Dan Perjovschi, despre expoziţia „Breaking the News“: „Rezistenţa e, totuşi, un ambalaj întreg“
0Între 20 septembrie şi 29 octombrie, la Salonul de proiecte, la Palatul Universul din Bucureşti, s-a deschis expoziţia ”Breaking the News&UFOtopia” semnată de Dan Perjovschi şi Cristian Răduţă. Dan Perjovschi a povestit despre lucrările sale şi despre semnificaţiile temei alese
Ideea care a stat la baza ”Breaking the News & UFOtopia” a fost aceea de a cupla artişti din generaţii diferite, o persoană mai tânără cu cineva care are un nume, o carieră. Pe Cristian Răduţă l-a cunoscut la Sandwich Gallery, pe când expunea, în vară, magneţii din întreaga lume, în cadrul ”World Attractions”. Unul dintre pereţii de tablă pe care artistul expunea era parte a atelierului lui Răduţă.
„Mie mi-au plăcut foarte mult chestiile astea... cumva ne asemănăm că şi eu lucrez cu materiale modeste. Şi el lucrează cu orice fel de chestie reciclată. Are şi un gen de umor aparte”, a spus Perjovschi.
Cât despre propria expoziţie, artistul s-a reîntors la ziare, materialele sale preferate, cu care lucrează de multă vreme, pe care le strânge în dosare, şi pe care le foloseşte „când vine timpul”. În expoziţia de la Palatul Universul, se regăsesc cu precădere ziare din anii '90, atât din ţară, dar şi din străinătate, din ţări precum Serbia, Spania sau chiar Egipt.
Pe aceste ziare, desenele în marker negru ale lui Perjovschi completează ştirile despre refugiaţi sau despre problemele politice şi sociale ale României sau Europei în ansamblul său.
„Merge pe ideea că desenele nu stau numai în galerie, ci ies cumva în societate prin ziarele astea”, a explicat Dan Perjovschi.
Un kitsch mortal
Prin această expoziţie, artistul îşi pune la bătaie nu doar binecunoscutele şi inteligentele desene, ci şi capacitatea de curator şi de umorist. Printre ziarele alese de acesta, se găsesc şi articole în care semnatarii preconizau viitoare direcţii pe care astăzi chiar ne aflăm. Perjovschi a ales ziarele pentru că multe dintre ştirile de ieri revin astăzi, cu forţă, în actualitate. Presupunerile de ieri devin proiectele de astăzi.
Spre exemplu, un articol dintr-un număr de revistă din anii '90, semnat de Alexandru Paleologu, poartă titlul de: „O Catedrală a Neamului ar fi un kitsch mortal”. Peste acest articol, Perjovschi consemnează cu litere mari de tipar: mortal, normal, tradiţional. Aproximativ 20 de ani mai târziu, catedrala se înalţă.
Rezist, deci exist
În gruparea de ziare care stă sub sintagma „rezist-exist”, se regăseşte o deschidere de ziar din 1997, pe care tronează fotografia lui Soros şi titlul „Ameninţarea capitaismului”. Un alt articol este despre cazul dizidentului Gheorgh Ursu. Puţin mai încolo este o fotografie cu echipa naţională de fotbal a României pe vremea când toţi membri s-au vopsit blond, iar lângă, o reclamă mai recentă, la maraton, cu mai mulţi oameni alergând, printre care şi patru de culoare. În fundal se află Casa Poporului.
„Rezistenţa e, totuşi, un ambalaj întreg. Problemele revin din când în când... E foarte tricky discursul ăsta public, că poate fi împins, cum deja e împins, spre rasism. Sau ţinut în mână”, spune Perjovschi privind reclama.
Printre ziare, Perjovschi a aşezat strategic- se poate spune, într-un fel- ziare din străinătate, cum ar fi cele din America. Arătând Imagini de la protestele din Piaţa Victoriei, plasate lângă cele din America, împotriva lui Trump, Perjovschi a vorbit despre reflecţia din ziarele americane: „tipul de afişe seamănă cu alte noastre”.
„Este tipul de guvernare care peste tot dă rasol”, a conchis Perjovschi.
Caietele mamei
Pe un alt perete stau prinse două caiete pe care sunt lipite decupaje din rubrica de ziar scrisă de Dan Perjovschi. Acesta a povestit că şi-a abonat mama la revista pentru care scrie, iar aceasta îl citeşte doar pe el, decupându-i fragmentele şi lipindu-le în caiet.
Pro-refugiaţi
O altă parte a expoziţiei este dedicată problemei refugiaţilor, unde Perjovschi ştie clar unde se situează, argumentând că în ţara noastră este nevoie de educaţie în ceea ce priveşte această problemă, punctând că nimeni nu pleacă din ţara lui de fericire şi amintind că în urmă cu 27 de ani, „fugeam pe unde puteam şi noi din România, deşi nu era război”.
„Eu, personal, sunt pro refugiaţi... Am putea avea o mai mare empatie faţă de oamenii ăştia. Să găsim cumva şi o situaţie temporară... să ajuţi pe cineva în lumea asta, să treacă de greu...Nu se poate ca o ţară ca asta să militeze împotriva refugiaţilor, care nici nu vor să stea la tine. Adică...sunteţi 95% creştini, arătaţi chestia asta. Poţi găsi soluţii temporare sau, în unele cazuri, definitive”, a mai spus Dan Perjovschi.
Peste câteva articole dedicate acestor probleme, artistul a scris „golan, animal, huligan”, referindu-se astfel la felul în care au ajuns să fie priviţi de occidentali.
În afara spaţiului în care cei doi artişti, Perjovschi şi Răduţă, expun, pe perete, se află ceea ce cel dintâi numeşte „Facebook analog”- probabil sute de decupaje din ziar cu diverse figuri ale unor oameni, unii mai cunoscuţi, alţii mai puţin cunoscuţi. Printre feţele care se regăsesc pe peretele real din Palatul Unviersul se numără şi cele ale Laurei Codruţa Kovesi, a lui Gheorghe Hagi, a lui Cioran sau a lui Perjovschi însuşi.