Alegerile locale din 5 iunie au fost prima întruchipare a efectelor modificărilor legislative de anul trecut. Ne amintim de anul 2015 şi blatul pe linie dintre PNL şi PSD pentru a „antireforma” legile electorale, legea partidelor sau legea finanţării. Chiar aşa, oare care e antonimul potrivit al cuvântului „reformă”? Şi, dacă l-am găsi, oare cât de des ar fi nevoie să îl folosim cu privire la ultimii 26 de ani?

Dar n-au fost doar lucruri rele în legile de anul trecut. Cu privire la organizarea alegerilor, merită amintite trei chestiuni majore: introducerea registrului electronic, înfiinţarea corpului experţilor electorali şi interzicerea pomenilor electorale. Registrul electronic, dragă peste 50% din populaţie care nu ai mers în secţia de vot, este un instrument care previne votul multiplu. El este mânuit în secţii de „operatorul cu tabletă”, cel care ia primul buletinul alegătorului şi introduce CNP-ul în baza de date pentru a vedea dacă persoana respectivă a mai votat înainte în ziua respectivă sau nu. Nu fiţi prăpăstioşi, dacă vă aşteptaţi ca cadă curentul când e secţia mai aglomerată, să pice netul sau să se viruseze tableta din cauză că operatorul a intrat de plictiseală pe site-uri cu filme piratate, ei bine aflaţi că nu a fost aşa. Sistemul a funcţionat perfect chiar şi în vârf de munte. Asta nu înseamnă că nu au fost tentative de vot multiplu şi turism electoral. Dar despre asta, în alt episod.

Corpul experţilor electorali este constituit de Autoritatea Electorală Permanentă, sunt convins, cu bună credinţă. Sunt oameni care se înscriu, sunt instruiţi, dau un examen şi apoi sunt la dispoziţia AEP pentru a fi preşedinţi de secţii sau locţiitori oricând sunt alegeri. Un pas înainte, ba chiar o mică profesie în slujba democraţiei. Aici aveţi motive să fiţi prăpăstioşi. Revin.

De pomenile electorale ce să mai zicem... În sfârşit, am scăpat prin lege de elementul cu care românii asociau în primul rând ideea de campanie electorale: micii, sarmalele şi sacoşele. Am scăpat chiar şi de afişele sau bannerele electorale în exces, chiar dacă la precampanie nu s-a gândit nimeni.

Iar acum, să vedeţi cum sunt pervertite nişte idei în esenţă bune, mai ales când le asociem cu altele de-a dreptul proaste (votul într-un tur, lipsa reprezentanţilor independenţilor, imposibilitatea de a observa numărarea voturilor la birourile de circumscripţie etc).

Toate întâmplările pe care vi le voi prezenta începând cu acest text sunt reale şi majoritatea sunt desprinse din campania de observare a alegerilor desfăşurată de Centrul pentru Studiul Democraţiei în judeţele Cluj, Bihor, Mureş şi Bistriţa-Năsăud, preponderent în mediul rural şi urban mic (reţineţi acest urban mic, acolo se întâmplă multe în materie de recrutare şi instruire a experţilor electorali).

Astăzi vă spun rapid despre cum încearcă partidele să se controleze alegerile infiltrându-se în corpul experţilor electorali ai AEP. Pentru că asta explică multe dintre întâmplările despre care veţi afla în textele următoare.

Ca profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice, alături de colegii mei, încurajez studenţii să se implice în politică prin orice formă posibilă - inclusiv în partide. Ştiţi povestea: schimbare, noua generaţie, dacă nu voi, atunci cine...

Una dintre studentele noastre cele mai bune a pus toate obligaţiile ei academice în aşteptare, în prag de sesiune, pentru a participa la campania electorală a partidului X, filiala Cluj, a cărei membră este. A împărţit fluturaşi, a vorbit cu oameni. După care a fost trimisă de partid la o instruire pentru a deveni... operator de tabletă. Apoi la încă una şi la încă una.

Ea s-a retras după prima instruire, dându-şi seama încotro merg lucrurile. Dar câţi alţi oameni de partid nu s-au infiltrat în corpul funcţionarilor electorali? Cum altfel putem explica reticenţa, ostilitatea, lipsa acută de politeţe faţă de observatori din partea preşedinţilor de secţii, întâlnite tocmai în secţiile cu atmosfera cea mai dubioasă? Cum altfel putem explica atitudinea complice cu membrii de partid aflaţi în secţie şi care interveneau evident în procesul de votare, conducând alegătorii către cabina de vot?

Comportamentul partidelor în preajma alegerilor e ca dopajul în ciclism. Toţi pretind că respectă legea pentru că nu sunt prinşi. Dacă sunt prinşi, devin agresivi. Apoi spun că o fac doar pentru că şi ceilalţi o fac. Apoi se pretind persecutaţi de organele de anchetă. Apoi unii primesc suspendare (ce coincidenţă, la fel ca Dragnea). Apoi lumea uită şi ei revin în pluton, luând-o de la capăt până or fi prinşi din nou.

Cum altfel putem explica atitudinea complice cu membrii de partid aflaţi în secţie şi care interveneau evident în procesul de votare, conducând alegătorii către cabina de vot?

La fel ca cicliştii dopaţi, şi partidele au capacitatea de a anticipa restricţiile din lege şi de a găsi metode de adaptare. E firesc, doar de ele depinde cum arată noile prevederi legale. Acum nu mai dau mici şi sacoşe, dar îşi trimit copiii de la tineret să se infiltreze ca operatori de tablete sau pe alţii mai seniori ca preşedinţi de secţii în corpul experţilor electorali.

Să fiu bine înţeles, e puţin probabil ca vina să fie la vârful AEP. Cred că AEP e o entitate de bună credinţă, însă ideile pe care le-a promovat în lege şi pe care încearcă să le pună în practică sunt pervertite de partide şi mă tem că AEP nu are pârghiile necesare pentru a depista şi a elimina astfel de persoane. Încercăm să dăm noi o mână de ajutor.

Va urma.

-------

Campania de observare a alegerilor organizată de Centrul pentru Studiul Democraţiei face parte din proiectul „Tinerii se implică în alegeri”, realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, un program dezvoltat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile în parteneriat cu Romanian-American Foundation şi Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.