Balerinul Dawid Trzensimiech n-a fost bun pentru România, dar a fost angajat solist în Polonia. A apărut un prim bilanţ financiar al războiului de la Operă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Balerinul Dawid Trzensimiech    FOTO: Eduard Enea
Balerinul Dawid Trzensimiech    FOTO: Eduard Enea

Balerinul Dawid Trzensimiech, care se alăturase Companiei de Balet a Operei Naţionale Bucureşti în martie 2014, venind de la Royal Opera House Covent Garden, a demisionat de la ONB în contextul plecării lui Johan Kobborg şi a fost numit imediat solist al baletului Operei Naţionale din Varşovia.

Înainte de a pleca, Trzensimiech le-a mulţumit, pe contul de Facebook, lui ”Johan Kobborg şi echipei” de la Bucureşti, pentru prilejul de a dansa în ”Manon”, experienţă pe care, spune acesta, o va preţui întreaga carieră.

Finalist la Concursul Prix de Lausanne şi laureat al primei ediţii a Concursului Internaţional de Balet şi Coregrafie de la Beijing (China, 2011), artistul de origine poloneză Dawid Trzensimiech,  fost prim-balerin al Operei Naţionale Bucureşti. El şi-a anunţat demisia imediat după numirea lui Tiberiu Soare la conducerea Operei şi plecarea lui Johan Kobborg. Într-un mesaj publicat pe contul de Facebook, Dawid Trzensimiech i-a mulţumit lui Johan Kobborg pentru ”că a adus Manon la ONB”.

”Voi preţui cele trei performanţe Des Grieux tot restul carierei mele”, a scris balerinul, înainte de a-şi anunţa venirea la Opera din Varşovia.

”Compania de Balet a Operei Naţionale Bucureşti reprezintă o nouă etapă a carierei mele. Am decis să mă alătur acestui teatru datorită varietăţii de titluri din repertoriul clasic şi modern, în care nu am avut încă ocazia să evoluez. De asemenea, Directorul Artistic al Companiei de Balet,

Johan Kobborg, cu care am avut şansa să lucrez în urmă cu câţiva ani, este o adevarată sursă de inspiraţie pentru mine şi aştept cu entuziasm să pregătim următoarele debuturi”, a declarat prim-balerinul Dawid Trzensimiech,

la venirea în Bucureşti, declaraţie citată pe site-ul ONB.

Dawid Trzensimiech (foto jos) este de origine poloneză şi a studiat la Şcoala Naţională de Balet din Bytom. De-a lungul timpului a câştigat numeroase premii, fiind laureat al Concursului Naţional de Dans din Gdansk în 2003 şi 2005 şi al Concursului Internaţional de Dans de la Rieti, Italia. A fost de asemenea finalist la Concursul Prix de Lausanne în 2006 şi a câştigat o medalie la prima ediţie a Concursului Internaţional de Balet şi Coregrafie de la Beijing, China, 2011.

Dawid Trzensimiech a devenit membru al Baletului Regal în anul 2008, unde în 2012 a devenit solist.

Potrivit surselor News.ro, acesta avea un contract în derulare până la sfârşitul anului 2016, la Opera Naţională Bucureşti. Polonezul este primul demisionar din Corpul de balet de la ONB, după ce Johan Kobborg şi-a anunţat plecarea, în contextul în care a fost exclus de la coordonarea trupei de balet.

Dawid Trzensimiech

400.000 de euro, pierduţi de Operă într-o lună de tensiuni şi proteste

Într-o lună marcată de tensiuni şi proteste, Opera Naţională Bucureşti a pierdut, numai din costurile biletelor pentru reprezentaţiile anulate, peste 20.000 de euro, la care se adaugă aproximativ 350.000 de euro, reprezentând cheltuielile pentru producţia spectacolelor anulate şi drepturi de reprezentare, potrivit unei estimări obţinute de agenţia de presă News.ro.

În ultima lună, în contextul tensiunilor de la Opera Bucureşti, culminate cu demiterea ministrului Culturii Vlad Alexandrescu, Opera Naţională Bucureşti a pierdut drepturile de reprezentare pentru două mari producţii internaţionale, a anulat Gala Internaţională a Dansului, programată pentru 28 aprilie şi a oprit trei reprezentaţii, în condiţiile în care spectatorii erau deja în sală.

Astfel, ”La Fille mal gardée”, unul dintre marile spectacole din repertoriul baletului Royal Opera House, pus în scenă de coregraful Sir Frederick Ashton la Opera Naţională Bucureşti, programat pentru data de 15 mai, a fost anulat, din cauza incertitudinilor privind drepturile de reprezentare, după ce Johan Kobborg nu a mai fost la coordonarea trupei de balet.

Potrivit cifrelor furnizate de Serviciul Financiar al Operei agenţiei News.ro, pentru această reprezentaţie s-au vândut 165 de bilete, în valoare de 1.400 de euro, iar costurile de producţie au fost în valoare de  564.076 lei (125.350 euro) din care drepturi de autor, 246.439 lei.

Pentru cele două reprezentaţii anulate ale spectacolului ”Giselle”, pentru care drepturile de autor au fost retrase,  din 6 şi 8 mai, costurile de producţie au fost în valoare de 291.091(64.686 Euro) din care 145.398 lei drepturi de autor. 490 de bilete au fost vândute pentru cele două reprezentaţii, în valoare totală de 21.023 lei (4.672 Euro).

”DSH/THE DREAM”, reprezentaţie anulată în 23 aprilie, în condiţiile în care câţiva balerini erau pe scenă deja, iar publicul în sală, a avut un cost de  producţie, la care se adaugă cheltuieli externalizate, în valoare de 477.099 lei(106.022 euro).  486 de spectatori aveau bilete, la care se adaugă 118 invitaţii, veniturile spectacolului din vânzarea de bilete ridicându-se la 20.733 lei(4.607 euro).

Pentru spectacolul ”Falstaff”, cu reprezentaţiile din 20 şi 21 aprilie anulate, fără un anunţ prealabil, costurile de reprezentare pentru seara de 20 au fost de  90.137 lei( 35.500 servicii iluminotehnică şi 50.000 lei drepturi intelectuale invitaţi, plus 4.637 lei diverse cheltuieli). Pentru seara de 21 aprilie, costurile de reprezentare s-au ridicat la  88.137 lei. În total, pentru cele două seri s-au vândut 700 de bilete, costurile totale fiind de 5.251 euro. La ambele reprezentaţii, au fost acordate peste 350 de invitaţii, pa lângă biletele vândute.

Pentru Gala Internaţională a Dansului, care ar fi trebuit să aibă loc în 28 aprilie şi la care fusese invitat celebrul balerin Ivan Vasiliev, nu se cunosc costurile de producţie, dar 519 bilete au fost vândute, în valoare totală de  27.904 lei(6.200 euro).

Pentru toate aceste reprezentaţii anulate, Opera Naţională Bucureşti a anunţat returnarea banilor obţinuţi din vânzarea de bilete.

”La Fille mal gardée” este unul dintre cele mai vechi balete din repertoriul clasic care a avut de-a lungul timpului numeroase interpretări coregrafice. Dintre acestea se remarcă şi cea care va avea premiera în această stagiune la Opera Naţională Bucureşti şi care poartă semnătura celebrului coregraf Sir Frederick Ashton, cel care a rămas un nume de referinţă în baletul mondial, se arată chiar în prezentarea Operei Naţionale Bucureşti.

Săptămâna trecută, ONB a anunţat anularea reprezentaţiilor din zilele de 6 şi 8 mai ale spectacolului ”Giselle”, deşi, potrivit unei note obţinute de agenţia News.ro,
drepturile pentru acest spectacol au fost retrase, ceea ce înseamnă că nici celelalte reprezentaţii programate nu vor putea fi puse în secnă la Bucureşti.

După plecarea lui Johan Kobborg, al cărui statut este încă incert, Opera Naţională Bucureşti a anulat şi Gala Internaţională a Dansului, programată pentru 28 aprilie, şi unde a fost invitat să danseze, potrivit unei declaraţii pentru News.ro, chiar celebrul balerin Ivan Vasiliev.

Opera Naţională Bucureşti a fost scena unor conflicte deschise între noua conducere numită de Vlad Alexandrescu, dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, şi balerinul Johan Kobborg, care avea atribuţii de coordonare a Companiei de balet.  Tensiunile s-au accentuat, ducând la un vid de putere la ONB, fără conducere, astăzi, şi la demisia ministrului Culturii, criticat de preşedintele Klaus Iohannis pentru felul în care a gestionat criza de la Operă.

Noul ministru al Culturii, Corina Şuteu, a declarat, joi, în cadrul unei conferinţe de presă, că preferă să nu se grăbească în cazul situaţiei de la Opera Naţională Bucureşti (ONB) şi că Johan Kobborg va rămâne în instituţia de spectacole.

În opinia ministrului Culturii, ”este firesc” ca Johan Kobborg să rămână în instituţie, iar despre numele vehiculate pentru conducerea interimară a Operei, Corina Şuteu a afirmat că regizoarea Beatrice Rancea, angajata Operei din Iaşi, este luată în considerare pentru această funcţie.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite