Povestea pionierilor fotografiei din nord-vestul României. Ce statut aveau fotografii profesioniști în vremea lor
0În urmă cu mai bine de o sută de ani, pasiunea pentru fotografie începea să se răspândească și pe teritoriul de astăzi al României, fiind deschise ateliere și școli dedicate acestei arte.
La începutul secolului XX, în Baia Mare fotografia era noua modă. Cei mai renumiți portretiști erau Huszthy Mátyás și Suba Zoltán, ucenicul său, viețile lor fiind legate prin pasiunea cu care făceau această meserie.
Documentele existente confirmă faptul că profesorul s-a stabilit în Baia Mare în 1900 și a lucrat ca fotograf din 1906, când i s-a eliberat brevetul de fotograf profesionist, mergând pe această cale până în 1940. De asemenea, el a înființat și prima școală de fotografie din Baia Mare: „Pe baza articolelor și, în special, a reclamelor de publicitate, apărute în presa vremii după anul 1907, reiese faptul că a avut un atelier fotografic pe actuala stradă Podul Viilor, în apropiere de Centrul vechi al orașului şi vizavi de biserica reformată“, arată muzeograful dr. Marius Câmpeanu, șef secție Istorie de la Muzeul Județean de Istorie și Arheologie.
Prima școală de fotografie din Baia Mare
În atelierul său foto îi învăța arta fotografiei pe tinerii care voiau să devină fotografi, precum și realizarea și retușarea fotografiilor. Pregătirea ucenicilor în atelierul lui era recunoscută de autorități și de reprezentanții breslelor meșteșugărești.
„Avându-se în vedere faptul că după încheierea stagiului profesional de trei ani, ucenicii obţineau documente pe baza cărora puteau fi colaboratori și, ulterior, fotografi pe cont propriu, putem afirma că Huszthy Mátyás este iniţiatorul primei școli de fotografie din Baia Mare“, mai arată nuzeograful.
Despre Huszthy Mátyás se mai știe că s-a născut în data de 20 februarie 1876, la Békéscsaba (Ungaria). „Doi din cei șase copii ai familiei Huszthy au îmbrăţişat cariera de fotografi profesionişti: Zoltán (născut la 26 ianuarie 1867) a avut ateliere fotografice la Cluj (1896) și la Carei (1896-1906), iar Mátyás a activat la Hajdúszoboszló (înainte de 1900) şi Baia Mare (1900-cca. 1940)“, mai spune muzeograful.
Documentele de arhivă păstrate în fondul Primăriei Baia Mare, dar și presa locală, vorbesc despre activitatea fotografului, în special ziarul „Nagybánya“ (Baia Mare, în limba maghiară), unde fotograful obișnuia să-și facă reclamă din când în când.
Locul unde avea atelierul foto există și azi și este situat în centrul vechi, în zona unor clădiri istorice. „Atelierul fotografic și, în același timp, locuința familiei Huszthy se afla pe strada Podul Viilor, în apropiere de Poarta Podului, vizavi de biserica reformată. Clădirea era formată din parter și etaj“, mai arată muzeograful Marius Câmpean.
El mai relatează că cel puțin în prima jumătate a secolului al XX-lea, fațada de la etaj era construită numai din sticlă, în timp ce la parter era un salon spațios, unde erau primiți clienții.
„La etaj se mai afla atelierul foto care, cu trecerea timpului, a devenit și spațiu de formare a celor ce intenționau să devină fotografi, Huszthy având calitățile și competența profesională pentru a-i iniţia în secretele fotografiei. Printre ucenicii şi colaboratorii lui Huszthy Mátyás s-au numărat fotografii Szeczen Zoltán şi Suba Zoltán“, mai explică el.
Când ucenicul își depășește maestrul
Fotograful și-a închis definitiv atelierul după aproape 40 de ani de activitate. Din documentele studiate de muzeografi se pare că au fost mai multe motive care au dus la această decizie.
„Atelierul lui Huszthy Mátyás a funcționat până în jurul anului 1940, când, din cauza problemelor de sănătate a fotografului, a concurenței și a greutăților financiare cu care s-a confruntat populația orașului, s-a ajuns la închiderea definitivă a acestuia“, explică muzeograful. La 15 ani de la închiderea atelierului, fotograful Huszthy Mátyás a decedat la 79 de ani.
Moștenirea lui a fost dusă însă mai departe chiar de unul dintre ucenicii săi: Suba Zoltán, născut în Baia Mare, pe 29 septembrie 1911. „În anul 1925, la îndemnul tatălui său, s-a angajat în atelierul lui Huszthy Matyás. Potrivit înţelegerii prealabile realizate între tatăl său şi Huszthy, după trei ani de ucenicie, în al patrulea an urma să lucreze în atelier, ca şi calfă, acesta reprezentând costul uceniciei“, mai relatează muzeograful.
Astfel, patru ani mai târziu, în 1929, tânărul fotograf a obținut cartea de muncă, „o adeverinţă referitoare la activitatea de până atunci şi atestatul, care-i oferea posibilitatea angajării în alte ateliere fotografice“.
Pregătit de fotograful Curții Regale
Însă tânărul fotograf a vrut să se afirme, așa că în vara aceluiași an s-a angajat la Târgu Mureș, în atelierul fotografului Curții Regale a Ungariei, Horváth Victor. Însă nu a durat mult și planurile s-au schimbat.
„După şapte-opt luni petrecute la Târgu Mureş, în 1930 s-a întors la Baia Mare, angajându-se pentru un an în atelierul fotografului Huszthy Mátyás. În următorii ani, Suba a parcurs mai multe etape de formare profesională, la Miercurea Ciuc și Budapesta, perfecționându-se în tehnica portretului și în realizarea fotografiilor de pe negativele clișeelor de sticlă“, mai explică Marius Câmpean.
Astfel, doar câțiva ani mai târziu, după multe cursuri de perfecționare și experiență acumulată, tânărul fotograf și-a deschis propriul atelier, concurându-l pe profesorul său. „În toamna anului 1937, Suba Zoltán și-a deschis propriul atelier în Baia Mare, în Centrul vechi al orașului, unde și-a desfășurat activitatea până în 1953. Din această perioadă a rămas o impresionantă colecţie de negative pe sticlă (peste 11.000 de bucăţi), achiziționată integral de Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș“, precizează muzeograful.
După schimbarea regimului politic, fotograful a lucrat în cadrul Cooperativei Meșteșugăreși „Gutinul“, unde a activat între 1959 și 1962. Apoi, până în 1977 a lucrat ca fotograf la Institutul Pedagogic din Baia Mare. A încetat din viaţă la 9 decembrie 2009, la vârsta de 98 de ani.
Expoziție fotografică a celor doi
„Huszthy Mátyás și Suba Zoltán au fost doi fotografi portretiști admirabili. Profesionalismul și sensibilitatea celor doi se observă, în special, prin fotografiile în care apar copii și adolescenți. Prin intermediul celor 90 de fotografii alb-negru, aflate în expunere, realizate pe baza clișeelor (negativelor) pe sticlă, vizitatorii au ocazia să vadă atât copii în diferite etape ale inocenței ori la sărbătorirea unei aniversări juvenile, cât și băieți și fete împărtășind bucuria transmisă de momentul primei împărtăşanii“, mai arată muzeograful.
Fotografiile celor doi sunt prezente acum în spațiul expozițional dedicat istoriei fotografiei de la Muzeul Județean de Istorie și Arheologie din Baia Mare, în expoziția numită „Copilăria și adolescența în creațiile fotografilor băimăreni Huszthy Mátyás și Suba Zoltán“.
Câteva dintre fotografii prezintă momente sau situații importante din viața orașului. „Câteva fotografii prezintă elevi ai Liceului «Gheorghe Şincai» – primul liceu românesc din Baia Mare, înființat în 1919 de Consiliul Dirigent al Transilvaniei, sau tineri care au făcut parte din Straja Țării, organizație a tineretului din România, creată în 1935 de regele Carol al II-lea.
Pentru a completa atmosfera unui atelier foto din prima jumătate a secolului XX, expoziția este întregită cu o minicolecție de aparate și accesorii foto, o parte dintre acestea aparținând fotografilor Huszthy Mátyás și Suba Zoltán“, mai arată muzeograful.