Cine şi cum poate deveni director de şcoală în Republica Moldova. Corina Fusu respinge acuzaţiile de politizare a Ministerului Educaţiei

Cine şi cum poate deveni director de şcoală în Republica Moldova. Corina Fusu respinge acuzaţiile de politizare a Ministerului Educaţiei

Corina Fusu, ministrul Educaţiei Republicii Moldova FOTO Alexandru Tarlev

Regulamentul privind alegerea directorilor şi directorilor adjuncţi ai şcolilor va fi modificat, a anunţat ministrul Educaţiei, Corina Fusu, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă. „În Educaţie, este nevoie de evoluţie, nu de revoluţie, iar frustrările nu-şi au locul”, a comentat Fusu acuzaţiile aduse în ultimele două săptămâni de echipa fostului ministru, Maia Sandu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Disputa dintre noua conducere a Ministerului Educaţiei şi fosta echipă a instituţiei s-a accentuat pe 17 august 2015, atunci când pe site-ul ministerului a fost publicat proiectul de modificare a Ordinului care se referă la „Regulamentului cu privire la organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiei de director şi director adjunct în instituţiile de învăţămînt general”.
 

Modificările propuse de Fusu

Astfel, modificările propuse de Corina Fusu se referă la eliminarea obligativităţii candidaţilor de a prezenta certificatul eliberat de Inspectoratul Şcolar Naţional „în baza rezultatelor unui test scris de evaluare psihologică şi a competenţelor juridice, economice, administrative, financiare, manageriale şi de gestiune a relaţiilor interumane”. Totodată, printre modificările propuse de actualul ministru al Educaţiei se numără şi eliminarea termenului prin care interimatul funcţiei de director de şcoală poate dura 6 luni. De asemenea, ministrul consideră că autorităţile publice locale sunt cele care trebuie să aleagă directorii.
 

„Fostul ministru nu şi-a îndeplinit datoria”

„Scopul acestor consultări este de a colecta până la data de 1 septembrie recomandările. Ordinul ministerului privind aprobarea Regulamentului a fost aprobat în luna martie 2015 şi ar fi fost implementat dacă fostul ministru şi fosta echipă şi-ar fi îndeplinit datoria. Însă, nu au fost elaborate testele şi nici nu a fost demarat niciun concurs”, a declarat Corina Fusu.
Actualul ministru al Educaţiei a precizat că, dintre entităţile instituţiei, printre care Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare, Inspectoratul Naţional Şcolar este singura care se află în proces de constituire, deşi regulamentul de funcţionare a fost aprobat în octombrie 2014. „Abia o lună în urmă a fost angajat directorul. Urmează să fie angajate alte 45 de persoane (...) În situaţia creată, regulamentul deleagă atribuţiile inspectoratului Ministerului Educaţiei. Or, Codul educaţiei prevede descentralizarea şi delegarea atribuţiilor autorităţilor publice locale”, mai spune Fusu.
 

„Ministerul este un mandat politic”

Corina Fusu a mai respins acuzaţiile privind politizarea instituţiei, lansate de echipa fostului ministru Maia Sandu. Totuşi, ministrul a subliniat că funcţia pe care o are este una politică.
„Reforma trebuie făcută cu cap. Educaţia nu este copilul unei persoane. Este nevoie de evoluţie, nu de revoluţie. Nervozitatea, cauzată de restanţe şi frustrări nu-şi au locul. Din prea mult zel s-au făcut o serie de paşi care nu pot fi puşi în practică. Se lucrează asupra măsurilor care pot fi păstrate din mandatul anterior. Ministerul este un mandat politic şi poate fi îndeplinit cu sprijinul respectiv. Politicul nu poate fi respins de administrativ”.
În acelaşi timp, Corina Fusu a negat faptul că Partidul Liberal, din care face parte, ar urmări scopul de a numi persoane loiale în funcţiile de directori de şcoli. „Dacă aş fi dorit să implic instrumentul politic, aş fi lăsat acest certificat în vigoare, pentru că trece prin Ministerul Educaţiei. Dar eu doresc să exclud acest filtru. Cunoaşteţi cu toţii că PL nu are niciun preşedinte de raion. Avem primari buni, dar numărul este încă modest. PL nu are instrumente de influenţare. Autorităţile locale trebuie să aleagă directorii până pe 23 septembrie. ME vine cu expertiză şi suport logistic, pentru că au nevoie de calculatoare”, a concluzionat noul ministru al Educaţiei, Corina Fusu.
 

Despre filtrul care trebuie să asigure descentralizarea

Marţi dimineaţa, înainte de conferinţa de presă, pe pagina de Facebook întreţinută de echipa fostului ministru, a fost publicat un text în care a fost trecută în revistă „esenţa Regulamentului pe care doamna Fusu doreşte să-l modifice”.
„Pînă la adoptarea Codului educaţiei, managerii instituţiilor preşcolare, primare şi gimnaziale erau selectaţi de administraţia publică locală, iar cei ai liceelor – de Ministerul Educaţiei. Odată cu adoptarea Codului educaţiei, această atribuţie a fost transferată în totalitate direcţiilor municipale/raionale de învăţămînt. Recomandarea partenerilor de dezvoltare a fost ca, în condiţiile descentralizării, să se instituie un filtru la nivel central pentru a nu permite oamenilor necalificaţi să ajungă în funcţii manageriale. De aici a venit şi ideea ca organizarea testului preliminar interviului să fie coordonată de către Inspectoratul Şcolar”, se arată în comentariul respectiv.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările