UPDATE Cadouri de 1 milion de euro ale municipalităţii către cel mai scump serviciu de salubrizare din ţară. Fostul edil şef, Iuliu Ilyes, atacă în instanţă acuzaţiile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Iuliu Ilyes, fostul primar al municipiului Satu Mare a acţionat în instanţă Curtea de Conturi
Iuliu Ilyes, fostul primar al municipiului Satu Mare a acţionat în instanţă Curtea de Conturi

După ce Curtea Judeţeană de Conturi Satu Mare şi-a făcut public raportul pe anul 2011, fostul edil- şef din acea vreme, Iuliu Ilyes, a acţionat instituţia în instanţă, fiind de părere că cei 800.000 de euro, prezentaţi ca fiind un prejudiciu adus municipalităţii prin intermediul firmei de salubrizare, ar fi nejustificaţi.

După ce Curtea Judeţeană de Conturi Satu Mare şi-a făcut public raportul pe anul 2011, fostul edil- şef din acea vreme, Iuliu Ilyes, a acţionat instituţia în instanţă, fiind de părere că cei 800.000 de euro, prezentaţi ca fiind un prejudiciu adus municipalităţii prin intermediul firmei de salubrizare, ar fi nejustificaţi. În opinia fostului primar, inspectorul care s-a ocupat de aceste controale, a prezentat în raport acuzaţii puerile, absurde care, în procent de 80%,  vor fi demonstrate a fi nefondate.

Ce spune Curtea de Conturi

Din extrasele Curţii de Conturi Satu Mare pe anul 2011, reiese faptul că Primăria Satu Mare a plătit nelegal 2, 35 milioane lei pentru servicii de salubrizare la tarife mai mari decât cele stabilite prin contract şi 1, 35 milioane contravaloarea unor “servicii de transport a reziduurilor menajere” fără temei legal, primarul din acea vreme, Iuliu Ilyes. Asta înseamnă că în doar doi ani de zile „cadourile“ s-au concretizat în 3, 7 milioane de lei, aproape un million de euro.

La Primăria municipiului Satu Mare s-a constat, în perioada 2009–2011, efectuarea de plăţi necuvenite către operatorul SC Florisal SA, pentru servicii de salubrizare la tarife mai mari decât cele stabilite prin contractul încheiat, prejudiciul fiind de 2.355.000 lei.  Abaterea s-a datorat acceptării la decontare a tarifelor actualizate eronat, în funcţie de indicele mediu al preţurilor de consum pentru populaţie, pentru apă, canal, salubritate, şi nu în funcţie de nivelul mediu al indicatorului ratei inflaţiei sau deflaţiei pe ultimele 12 luni, aşa cum a fost prevăzut în contractul de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare a municipiului.

De asemenea, s-a constatat decontarea de servicii de „colectare şi transport reziduuri nemenajere”,  necontractate de municipiul Satu Mare în cadrul activităţii de salubrizare. Verificarea cheltuielilor de salubrizare decontate în 2011 a scos în evidenţă  faptul că Primăria a decontat lunar servicii de „colectare şi transport reziduuri nemenajere” facturate de SC Florisal SA, la nivelul unor cantităţi necorespunzătoare. Mai mult, s-a constatat că decontarea din bugetul municipiului Satu Mare a reziduurilor nemenajere s-a făcut fără temei legal sau contractual, prestările de servicii aferente deşeurilor fiind cuprinse în contractele de prestări servicii încheiate cu populaţia/persoanele juridice şi nu sunt aferente lucrărilor de salubrizare a domeniului  public şi privat. Valoarea estimată a abaterii este în sumă de 1.352.000 lei, reprezentând valoarea totală a serviciilor de „colectare şi transport a reziduurilor nemenajere” decontate.

Mai mult, din bugetul municipiului Satu Mare pe anul 2011 s-a decontat contravaloarea lucrărilor de „Dezinsecţie casa scărilor şi subsolurile blocurilor” în valoare de 190.000 lei cu toate că finanţarea activităţilor de dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare a spaţiilor publice se asigură de autoritatea administraţiei publice locale, iar a spaţiilor private de către proprietari.

Un sătmărean plăteşte cu 2, 7 lei mai mult ca şi un clujean


Din 2005 până în prezent, contractul Primărie – Florisal a fost modificat prin 25 de acte adiţionale, unele la limita legalităţii. Oficiali din conducerea primăriei susţin că prin intermediul acestora, consiliul local a aprobat ilegal modificarea tarifelor practicate de Florisal, după voia omului de afaceri Vasile Puşcaş, fără acte din care să reiasă necesitatea scumpirilor, condiţie impusă de ordinul 109 din 9 iulie 2007 emis de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice. Tarifele pentru persoane fizice au crescut de la 1,4 lei/lună în 2005, la 7,7 lei/lună în 2012, şi chiar dublu pentru persoanele juridice. Acest lucru ne plasează direct în fruntea clasamentului celor mai scumpe firme de salubritate din ţară. Pentru exact acelaşi serviciu, un clujean trebuie să scoată din buzunar doar 5 lei/lună/persoană, cu 2,7 lei mai puţin decât un sătmărean. Să nu mai vorbim despre tarifele firmei de salubrizare de la Iaşi. Locatarii din blocuri plătesc pentru serviciile de salubrizare 5,3 lei pe lună de fiecare persoană, în timp ce ieşenii care locuiesc la casă 6,1 lei pe lună. Şi asta, după ce s-a apelat la o majorare de aproximativ 20%,  în 2010.Un exemplu concret este şi cel de la Oradea, unde persoanele fizice plătesc pentru colectarea deşeurilor 6,35 lei pe persoană.

Licitaţia câştigată de Florisal în 2005 a cuprins, la pachet, colectarea, depozitarea deşeurilor menajere şi întreţinerea spaţiilor verzi. Până în 2012, fără nicio altă licitaţie, prin acte adiţionale, Florisal a primit cadou, cu girul primarului Ilyes, şi deszăpezirea municipiului, care a costat, în iarna 2011 – 2012, peste 4 milioane de lei, de peste două ori decât cea a Clujului.

Ce spun autorităţile?

Primarul Dorel Coica spune că a constatat cum procedează această firmă de salubritate, cea mai scumpă din ţară chiar. Încă de când a preluat conducerea muncipiului Satu Mare, acesta doreşte să schimbe situaţia, dar că există un impediment major. „Am constatat neregulile existente cu Florisal SA încă de pe vremea fostului primar, Ilyes.   Din păcate, există un contract încheiat cu firma de salubritate care expiră abia la sfârşitul anului, în 30, luna decembrie. Primăria a demarat deja un studiu cu privire la ce se va întâmpla după. Licitaţia care va avea loc la începutul anului 2014, pentru salubrizarea municipiului Satu Mare este în curs. Sloganul nostru pe baza căruia vom alege firma care se va ocupa pe viitor de curăţenie este „Un oraş cât mai curat, cu bani cât mai puţini“, a declarat primarul Dorel Coica.

Patronul Florisal nu a dorit să comenteze situaţia. 

Liderii organizaţiei municipale a PDL Satu Mare, informaţi fiind cu privire la raportul Curţii de Conturi şi la fraudele descoperite de aceştia, au organizat o conferinţă de presă chiar pe această tematică.„Există contracte defectuoase între administraţia locală şi această firmă de salubritate. Am spus-o şi totodată am adus şi argumente în timpul campaniei electorale dar în zadar. Prejudiciul adus Primăriei şi Consiliului Local este în jur de 3, 7 milioane de lei, ceea ce mi se pare incredibil“, a declarat Sergiu Băbăşan, prim vicepreşedinte PDL Satu Mare.

În ciuda acestor afirmaţii, fostul edil şef de pe vremea aceea, Iuliu Ilyes, susţine contradictoriul. Potrivit acestuia, rapoartele Curţii de Conturi sunt exagerate şi nu s-au contestat cantităţi ci doar servicii care nu ar fi trebuit a fi efectuate. „Sunt ferm convins că 80% din acuzaţiile aduse se vor demonstra a fi nefondate. Am avut deja certuri urâte pe această temă şi am considerat că soluţia cea mai bună este de a acţiona în instanţă pentru a lămuri situaţia“, a declarat Iuliu Ilyes, fost primar al municipiului Satu Mare.

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite