015, MNIR a avut o activitate nu mai puţin dinamică şi importantă decât în anii anteriori, marcată de vernisarea a mari expoziţii la Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Buzău, Craiova, Oradea, în mai multe mari oraşe europene din Grecia, Belgia, Italia şi Muntenegru şi cu finalizarea expoziţiei «Comorile României de la Muzeul Naţional al Chinei din Beijing»”, a declarat Oberländer-Târnoveanu.

„Rezultatul a cinci ani de muncă a fost notat cu stupefiantul 6,80 de o comisie alcătuită din impostori, din persoane care nu cunosc legea şi unul dintre ei, nici măcar limba română, la un nivel acceptabil, şi care, în mod evident, nu au catadixit să citească raportul de management şi anexele sale. Ei aveau o misiune de îndeplinit! Indiferent cât de grosolană era mistificarea! Numai la noi, sub egida noi specii a «reformiştilor» de sorginte proletcultisto-maoistă care au năpădit Ministerul Culturii din iarna lui 2015, rezultatele unor evaluări anterioare, pot fi anulate de nişte neica-nimeni”, a adăugat directorul interimar al MNIR.

El a mai spus că evaluarea comisiei Ministerului Culturii a fost o „batjocură”, o „umilire publică” a lui şi a colegilor săi de breaslă, precum şi a Muzeului Naţional de Istorie a României.

„Colegii din ţară şi străinătate care mă cunosc de atâţia ani, ca şi cei din muzeu, cu care am realizat schimbarea la faţă a instituţiei nu pot să înţeleagă cum s-a putut întâmpla aşa ceva în România anului de graţie 2016, sub egida unui guvern care îşi proclamă ataşamentul faţă de profesionalism, corectitudine şi implicare responsabilă. Ceea ce mi s-a întâmplat nu reprezintă doar o batjocură şi o umilire publică a persoanei mele, dar şi a unei instituţii şi a colegilor mei de breaslă”, a mai declarat Ernest Oberländer-Târnoveanu.

În urma evaluării, directorul MNIR a dat în judecată Ministerul Culturii, pe 19 iulie, la Tribunalul Municipiului Bucureşti, urmând să ceară daune, consultându-se cu avocatul care îl asistă.

„În cariera mea de peste 40 de ani nu am întâlnit o asemenea înlănţuire de abuzuri şi de ilegalităţi şi de batjocură faţă de profesionişti cum am văzut anul acesta, şi aici mă refer la toate evaluările şi concursurile care au fost organizate de Ministerul Culturii de când a fost numit ministru Vlad Alexandrescu şi de către cei care l-au continuat. După cum o arată maniera de «organizare şi rezultatele» evaluărilor anuale sau finale ale managerilor, precum şi a concursurilor pentru ocuparea posturilor de manager la Muzeul Naţional de Artă a României, la Muzeul Naţional al Satului «Dimitrie Gusti», la Muzeul Naţional de Artă Contemporană, la Muzeul Naţional al Ţăranului Român, la Muzeul Naţional al Cărţii şi Hărţilor Vechi, Muzeul Naţional de Istorie a României, la Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală sau de îndepărtare a doamnei Alina Cojocaru şi a domnului Johan Kobborg, de la Opera Naţională Română, se poate constata că a fost vorba o campanie sistematică de demolare, făcută cu totală lipsă de respect faţă de litera şi spiritul legii“, a mai declarat directorul interimar.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite