Cosmin Bumbuţ: „Nu mai am adresă poştală“

Fotograful Cosmin Bumbuţ, despre „invazia imaginii” în lumea contemporană şi statutul fotografiei azi 

Vineri, de la ora 15.00, la Adevărul Live, revista „Dilema veche“ l-a avut ca invitat pe fotograful Cosmin Bumbuţ. Acesta a publicat primele fotografii în „Dilema veche“ cu 20 de ani în urmă, a făcut fotografii de modă, a avut expoziţii, a publicat albume. Mai nou, a renunţat la garsonieră şi locuieşte într-o autorulotă, împreună cu Elena Stancu. Cei doi lucrează la un proiect multimedia despre violenţa domestică asupra copiilor, în România.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

De la o vreme, Cosmin Bumbuţ face fotoreportaje pe teme sociale. Am discutat despre statutul fotografiei azi, cînd tehnologia îi pune oricui la dispoziţie tot ce îi trebuie pentru a deveni „artist. Despre ce „merită“ şi ce „nu merită“ să fie fotografiat, despre „invazia imaginii“ în lumea contemporană şi despre cariera sa de fotograf, în cadrul emisiunii Adevărul Live, de la ora 15.00.

Cosmin Bumbuţ a început colaborarea cu „Dilema veche” în 1993. „Pentru mine, nu a fost şocul aşa mare când am publicat o fotografie în locul rubricii lui Andrei Pleşu. Nici nu am ştiut”, a spus fotograful. Colaborarea cu „Dilema veche“ a durat până în 1998. 

Ca o anecdotă, acum câţiva ani, a venit un domn şi i-a zis că are fotografii din arhiva revistei „Dilema veche“ şi a încercat să i le vândă cu 5.000 de lei.

După 1997, artistul a intrat în industria de fashion şi publicitate. „Am făcut 13 ani de fashion“, a spus Cosmin Bumbuţ. De ce a renunţat? 

Făcutul fotografiei de fashion a devenit o rutină. Fotografia de fashion are o viaţă mai scurtă. Financiar, a fost mai bine, până când a venit criza.

Fotografia l-a determinat să renunţe la Facultatea de Inginerie. Cosmin Bumbuţ a fost fotograf şi la Teatrul Nottara timp de doi ani. 

Nici acum nu ştiu ce caut în fotografie. Vreau să fiu fericit cu ceea ce fac. Nu vreau doar să primesc banii pe fotoografiile mele.

 

A început să facă fotografii în penitenciarul de la Aiud, unde a mers pentru a evada din lumea fotografiei de fashion. 

Şocantă, pentru artist, a fost prima intrare într-o închisoare. 

Am încercat să nu aflu dramele deţinuţilor. Nu am vrut să îi judec. Nu doream ca acest lucru să îmi influenţeze fotografiile. Mă interesa universul lor din închisoare. Cum se simt acolo. Ei au o lume diferită de a noastră, dar au şi ei şefi, un rang, o societate. 

Are un prieten, fost deţinut, cu care păstrează legătura pe Facebook.

Cum selectează fotografiile dintr-un album?

Selecţia a fost cea mai grea parte. Aveam 15 .000 de fotografii şi nu ştiam ce să fac cu ele. Mă uitam la un număr de fotografii pe zi, chiar şi la o mie. A doua zi o luam de la capăt, dar aveam altă stare de spirit, selectam alte fotografii". 

 

Jumătate din banii pentru albumul cu deţinuţi i-a strâns prin crowdfunding.

Nu am o reţetă pentru o fotografie bună.

A câştigat o bursă a Centrului Carter şi a Centrului pentru Jurnalism Independent, împreună cu Elena Stancu. Acum lucrează la un proiect multimedia despre cultură şi obiceiul românilor de a-şi educa copiii prin bătaie.Cei doi s-au mutat într-o autorulotă. Chiar dacă, pentru acest proiect, au ocazia de a călători prin România, Cosmin Bumbuţ şi Elena Stancu sunt constrânşi să meargă în anumite locuri.

Pare o vacanţă, dar nu e.

 Au fost la Baia Mare, la Bucureşti şi la Craiova. Nu le lipseşte nimic din autorulota de „zece metri pătraţi - cu tot cu motor“. Au doar ceea ce le e necesar. 

„De la apariţia digitalului, timpul liber al fotografului s-a micşorat. Acum, fotograful trage multe imagini, are multe ore de editat“, consideră Cosmin Bumbuţ.
 
O parte din fotografiile realizate în timpul călătoriilor prin România vor apărea pe site-ul: teleleu.eu.
Portofoliul artistului se află pe site-ul personal: bumbutz.ro.
 
 
citeste totul despre: