Peroanele de la metrou, „pilite“, pentru a face loc noilor trenuri. Toate garniturile vechi vor fi înlocuite până anul viitor

Peroanele de la metrou, „pilite“, pentru a face loc
noilor trenuri. Toate garniturile vechi vor fi înlocuite până anul viitor

Vechile metrouri vor fi scoase din funcţiune FOTO Arhivă

Vechile trenuri de metrou, construite pe vremea lui Ceauşescu la Întreprinderea de Vagoane de la Arad, vor fi scoase treptat din uz începând din luna mai şi vor fi înlocuite cu 16 garnituri noi cumpărate deja de la firma spaniolă CAF. Pentru ca acestea să poată circula, o parte dintre peroane au fost deja uşor ajustate.

Ştiri pe aceeaşi temă

Toate cele 25 de metrouri de tip vechi care circulă în acest moment în Capitală vor fi scoase din funcţiune până la sfârşitul anului viitor, potrivit directorului Metrorex Aurel Radu. Acestea vor fi casate şi vândute la fier vechi, în timp ce o parte dintre peroanele actuale sunt „pilite“ pentru a le face loc noilor garnituri cumpărate de Metrorex. 
 
Trenurile fabricate de Întreprinderea de Vagoane Arad (IVA) sunt învechite şi, în ciuda faptului că în acest moment ar trebui să fie funcţionale 25, reprezentanţii Metrorex spun că din cauza defecţiuni tehnice acestea ajung foarte des să fie reparate.
 
„Cu cât un tren este folosit mai mult, consumul de energie este mai mare şi mentenanţa este mai scumpă, pentru că se tarifează la numărul de kilometri parcurşi“, explică directorul Metrorex. Acesta precizează că, până la sfârşitul anului viitor, vrea să înlocuiască tot parcul de trenuri IVA, pe care le consideră depăşite.
 
Metrourile vor fi casate
 
Vechile garnituri de metrou care vor fi scoase din funcţiune vor fi casate, după care vor fi vândute şi valorificate ca fier vechi. „Dacă ar exista o altă posibilitate de a le valorifica, pe alţi bani, ar fi foarte bine, însă, nu şi-a exprimat nimeni ideea şi nici noi nu am găsit până acum, la nivelul Metrorex, alte soluţii de a vinde trenurile la preţuri mai mari decât la fier vechi“, susţine Aurel Radu.
 
„Dunărea“ circulă noaptea
 
Metrourile fabricate de IVA vor fi înlocuite cu altele noi de tip CAF sau Bombardier (n.r. – cele care funcţionează în acest moment în subteran, alături de garniturile vechi). 
Dunărea, primul metrou de tip CAF ajuns în Bucureşti în luna decembrie a anului trecut, se află deja în probe şi circulă noaptea, fără călători. 
 
„Trebuie să efectueze probe de anduranţă pe o distanţă de 20.000 de kilometri, fără a transporta călători, următoarele trenuri urmând să parcurgă în teste doar 2.000 de kilometri fără călători“, explică Aurel Radu.
 
În următorii trei ani, prin tunelurile metroului bucureştean ar putea circula 37 de noi garnituri de tip CAF ,16 dintre acestea fiind în proces de livrare de la firma spaniolă. Pentru cele 16 garnituri s-au plătit 97 de milioane de euro, fără TVA, achiziţie prevăzută în Acordul de finanţare pentru modernizarea metroului din Bucureşti, semnat cu Banca Europeana de Investiţii în toamna anului 2009.
 
Se pilesc peroanele
 
În urma testelor efectuate cu noile trenuri de la CAF, directorii de specialitate spun că sunt foarte mulţumiţi de caracteristicile pe care le au garniturile. „Sunt silenţioase, au viteză şi asigură confort. Este vorba despre o generaţie mai nouă de trenuri, motoarele sunt japoneze, de la Mitsubishi, tehnologia e de vârf“, spune directorul Metrorex.
 
În timpul testelor efectuate în subteran, specialiştii au ajuns la concluzia că o parte dintre peroanele construite în urmă cu mai bine de 30 de ani în Capitală ar trebui să fie modificate puţin, pentru ca circulaţia noilor trenuri să se desfăşoare în condiţii de maximă siguranţă. 
 
„Există o normă europeană care spune că distanţa dintre peron şi platforma de urcare în metrou nu trebuie să fie mai mare de şapte centimetri, ca să nu scape cineva piciorul în acel spaţiu şi să şi-l prindă acolo. Acum, la noi distanţa aceasta este de cinci centimetri“, susţin reprezentanţii Metrorex. 
 
Pentru că în anii ’70 nu au fost luate în calcul raza de curbură sau gabaritul dinamic, în unele locuri, acum au fost făcute mici ajustări astfel încât să nu existe riscul ca noile trenuri să atingă peroanele. „Este vorba despre o pilire de câţiva milimetri, în jur de şapte-opt milimetri, în contextul în care staţiile de metrou, uşor-uşor vor intra şi într-un proces de modernizare“, precizează reprezentanţii Metrorex. 
 
Ce sunt CAF-urile?
 
Reprezentanţii Metrorex au semnat în 2009 contractul de achiziţie şi punere în circulaţie a 16 garnituri noi de metrou cu firma spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF). 
 
Primele CAF-urim care ar trebui să fie puse în funcţiune în luna mai, au o capacitate de 1.202 locuri şi o lungime de 114 metri. Noile trenuri au câte două locuri special amenjate pentru persoanele cu mobilitate redusă, dar şi spaţii destinate transportului bicicletelor.
 
Totodată, garniturile sunt dotate cu un sistem care informează imediat mecanicul despre eventualele defecţiuni tehnice şi despre cum pot fi rezolvate. Un alt punct forte al trenurilor este sistemul de teletransmise pe care îl au şi care, în mod automat, transmite informaţii prin Wi-Fi despre starea echipamentelor din tren. Prin urmare, atunci când metroul ajunge în depou, specialiştii nu mai trebuie să analizeze situaţia tehnică a trenului pentru a descoperi defecţiunea.
 
De asemenea, acestea sunt dotate şi cu un sistem performant de informare a publicului călător, format din indicatoare frontale şi laterale pentru vizualizarea direcţiei de mers a trenului, semnalizări suplimentare acustice şi video pentru accesul în trenuri, dar şi ventilaţie în vagoanele de pasageri.

 

Pe aceeaşi temă:

 
 
citeste totul despre: