Scandal imens la Opera Română din Iaşi. Beatrice Rancea, managerul instituţiei, acuzată de ilegalităţi

Scandal imens la Opera Română din Iaşi. Beatrice Rancea, managerul instituţiei, acuzată de ilegalităţi

Opera Naţională Română din Iaşi

Contabila-şefă a Operei Naţionale Române din Iaşi, recent demisă de managerul Beatrice Rancea şi retrogradată pe postul de economist simplu, o acuză pe aceasta, într-un memoriu trimis Ministerului Culturii, de mai multe ilegalităţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Simona Alice Gogan, fost contabil-şef la Opera Naţională Română din Iaşi, aduce mai multe acuzaţii la adresa actualei conduceri a instituţiei ieşene, printr-un memoriu care a fost trimis inclusiv la Ministerul Culturii. Simona Alice Gogan o acuză pe managerul instituţiei, Beatrice Rancea, de mai multe ilegalităţi. 
   
În decembrie 2019, în urma rectificării bugetare, Opera Naţională Română din Iaşi a primit aproximativ 3 milioane de lei suplimentar pentru a-şi putea desfăşura activitatea. Potrivit documentului redactat de Simona Alice Gogan, fost contabil-şef al instituţiei, şi citat de Ziarul de Iaşi, 2 milioane de lei din suma respectivă au fost folosiţi discreţionar de către Beatrice Rancea în vederea efectuării unor plăţi. 
 
„Au fost luate zece televizoare, frigidere, maşini de spălat, 20 de aspiratoare, laptopuri şi alte zeci de produse fără să existe documentele necesare din punct de vedere legal: referate de necesitate, procese-verbale de recepţia mărfii, plăţi către furnizori fără a fi încheiate contracte cu ei, doar în baza facturilor, fiind sute de produse care nu au trecut prin magazia centrală a Operei“, spune Simona Alice Gogan. 
 
Contabila Simona Gogan mai scrie că tot din dispoziţia lui Beatrice Rancea, în decembrie 2019, s-ar fi facturat 120.000 de lei către o firmă, fără a exista un contract încheiat cu aceasta la momentul plăţii.
 
Un alt aspect penal, scrie Simona Gogan, ar fi antedatarea a zeci de contracte de colaborare, cu diferite persoane, unele dintre acestea neprestând niciun fel de activitate pentru instituţie. 
Un caz aparte este cel al lui Cristian Albu, de la Teatrul „Ion Dacian“ din Bucureşti, care a devenit consilier pe resurse umane pe baza unui contract de telemuncă, adică de prestări servicii din fotoliu de acasă. Albu ar beneficia şi de alte avantaje, cum ar fi plata chiriei la apartamentul din Iaşi şi un spor de condiţii vătămătoare de 15%.
 

Contracte încheiate în scop personal

 
Contabilul şef al Operei ieşene, proaspăt retrogradat din funcţie, o acuză public pe Beatrice Rancea şi că a falsificat un contract în baza căruia şi-ar fi oferit sieşi sute de milioane de lei într-o perioadă în care instituţia nu mai avea bani să îşi onoreze obligaţiile curente. Se pare că ar fi vorba despre o „reciprocitate“ cu Clujul.  
 
După ce au făcut un anunţ public referitor la gaura din bugetul celor două opere pe care le conduc, cei doi manageri, Beatrice Rancea şi Florin Estefan, semnau un contract de prestări servicii artistice prin care Opera din Cluj se angaja să plătească şefei de la Opera Naţională Română din Iaşi o remuneraţie brută de 37.447 lei pentru regia operei „Don Giovanni“ de W.A. Mozart. Spectacolul mai fusese pus în scenă la Iaşi. Beatrice Rancea a încasat net 35.200 lei, spune fosta contabilă-şefă.  
 
O săptămână mai târziu după plata ultimei facturi către Beatrice Rancea, baritonul Florin Estefan se afla la Iaşi cu spectacolul „Evgheni Oneghin“, în care juca rolul principal.
 

„Actele sunt în regulă“

 
Beatrice Rancea răspunde la acuzele aduse de contabila-şefă de la Operă, spunând că toate actele de la insituţia de cultură din Iaşi sunt în regulă. Managerul Operei Naţionale din Iaşi neagă astfel cele spune de fosta contabilă-şefă, subliniind faptul că Simona Alice Gogan încearcă doar să se răzbune pentru faptul că a fost demisă din funcţia de contabil-şef. 
 
„Din punctul meu de vedere, actele sunt în regulă. Problema doamnei (n.r. Simona Alice Gogan) este că nu mai este contabil-şef sau că nu i s-a oferit un post de conducere, pentru că în momentul în care s-a reorganizat instituţia, doamnei i s-a oferit un post de contabil simplu. Atunci doamna mi-a făcut o hârtie prin care cerea un post de conducere care implică mult mai multe diplome şi mai multă pregătire decât are dânsa. În acel moment, când a văzut că nu se mai regăseşte pe un post de şef, a făcut publice aceste aşa-zise ilegalităţi. Eu cred că dacă erau reale aceste informaţii, dânsa pleca înainte să fie demisă. Nimeni nu vrea să facă ilegalităţi pe bani publice. Dânsa reclamă nişte proceduri de care se ocupa şi dânsa. Eu semnez după ce semnează toate celelalte organe competente”, a declarat pentru „Adevărul” Beatrice Rancea, manager Opera Naţională din Iaşi.
 
Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, a declarat că specialiştii din instituţia pe care o conduce verifică informaţiile referitoare la situaţia de la Opera Naţională din Iaşi, urmând a se lua o decizie privind trimiterea Corpului de control al ministerului.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: