Teoretic, dascălii îşi vor putea reduce numărul de ore. Practic, nu

Teoretic, dascălii îşi vor putea reduce numărul de ore. Practic, nu

Profesorii şi învăţătorii care au o vechime la catedră de peste 25 de ani îşi pot reduce cu două ore pe săptămână norma didactică de predare-învăţare fără să le fie diminuat salariul. Proiectul de lege care prevede această măsură a fost adoptat la începutul acestei săptămâni de către Senat, care este cameră decizională.

Concret, propunerea legislativă modifică articolul 262 din Legea nr.1/2011 a Educaţiei naţionale, eliminându-se sintagma „cu încadrarea în bugetul aprobat”, astfel încât norma didactică atât pentru profesorii cu o vechime în învăţământ de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, cât şi pentru profesorii mentori, să se poată reduce cu două ore săptămânal, fără diminuarea salariului. 
„Norma didactică de predare-învăţare-evaluare pentru personalul didactic de predare şi de instruire practică cu o vechime în învăţământ de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, şi cel din corpul profesorilor mentori se poate reduce cu două ore săptămânal, fără diminuarea salariului”, prevede completarea adusă articolului 262 din lege.

Faţetele legii 

„Este binevenită această măsură dar aceasta nu poate modifica prevederile şcolii. Dacă programa şcolară rămâne cu un număr fix de ore, atunci legea asta nu ne ajută la nimic”, atrage atenţia învăţătoarea Ramona Gheorghe. 

Deşi conform acestei noi măsuri, dascălii pot alege să renunţe la două ore de predare din programă, de fapt, acest drept este condiţionat de ciclul clasei şi de către conducerea şcolii, dacă aceasta alege ca programa să fie sau nu una fixă, spun profesorii. În plus, învăţătorii nu văd cum legea poate fi în sprijinul lor, chiar dacă au vechime şi sunt titulari. „Legea îi avantajează mai mult pe profesori. Ar avea 16 ore şi li s-ar considera normă întreagă, în loc de 18 ore, cât au acum”, a mai adăugat Gheorghe.

Mai mult, scopul legii poate fi uşor pervertit, întrucât pericolul este acela că se recompensează incorect vârsta şi nu competenţa, consideră profesorul Marian Staş, având în vedere că legea se aplică cadrelor didactice care au vechime de 25 de ani în învăţământ. 

Dar măsura are şi aspecte pozitive. „Dascălii îşi pot folosi timpul liber pentru creşterea şi mentorarea altor profesori care sunt la începutul carierei didactice şi au nevoie de ghidare şi exemple de bune practici. Acest tip de activitate din partea profesorilor titulari şi cu multă experienţă în sistemul de învăţământ ar avea impact asupra actului educaţional, cred dascălii. 

„Două ore pe care profesorii nu le predau, le pot investi în mentorarea a doi-trei profesori tineri. Condiţia este însă existenţa unui set de criterii bine definite pentru dascălii care formează corpul profesorilor mentori, pe cine şi în baza a ce criterii îi selectezi?”, a mai spus Staş. Legea promite descentralizare, însă în practică, trebuie văzută cum se va aplica,  au conchis cei doi profesori. 

Iniţiativa legislativă urmează să fie trimisă preşedintelui Klaus Iohannis pentru promulgare.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: