Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”

0
Publicat:

Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori.

Mașina electrică produsă la Cluj a fost scoasă la vânzare cu 450.000 de euro. FOTO: Remus Florescu
Mașina electrică produsă la Cluj a fost scoasă la vânzare cu 450.000 de euro. FOTO: Remus Florescu

Florin Dehelean, unul dintre cei patru investitori în proiectul primei mașini electrice concepute și produse în România, a susținut că deși prototipul cunoscut drept „Tesla de Cluj” a fost scos la vânzare cu 450.000 de euro, echipa proiectului intenționează să realizeze o variantă nouă a mașinii, care ar urma să coste 200.000-300.000 de euro.

„Intenționăm să realizăm o a doua iterație a mașinii care să ne permită să scădem costurile. Plănuim o reconfigurare a tipologiei de afacere, având în vedere că producerea automobilului de către noi vine cu costuri foarte mari. Astfel, ne gândim să devenim integratori: vom achiziționa componentele și le vom integra aici”, a precizat Dehelean.

Astfel, dacă la prima variantă a mașinii șasiul a fost produs la Cluj, investitorii caută producători de șasiuri pentru a găsi cea mai bună variantă care poate fi integrată în automobil.

O mașină de 2-300.000 de euro

S-ar putea să sufere modificări și designul mașinii. „Acum încercăm să găsim cea mai bună variantă, care trebuie să reprezinte un compromis între partea economică și cea estetică. Trebuie să împaci pe toată lumea. În industrie se spune că mașinile sunt create de economiști în primul rând”, a precizat Dehelean.

De la prototip va rămâne sistemul electronic dezvoltat de Arobs și experiența dobândită de echipa de proiect.

Dehelean susține că în contextul pieței autohtone și a faptului că mașina este produsă în România, pentru scalarea cu succes a unui model de mașină electrică, trebuie să fie reduse costurile. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro, dar trebuie să luăm în considerare faptul că România este o țară în curs de dezvoltare și nu este cunoscută ca un producător de mașini electrice de calitate”, a explicat Dehelean.

Investitorul a mai susținut că zona de interes a românilor în ceea ce privește mașinile electrice este de 15-30.000 de euro, conform unui studiu de piață recent.

Mașina electrică croată, investiții de două miliarde de euro

Pe de altă parte, producerea de la zero a unei mașini electrice înseamnă investiții majore, spune Dehelean, dând exemplul croaților de la Rimac Group.

Aceștia au atras investiții de două miliarde de euro în mașina lor sport electrică Nevera, de 1.900 de cai putere. Printre investitori se numără Goldman Sachs, Porsche și un fond de tehnologie consiliat de SoftBank din Japonia.

În 2021, Rimac a făcut un joint-venture cu Porsche pentru a produce mașini electrice sport de top. Compania va continua să producă Rimac Nevera, care se vinde cu 2,4 milioane de dolari, precum și o serie de modele noi pentru Bugatti.

Rimac produce, de asemenea, componente pentru vehicule electrice și hibride de înaltă performanță produse de alți producători auto. Tehnologia Rimac a atras deja câțiva clienți de renume auto, inclusiv Ferrari, Hyundai, Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche și Renault.

Se caută fonduri pentru dezvoltarea proiectului

Dehelean a precizat că prima variantă a prototipului „Tesla de Cluj” nu va intra în producție, însă banii proveniți din vânzarea acestuia vor fi investiți în realizarea celei de-a doua variante a mașinii electrice.

„Expunerea media la care s-a ajuns a fost un succes pentru proiect și ne arată că există interes pentru acest gen de produse. De asemenea, echipa a dobândit o experiență care va prinde bine în viitor. Un coleg de-al nostru, Vlad Vidrean, a fost recrutat în echipa de Formula 1 a Audi”, a mai precizat el.

În acest moment, investitorii caută parteneriate și fonduri pentru dezvoltarea unei noi faze a proiectului.

„Acum căutăm parteneriate cu universități, institute de cercetare și finanțare pentru a dezvolta proiectul în continuare. De asemenea, am aplicat pentru mai multe tipuri de fonduri europene”, a explicat Dehelean.

Ce oferă prototipul „Tesla de Cluj”

Prototipul primei mașini electrice concepute și produse în România, la Cluj, se vinde cu 450.000 de euro. Mașina are o autonomie de 300 de kilometri și este o bijuterie tehnologică cu motoare în roți, oglinzi retrovizoare înlocuite cu camere video, portiere cu senzori.

Mașina are nu mai puțin de cinci ecrane: tableta centrală cunoscută de la Tesla model S – unde sunt monitorizați parametrii mașinii -, tableta care asigură partea de divertisment, două monitoare care transmit imagini de la camerele retrovizoare și ecranul bordului din fața șoferului.

Mașina are o lungime de 4,9 metri și o lățime de 2,1 metri, fiind realizată din fibră de carbon.

„Tesla de Cluj” ajunge la o viteză de 140 de kilometri la oră, iar cele două motoare din roți asigură echivalentul a 200 de cai putere.

Prototipul produs la Cluj este o maşină sport, de lux, destinată clienţilor care îşi doresc un produs personalizat, a mai precizat Dehelean. Astfel, autovehicolul poate fi personalizat după cerințele potențialului cumpărător.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite