Judecătorii cer CSM să renunţe la solicitarea unui nou sediu de 18 milioane de euro. Motivul: se mai construieşte unul

Judecătorii cer CSM să renunţe la solicitarea unui nou sediu de 18 milioane de euro. Motivul: se mai construieşte unul

CSM presedinte şi vice-preşedinte Foto Adevarul

Asociaţia “Forumul Judecătorilor din România” împreună cu Asociaţia ”Iniţiativa pentru Justiţie” solicită Consiliului Superior al Magistraturii să renunţe la achiziţionarea unui nou sediu de 18 milioane de euro, în condiţiile în care Guvernul susţine proiectul cartierului pentru Justiţie, unde CSM va avea propriul sediu.

Ştiri pe aceeaşi temă

„În şedinţa Guvernului României din data de 12 august 2019 a fost aprobată Hotărârea Guvernului pentru schimbarea denumirii amplasamentului obiectivului de investiţii, situat în municipiul Bucureşti, Bd. Unirii, sectorul 3, din “Esplanada” în “Cartierul pentru Justiţie” şi “proiecte de interes public ale municipiului Bucureşti” precum şi pentru aprobarea programului prioritar de reconversie funcţională a amplasamentului, prin care se fac paşi reali în vederea edificării Cartierului pentru Justiţie, care va reuni sediile a numeroase instanţe judecătoreşti şi parchete din Bucureşti, dar şi ale altor instituţii judiciare, inclusiv sediul Consiliului Superior al Magistraturii, aşa cum rezultă din Nota de fundamentare a actului normativ, dar şi din informaţiile oficiale publicate de pagina de Facebook a Ministerului Justiţiei, la 12 august 2019.

 
În atare condiţii, cum acest proiect cuprinde, în continuare, şi realizarea unui sediu nou destinat Consiliului Superior al Magistraturii, pentru evitarea dublei finanţări din fondurile publice, indiferent de chiria achitată anual pentru prezentul sediu, declanşarea procedurii de achiziţionare a unui nou imobil distinct, în afara Cartierului pentru Justiţie, pentru a fi folosit exclusiv de Consiliul Superior al Magistraturii drept sediu nou, în suprafaţă de 12.000 mp, ale cărui costuri se ridică la suma de 84.600.000 de lei (18.000.000 EUR), este nefirească şi trebuie abandonată”, se arată într-un comunicat semnat de cele două asociaţii.
 
Magistraţii subliniază că problemele grave se găsesc la instanţele de judecată, dar şi la Curtea Supremă, unde condiţiile sunt mult sub cele de care se bucură CSM în actualul sediu.
 
„Nevoile de resurse de finanţare pentru sistemul judiciar sunt extrem de mari, fapt care reiese din simplul inventar realizat recent chiar de Consiliul Superior al Magistraturii, atât sub aspectul construirii unor clădiri noi, cât şi al reparaţiilor capitale/curente, extinderilor de spaţiu, achiziţionării de mobilier, aparate telefonice, sisteme informatice etc. În acest context, dacă Ministerul Justiţiei şi Ministerul Finanţelor Publice ar realoca suma destinată Consiliului Superior al Magistraturii pentru noua achiziţie (18.000.000 EUR), către investiţiile cu adevărat urgente pentru sistemul judiciar, cel puţin o parte din necesarul reparaţiilor capitale/curente ar fi acoperită, cu beneficii atât pentru personalul instanţelor şi parchetelor în cauză, dar, mai ales pentru justiţiabili”, se mai arată în comunicatul citat.
 
Foto: Condiţii de lucru Tribunalul Bucureşti / Revista Forumul Judecătorilor
 
Sediu de 18 milioane de euro
 
În luna iulie, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a lansat un anunţ de achiziţie a unei clădiri pentru care este pregătit să plătească 84.600.000 de lei (cu TVA inclus), adică 18 milioane de euro.
 
Instituţia şi cei 286 de angajaţi ai săi funcţionează într-un sediu închiriat unde plăteşte 50.000 de euro/lună pentru circa 3.000 de mp, suprafaţă considerată insuficientă pentru nevoile magistraţilor de aici. În Nota de fundamentare prin care se justifică această achiziţie, aprobată de Guvern în decembrie 2018, se arată că „majoritatea birourilor nu beneficiază de ferestre sau balcoane, iar specificul activităţii CSM presupune şi participarea altor persoane din exterior”, la care se adaugă faptul că de la data închirierii actualului sediu „a intervenit o intensificare a activităţii şi o creştere a rolului instituţiei în cadrul sistemului judiciar şi al societăţii în ansamblul său”. Într-un comunicat public transmis luni, CSM susţine că achiziţia noului sediu se justifică şi prin faptul că în cei 14 ani în care a funcţionat în actualul sediu s-a plătit o chirie de peste 9 milioane de euro.
 
Astfel, potrivit anunţului de achiziţie, noul sediu CSM trebuie să fie situat în zona centrală a Bucureştiului, cât mai aproape de Palatul de Justiţie (pe cheiul Dâmboviţei, lângă PiaţaUnirii); să fie construit după anul 2010 şi disponibil pentru a fi ocupat în cel mult 90 de zile de la data semnării contractului; să fie amplasat la o distanţă de circa 300 de metri de o staţie de metrou şi 250 de metri faţă de alte mijloace de transport în comun; să aibă o suprafaţă totală de circa 12.000 de metri pătraţi şi parcare pentru minimum 19 autoturisme de serviciu plus terasă circulabilă, cu loc de fumat. Spre  comparaţie Curtea Supremă cu cei 260 de angajaţi ai săi funcţionează într-un sediu de 5.300 mp, incluzând aici şi sălile de judecată.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: