„Don Giovanni” în regia lui Andrei Şerban deschide Bucharest Opera Festival de pe scena Operei Naţionale Bucureşti
0Opera Naţională Bucureşti în parteneriat cu Primăria Sectorului 5 a Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache” prezintă joi, 23 iunie, ora 18:30, spectacolul cu opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, în regia lui Andrei Şerban.
Costumele sunt creaţia Corinei Grămoşteanu, iar decorul şi luminile îi aparţin lui Andrei Şerban. Orchestra, Corul şi Ansamblul de Balet ale Operei Naţionale Bucureşti evoluează sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare.
Următoarea reprezentaţie a titlului va avea loc vineri, 24 iunie, ora 18:30, şi va deschide prima ediţie a Bucharest Opera Festival.
Regizorul Andrei Şerban despre spectacolul „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart: ,,Vorbind despre influenţe, o inspiraţie considerabilă pentru noul spectacol (în care doar decorul a rămas acelaşi - dar folosit diferit - şi o parte din costume) a reprezentat-o o carte apărută recent - Portretul original al lui Don Giovanni de Mozart.
Autorul Magnus Schneider a descoperit documente care descriu în detaliu prima înscenare a operei la Praga în 1787, la pupitru fiind Mozart însuşi, şi colaborarea lui cu Luigi Bassi, care la 21 de ani era un tânăr bariton plin de farmec şi nobleţe, pe care compozitorul îl adora şi care l-a inspirat când a compus rolul titular.
Mozart a numit Don Giovanni dramma giocoso. La fel ca viaţa însăşi, este un amalgam de tragedie şi comedie. Lumina şi întunericul erau simultan prezente în tot ce făcea Mozart.
Da Ponte, un libretist de mare talent, a scris această „dramă jucăuşă”, care e şi nu e comică, deoarece pe de o parte atinge aspecte ascunse adânc în fiinţa umană şi în acelaşi timp e aparent superficială, presărată de glume. La fel ca muzica lui Mozart, e mereu în schimbare, când veselă, când lirică, sau profund serioasă. Dar, cum observă şi Peter Brook, spre deosebire de Molière, Tirso de Molina, Goldoni sau alţi autori care, sub presiunea catolicismului, au scris despre Don Juan după modelul moralităţilor, piese despre un om rău care ajunge în iad, Da Ponte şi Mozart au avut cu totul altă intenţie. Amândoi l-au simpatizat pe Giovanni, recunoscându-se oarecum în personaj, căci au iubit ca şi el viaţa, femeile, libertatea.”
Legenda lui Don Juan a inspirat mari autori din toate timpurile, de la Tirso de Molina, Molière, E.T.A. Hoffmann, George Gordon Byron, Alexandr Puşkin, George Bernard Shaw şi Albert Camus, fiind punctul de pornire al unor piese de teatru, eseuri şi poezii. Între toate, opera lui Mozart rămâne inegalabilă, proaspătă la fiecare montare, de parcă neobositul Don Juan însuşi ar fi inoculat-o cu energia sa.
„Oare ce se întâmplă în Don Giovanni? Femeile îl vânează sau el le seduce? Fiecare adoptă una din cele trei posibilităţi: senzualitatea, alianţa pe viaţă, mântuirea, şi fiecare rol pune în evidenţă aspectele jumătate serioase, jumătate comice ale acestor opţiuni.” – Andrei Şerban
Bilete aici şi de la Casa de Bilete a Operei Naţionale Bucureşti.