Cărtărescu şi Adameşteanu, „actori“ într-un film de Solomon
0Norman Manea, Gabriela Adameşteanu, Mircea Cărtărescu şi Florin Lăzărescu sunt protagoniştii celui mai recent documentar semnat de Alexandru Solomon, „România: patru patrii“, care are premiera bucureşteană pe 15 februarie, la ora 19.30, la Cinema Elvira Popescu. Este un fel de „Kapitalism – reţeta noastră secretă“, de data aceasta cu scriitori intervievaţi. Intrarea la eveniment va fi liberă, în limita locurilor disponibile.
În "România: patru patrii", patru geografii subiective se suprapun şi alcătuiesc o hartă complexă şi surprinzătoare a unei ţări care încă îşi mai caută locul în lume.
Patru scriitori din patru generaţii diferite; doar o singură ţară. Filmul descrie experienţele lor de viaţă şi desenează astfel un cvadruplu portret al României: tânără în raport cu alte ţări, dezamăgită de imaginea sa peste hotare, deprimată sau exaltată de istoria sa recentă, mereu iritată de poziţia ei periferică în Europa. Şi totuşi plină de umor.
Pentru Norman Manea, România înseamnă şi experienţa exilului : deportat în Transnistria la 5 ani, s-a strămutat la New York la vârsta de 50 de ani. Şi-a luat însă cu el limba română - "cum îşi duce melcul cochilia". După 13 ani de gazetărie politică şi acţiune civică, Gabriela Adameşteanu s-a întors la literatură şi continuă să descrie "dimineţile pierdute" ale României. Pentru Mircea Cărtărescu "să fii român înseamnă să fii păstor al ruinelor". Cel mai tânăr dintre cei patru, Florin Lăzărescu, se împarte între organizarea unui festival literar, fotografie şi scris. În urmă cu douăzeci de ani, un prieten i-a prezis că "România va fi o ţară civilizată când vei vedea pe stradă maşini decapotabile. Cu toate acestea - observă Lăzărescu - decapotabilele au apărut, dar civilizaţia se lasă aşteptată".
"România: patru patrii" face parte din colecţia de filme "Europa scriitorilor", produsă de prestigioasa televiziune Arte. Cele 16 documentare interoghează scriitori din tot atâtea ţări şi vorbesc astfel despre criza europeană, despre literatură şi despre identităţi naţionale. Ţările portretizate sunt Belgia, Portugalia, Islanda, Austria, Marea Britanie, Suedia, Irlanda, Turcia, Germania, Grecia, Italia, Danemarca, Ungaria, Spania, Franţa şi România.
Alexandru Solomon semnează scenariul şi regia, imaginea poartă semnătura lui Marius Beşu şi Rudolf Costin, de sunet s-a ocupat Marian Cazacu, montajul a fost realizat de Sophie Reiter, iar producători sunt Serge Lalou, Ada Solomon şi Alexandru Solomon.
Alexandru Solomon a lucrat mai întâi ca operator, apoi ca director de imagine, iar din 1993 semnează regia de documentare. S-a impus în cinematografia românească prin trei documentare de referinţă: "Marele jaf comunist" (2004), despre reconstituirea celebrei tentative de jaf a Băncii Naţionale a României din 1959, "Cold Waves - Război pe calea undelor" (2007), povestea postului de radio Europa Liberă, şi "Kapitalism - reţeta noastră secretă" (2010), care descrie drumul de la un comunism cu faţa urâtă la o democraţie originală de piaţă.
Din 2006, Alexandru Solomon este directorul Festivalului de Film Documentar One World România.
"România: patru patrii" este o producţie a Les Films d’Ici 2, ARTE France, Hi Film Productions, fiind realizată în coproducţie cu Societatea Română de Televiziune, cu sprijinul Centre National de la Cinématographie et de l’image animée din Franţa. Premiera peliculei este organizată cu sprijinul Institutului Francez.