Cum pornim corect maşina când afară este ger. Greşeala pe care o fac şoferii când dau prima cheie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: www.europafm.ro
Foto: www.europafm.ro

Toate maşinile încep să se resimtă atunci când este ger. În primul rând, pentru că frigul extrem va mări, indirect, uzura motorului. Unele piese din motor, când sunt foarte reci, se contractă, iar uleiul de ungere a pieselor interne devine ceva mai rigid, pierzându-şi din vâscozitate.

Anotimpul rece provoacă o uzură a pieselor de la motor fără ca şoferii să facă neaparat ceva greşit. Un joc mai mare între piesele care nu beneficiază imediat de ungere a uleiului conduce la o uzură prematură a acestora.

”Pornirile la rece pe timp de ger sunt cele care provoacă uzura în motor. Una dintre soluţii este să se lase maşina pornită la ralanti puţin mai mult decât de obicei ca să se încălzească. În general, nu este recomandat să încălzim motorul pe loc, dar atunci când este foarte frig, trebuie să micşorăm stresul asupra pieselor interne şi să permitem câteva minute uleiului să-şi recâştige vâscozitatea pentru a lubrefia piesele”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Puteţi evita acest gen de problemă, având un garaj încălzit sau folosind un sistem de încălzire auxiliar care să încălzească motorul fără ca acesta să fie pornit. Cum majoritatea conducătorilor auto de la noi nu au niciuna dintre soluţiile amintite, recomandat este să lase maşina să meargă la relanti puţin mai mult decât de obicei înainte de a pleca cu ea de pe loc.

”Dacă pornim cu motorul îngheţat, anumite piese metalice care nu au apucat să se lubrefieze corespunzător vor avea de suferit, iar în timp se vor uza, defectându-se mult mai repede”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Lăsaţi computerul de bord să îşi facă verificările

Un alt pont când pornim maşina pe ger este să îi permitem computerului de bord să îşi facă verificările necesare înainte de a porni autovehiculul. Asta înseamnă doar să punem contactul şi să aşteptăm ca toţi martorii din bord să se stingă.

Dacă există o problemă, computerul de bord ne-o va semnala prin intermediul unuia dintre aceşti martori. De asemenea, când punem doar contactul, intră în funcţiune pompa de carburant, care va începe să alimenteze motorul cu benzină sau motorină. Dacă încercaţi să daţi cheia imediat ce aţi urcat în autovehicul, puteţi avea surpriza neplăcută ca acesta să nu pornească.

Bateria este, după cum ştiţi, unul dintre cele mai importante componente ale maşinii, în special iarna. Prin urmare, trebuie să verificaţi constant, odată la câteva zile, starea de funcţionare a acesteia.

”Acumulatorul auto trebuie să aibă mereu suficient curent de pornire pentru a pune în mişcare vibrochenul. Trebuie verificat nivelul de acid din interiorul bateriei sau lichidul de electroliză, cum i se mai spune, ca să nu vă treziţi că a murit acumulatorul auto exact când vreţi să plecaţi la drum. Cele mai multe probleme se înregistrează la bateriile de la maşinile care sunt folosite pe distanţe scurte şi la viteze reduse, de regulă doar în oraş, pentru că nu au suficient timp să se încarce în timpul deplasării”, punctează Florin Marin Bogdan.

Cum pornim fără dureri de cap o maşină cu motor diesel pe ger

Puţin mai problematică este pornirea maşinilor care au motoare diesel în sezonul rece. Spre deosebire de motoarele pe benzină, care funcţionează pe bază de aprindere şi scânteie de la bujii, un motor diesel se pune în mişcare prin comprimarea extrem de puternică a aerului şi a motorinei în camera de ardere. În acest fel are loc o explozie care împinge pistonul. Când afară este frig, compresia se produce mai greu, deoarece aerul are o contracţie mai mare.

”La motoarele diesel, dacă camera de ardere nu este suficient de caldă, compresia nu se va realiza aşa cum trebuie. Camera de ardere se încălzeşte prin intermediul bujiei incandescente. Dacă maşina este mai veche, această bujie incandescentă va fi destul de uzată şi nu se va încălzi decât destul de puţin. De aceea, când se pune iarna contactul la o maşină cu motor diesel, martorul care se va stinge ultimul în bord este cel de la bujia incandescentă. Cert este că acest martor va sta aprins cât va fi necesar pentru a încălzi camera de ardere. Cu cât este mai rece afară, cu atât acest martor va sta mai mult aprins”, explică Florin Marin Bogdan.

Este recomandat, prin urmare, să puneţi de câteva ori contactul, aşteptând de fiecare dată să se stingă martorul din bord care vizează bujia incandescentă, după care puteţi porni maşina. Şi asta pentru că mai multe aprinderi ale bujiei vor duce la o încălzire mai bună a camerei de compresie, astfel că maşina dumneavoastră va porni de la prima cheie.

Şi la maşinile echipate cu motoare diesel este indicat ca după ce aţi pornit motorul, să aşteptaţi câteva minute pentru ca uleiul să înceapă să circule şi să ajunge la toate piesele care au nevoie de lubrefiere, după care puteţi pleca la drum.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite