Cu ce obligații vin noile reguli ale UE pentru titanii din tehnologie: „Bieții giganți americani lipsiți de apărare”

0
Publicat:

Pentru industria tehnologiei sau, în orice caz, pentru o parte a acesteia care aspiră să își desfășoare activitatea în UE, ziua de 6 martie a constituit un eveniment istoric. În această zi, șase dintre cele mai mari companii ale lumii au fost nevoite să se conformeze Regulamentului UE privind piețele digitale (DMA) - cel mai important act normativ adoptat vreodată în acest domeniu, relatează The Guardian. 

Regulamentul a fost combătut de companiile de tehnologie. FOTO Shutterstock (Arhivă)
Regulamentul a fost combătut de companiile de tehnologie. FOTO Shutterstock (Arhivă)

Scopul Regulamentului privind pieţele digitale este de a face pieţele digitale din UE mai competitive şi mai echitabile. Acesta stabileşte noi norme pentru 10 servicii de platformă esenţiale definite, cum ar fi motoarele de căutare, pieţele online, magazinele de aplicaţii, publicitatea şi mesageria online, şi oferă noi drepturi întreprinderilor şi utilizatorilor finali europeni. 

Regulamentul a fost mult timp în proces de elaborare și a fost combătut de către aceste companii încă de la bun început, susține jurnalistul irlandez John Naughton. 

Conform lui Naughton, „ceea ce este și mai savuros este să vezi acești mastodonți anunțând cu reticență cum se vor conforma la ceea ce ei consideră a fi o încălcare exasperantă a libertății lor de a face ce vor”. 

Acest Regulament nu se aplică în cazul tuturor companiilor din domeniul tehnologiei, ci doar în cazul celor cu o capitalizare bursieră de peste 75 de miliarde de euro sau care au minimum 45 de milioane de utilizatori și o cifră de afaceri anuală de 7,5 miliarde de euro în UE. 

Practic, vizate sunt doar Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft și ByteDance (proprietarul TikTok). 

Ce obligații au companiile

Desigur, faptul că cinci dintre cele șase sunt companii americane a dus la apariția unor plângeri potrivit cărora europenii au o atitudine ostilă față de bieții giganți americani lipsiți de apărare”, a precizat jurnalistul. 

Regulamentul prevede o serie de obligații serioase: companiile vor trebui să permită accesul pe platformele lor la aplicațiile și magazinele de aplicații ale terților; să ofere date transparente privind publicitatea; să permită utilizatorilor să dezinstaleze cu ușurință software-ul sau aplicațiile preinstalate; să permită interoperabilitatea între diferite servicii de mesagerie, rețele sociale și alte servicii și să fie mai transparente în ceea ce privește modul în care algoritmii lor clasifică și recomandă conținutul, produsele și serviciile. 

De asemenea, acesta interzice anumite practici ale companiilor din domeniul tehnologiei: de exemplu, favorizarea propriilor servicii în detrimentul celor oferite de terți, implicarea în activități bazate pe preferințe proprii și utilizarea datelor private ale utilizatorilor din mediul de afaceri pentru a concura împotriva acestora.  

Cu alte cuvinte, se pune capăt activității tehnologice ca de obicei”, spune Naughton. 

Un aspect demn de menționat este faptul că Regulamentul este cu adevărat puternic. Acesta conferă Comisiei Europene posibilitatea de a realiza investigații de piață și de a aplica amenzi de până la 10% din cifra de afaceri anuală a unei companii în caz de nerespectare a normelor, iar în cazul recidivei amenzile pot ajunge până la 20% din veniturile globale. 

„Un experiment decisiv” 

Ce va însemna acest lucru pentru consumatorii și utilizatorii finali de servicii în domeniul tehnologiei în UE? Depinde de companiile și de serviciile pe care le folosesc. Utilizatorii de Android vor putea alege ce browser și ce motor de căutare doresc să folosească și vor primi mai multe linkuri către site-uri concurente atunci când caută pe Google informații precum zboruri și hoteluri. Utilizatorii de iPhone vor descoperi că magazinul de aplicații al Apple nu este singurul loc de unde pot descărca aplicații și că vor avea la dispoziție o gamă mai largă de browsere; de asemenea, vor putea să își folosească telefoanele pentru a efectua plăți contactless cu alte servicii decât Apple Pay în aplicațiile bancare și de portofel. 

Utilizatorii Meta vor descoperi că WhatsApp le va permite să vadă mesajele din alte servicii de mesagerie (cum ar fi Signal) și că vor putea rupe conexiunea dintre conturile lor de Instagram și Facebook. 

Utilizatorii Amazon din UE vor descoperi că li se va cere permisiunea de a le colecta datele pentru reclame personalizate. Acest lucru va afecta capacitatea Amazon de a colecta informații de la serviciile sale de divertisment, care includ Amazon Prime Video, IMDb și Twitch, precum și de la dispozitive precum dispozitivele Kindle și tabletele Fire, precum și de la magazinele de aplicații și sistemele de operare”, a mai precizat jurnalistul irlandez. 

„În zilele noastre, societatea se confruntă cu o provocare reală, și anume dacă este capabilă să țină sub control puterea tehnologiei. Știm că acest lucru este posibil, deoarece China reușește deja să facă acest lucru. Întrebarea este dacă democrațiile liberale sunt în stare să facă acest lucru. Importanța DMA constă în faptul că este pentru prima dată când există o șansă reală de a face acest lucru. Așadar, acesta este un experiment decisiv pentru democrații, iar de rezultatul său depind multe lucruri”, a spus Naughton în încheiere. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite