Dacă speră că va câştiga viitoarele alegeri doar cu cei 1,5 milioane alegători care au votat PSD în 26 mai, se înşală amarnic. Pe alţii nu are cum să-i mai prostească. Dimpotrivă, mai pierde şi din cei care încă mai cred în spusele premierului. Se verifică încă odată zicerea: când puterea cade pe umerii unuia nepregătit pentru ea, îi ia minţile.

Teoria legată de numirea de noi miniştri

Să faci propuneri repetate de remaniere, deşi ştii că există art. 85 din Constituţie, apoi să-l acuzi în termeni duri pe Iohannis că sabotează guvernul, este ori o dovadă de neştiinţă, ori de prostie crasă, ori de speranţă că abureşti pe cei care nu verifică ce spui. Nu ştiu care dintre ipoteze este cea reală.

Apoi, să vii cu propuneri de miniştri de la ALDE, deşi conducerea ALDE a anunţat că părăseşte guvernarea, şi să crezi că preşedintele nu face distincţia, este iarăşi o dovadă de prostie crasă, ori de încercare de manipulare a electoratului.

Premierul Dăncilă reclamă la CCR că Iohannis nu respectă Constituţia. Să nu fi citit art. 85 din Constituţie? Să nu-l fi înţeles? Şi acum aşteaptă să se pronunţe CCR pe 18 septembrie pentru a merge în parlament cu cererea de validare a noii compoziţii politice a guvernului. Nu văd cum judecătorii CCR ar putea face abstracţie de art. 85 din Constituţie. Dacă miniştrii ALDE nu demisionau, deşi ALDE ieşise de la guvernare, abia atunci curgea termenul de 45 de zile în care Dăncilă trebuia să lămurească problema. Dar să ceri preşedintelui Iohannis să numească alţi miniştri, deşi ştii că-i interzice Constituţia, e dovadă de prostie a premierului şi a echipei sale de sfătuitori.

O altă gafă. Spune premierul că nu va pleca de la guvernare, chiar dacă parlamentul respinge noua formulă guvernamentală. N-o fi realizat ce spune. Şi poate funcţiona guvernul fără cinci sau mai mulţi miniştri, între care la Interne şi Educaţie?

Ministerele fără miniştri titulari sunt paralizate

Premierul Dăncilă n-a anticipat că salariile nu pot fi plătite fără semnătura ordonatorilor principali de credite. Abia ieri a dat o OUG, discutabilă, pentru a rezolva problema. Dar în rest, cum funcţionează ministerele, fără miniştri în funcţie?

Începând de azi şi ministerul de Interne nu are titular, măcar interimar. Iar în curând şi ministerul Educaţiei rămâne fără şef.

Iată atribuţiile principale ale miniştrilor, care nu pot fi îndeplinite de către alţi funcţionari din minister.

Ministrul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

a) organizează, coordonează şi controlează aplicarea legilor, ordonanţelor şi hotărârilor Guvernului, a ordinelor şi instrucţiunilor emise potrivit legii, cu respectarea limitelor de autoritate şi a principiului autonomiei locale;

b) elaborează şi avizează proiecte de lege, ordonanţe, hotărâri ale Guvernului, în condiţiile stabilite prin metodologia aprobată prin hotărâre a Guvernului;

c) elaborează şi aplică strategia proprie a ministerului, integrată strategiei de dezvoltare economico-socială a Guvernului, precum şi politicile şi strategiile în domeniile de activitate ale ministerului;

d) îndeplineşte calitatea de ordonator principal de credite;

e) fundamentează şi elaborează propuneri pentru bugetul anual, pe care le înaintează Guvernului;

f) execută bugetul ministerului;

g) urmăreşte proiectarea şi realizarea investiţiilor din sistemul ministerului, în baza bugetului aprobat;

h) reprezintă interesele statului în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi convenţiile la care România este parte şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi cu organizaţii internaţionale ce interesează domeniul lor de activitate;

Sunt mult mai multe atribuţiile esenţiale ale miniştrilor, care n-au fost delegate altor funcţionari din ministere. Şi atunci, cum să funcţioneze ministerele? Cât timp?

Cramponarea de putere, cu orice preţ, cu preţul paralizării funcţionării ministerelor, cu riscuri mari pentru siguranţa naţională rezultate din nefuncţionarea ministerului de Interne, ne poate duce la situaţii grele şi foarte grele, în plan intern şi extern.

Concluzie

Viorica Dăncilă nu se lasă „evacuată” din funcţia de premier. Cu orice risc, riscând chiar siguranţa naţională. Rămâne şi fără parteneri la guvernare, fără miniştri, domnia să tot acolo este, legată de scaunul de premier. Nu m-ar mira să dea OUG prin care guvernul poate funcţiona doar cu premier şi Secretar general al guvernului! Dacă n-a fost în stare, domnia sa şi echipa de consilieri, să prevadă imposibilitatea achitării salariilor din trei ministere şi instituţiile subordonate, sunt convins că nu anticipează nici alte situaţii, posibil dramatice, ce pot să apară. Doamne fereşte de un cataclism natural, de o situaţie externă explozivă, de o criză economică de proporţii. România nu are un guvern care să facă faţă acestor situaţii extreme.