Ce a găsit echipa de control la Spitalul Judeţean Constanţa: pacienţi mulţumiţi şi dezinsecţie insuficientă la secţiile nemodernizate
0
Consiliul Judeţean Constanţa a dat publicităţii Sinteza Raportului controlului efectuat la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sfântul Andrei din Constanţa, la 14 martie ac.
Echipa de control a Consiliului Judeţean Constanţa a verificat curăţenia, programul şi prezenţa angajaţilor, inventarul, stocurile de medicamente, de materiale sanitare şi de biocide, precum şi respectarea normelor sanitare pentru prevenirea infecţiilor intraspitaliceşti.
Redăm integral constatările echipei de control care a verificat ce condiţii sunt în cea mai mare unitate spitalicească din sud-estul României:
„Urmare a dispoziţiei Preşedintelui, în data de 14.03.2018 începând cu ora 15:45 la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Apostol Andrei” Constanţa, Serviciul Control împreună cu Serviciul de Analiză Strategică şi Creşterea Competitivităţii şi Direcţia de Dezvoltare Judeţeană si Coordonarea Instituţiilor de Sănătate, Sport şi Învăţământ din cadrul Consiliului Judeţean Constanţa au efectuat un control ce a avut următoarele obiective:
(1) Verificarea curăţeniei;
(2) Verificarea programului şi prezenţei angajaţilor;
(3) Verificarea nevoilor/necesităţilor la inventar;
(4) Verificarea stocurilor de medicamente, de materiale sanitare şi de biocide;
(5) Verificarea stadiului de implementare a conformităţilor conform planului şi calendarului de conformare al autorizaţiei sanitare;
(6) Verificarea situaţiei serviciului de prevenire a infecţiilor asociate actului medical (SPIAAM);
Controlul s-a efectuat în 4 secţii ale SCJU: Secţia Clinică Medicină Internă II, Secţia Clinică Neurologie, Secţia Clinică Cardiologie, Secţia Clinică Ortopedie-Traumatologie.
(1) Verificarea curăţeniei
Constatări/Concluzii:
- În 3 din cele 4 secţii verificate, curăţenia la nivel de secţie este, în general, corect întreţinută, făcând abstracţie de aspectul nemodernizat al secţiei Clinică Medicină Internă II (unde nu persista vreun miros urât, culoarele şi saloanele erau curăţate, iar pacienţii nu s-au plâns de stadiul curăţeniei). În urma sondajelor aleatorii de inspecţie la nivel de saloane, s-a constatat un habitat adecvat actului medical pentru pacienţi (salon curat, aerat, pacienţii multumiţi de actul medical şi de personalul medical, medicaţia prescrisă de medicul specialist nelipsită, regimul alimentar cu hrană de calitate).
- La secţia Neurologie curăţenia la nivel de secţie este nesatisfăcătoare (din declaraţiile asistentelor medicale reiese că angajatele societăţii care asigură serviciul de curăţenie, nu îşi îndeplinesc cu maximă diligenţă atribuţiile. În plus, echipa de control a sesizat la nivelul secţiei un miros persistent neplăcut.);
- Graficul de utilizare al substanţelor BIOCIDE este respectat (tabelul cu substanţe utilizate şi concentraţiile folosite coincid cu instrucţiunile de utilizare ale producătorului) – la o simplă verificare vizuală.
- Dezinsecţie insuficientă la secţiile nemodernizate.
Recomandări:
- Monitorizarea responsabilă a modului de derulare a serviciilor externalizate (de ex: servicii de curăţenie, spălătorie, dezinsecţie şi deratizare) cu accent pe respectarea clauzelor contractuale şi a prevederilor legale în vigoare, în vederea identificării şi remedierii la timp a eventualelor vulnerabilităţi în sistem.
(2) Verificarea programului şi prezenţei angajaţilor
Constatări/Concluzii:
- La nivelul secţiilor inspectate, s-a constatat faptul că majoritatea angajaţilor nu semnează în condicile de prezenţă ale cadrelor medicale.
Recomandări:
- Şefii de secţie şi asistenţii şefi, fiind direct responsabili de monitorizarea şi luarea măsurilor necesare, trebuie să vegheze ca această practică generală să dispară.
(3)Verificarea nevoilor/necesităţilor la inventar
Constatări/Concluzii:
- S-a constatat o bună organizare a activităţii de intervenţie si prevenţie la nivel de secţie (organizare echipament medical şi medicaţie curentă/de urgenţă);
- S-a constatat că, la nivelul grupurilor sanitare din saloane, nu există o aprovizionare corespunzătoare cu materiale igienico-sanitare.
Recomandări:
- Direct responsabili cu aprovizionarea saloanelor cu materiale igienico-sanitare sunt asistenţii şefi care trebuie să monitorizeze cu atenţie gestionarea acestora.
- Monitorizarea responsabilă a modului de soluţionare a referatelor/rapoartelor prezentate de şefii de secţii (de ex: lipsurile de medicamente, lipsurile de aţă chirurgicală, de proteze, de piese, de instrumentar consumabil, de defecţiuni sesizate la nivel de mobilier, echipament IT, de reţelistică termică etc.) cu accent pe respectarea prevederilor legale în vigoare, în vederea identificării şi remedierii la timp a eventualelor vulnerabilităţi în sistem, cu raportarea lunară către Consiliul Judeţean Constanţa.
(4) Verificarea stocurilor de medicamente, de materiale sanitare şi de biocide
Constatări/Concluzii:
- De la pacienţii intervievaţi reiese că aceştia nu au fost nevoiţi să achiziţioneze din bani proprii vreun medicament;
- Nu există o gestiune a medicamentelor pe fiecare secţie în parte, ci doar o gestiune generală la nivelul spitalului.
- Stocurile farmaciei se actualizează de trei ori pe săptămână pe baza condicilor pentru prescripţii medicale.
- A fost pusă la dispoziţia echipei de control o situaţie actualizată a gestiunii spitalului cu medicamentele provenite din ajutoare/sponsorizări, situaţie din care s-a constatat că, un procent considerabil (peste 70%) este dedicat Secţiei Cardiologie (ajutoare obţinute prin eforturi proprii) – lucru remarcabil ce denotă o implicare sporită şi un interes ridicat al şefului de secţie;
- Controlul pe teren a evidenţiat lipsa îndelungată a unor medicamente importante (Diurex, Furosemid, Metroprolol etc.) care, deşi accesibile financiar, nu au fost achiziţionate de către SCJU de foarte multă vreme, în ciuda repetatelor solicitări adresate conducerii de către şefii de secţii.
Recomandări:
- Sporirea eforturilor şi altor şefi de secţii în sensul obţinerii de medicamente specializate nedecontate de CAS din sponsorizări/ajutoare (după exemplul Secţiei de Cardiologie care ar putea reprezenta un exemplu de bune practici) în scopul de a răspunde prompt nevoilor de tratament ale pacienţilor.
(5) (6) Referitor la obiectivele de control (5)Verificarea stadiului de implementare a conformităţilor conform planului şi calendarului de conformare al autorizaţiei sanitare, şi (6)Verificarea situaţiei serviciului de prevenire a infecţiilor asociate actului medical (SPIAAM), datorită faptului că responsabilii nu erau prezenţi (programul lor de lucru încetase), echipa de control a cerut personalului medical transmiterea de note de informare cu privire la stadiul de realizare a acestor obiective.
Alte recomandări generale:
- Reanalizarea eficienţei externalizării unor servicii din domeniul sanitar (cu accent pe analiza raportului cost/beneficiu) şi regândirea strategiei de furnizare a acestora în regim in-house sau externalizat în scopul efectuării de cheltuieli economicoase şi eficiente pentru instituţie;
- Asigurarea încadrării cu personal medico-sanitar şi alte categorii de personal, conform normativelor de personal în vigoare, care să permită funcţionarea spitalului în condiţii de eficienţă;
- Urmărirea permanentă a gradului de satisfacţie a pacienţilor internaţi, precum şi a nivelului de mulţumire a angajaţilor spitalului cu privire la mediul organizaţional şi condiţiile în care îşi desfăşoară activitatea, cu raportarea periodică a rezultatelor monitorizării către Consiliul Judeţean Constanţa;
- Raportarea lunară către Consiliul Judeţean Constanţa a ratei mortalităţii intraspitaliceşti, total şi per secţie, a ratei infecţiilor nozocomiale, total şi per secţie, a ratei de reinternare la 30 de zile după externare, a ratei de corelare între diagnosticul la internare şi diagnosticul la externare în vederea indentificării problemelor din fiecare secţie, pentru o eficientizare a activităţii medicale“.

















































