EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 Erori în baremul de corectare de la Matematică. Cum a punctat ministerul exerciţiile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Educaţiei a publicat varianta de subiect şi baremul de rezolvare de la proba de Matematică din cadrul examenului de Evaluare Naţională 2013 (Capacitate 2013). Profesorii atrag atenţia că există o eroare în baremul publicat joi după-amiază de minister. Reprezentanţii inspectoratului şcolar al Capitalei şi cei ai ministerului susţin însă că baremul este doar un model şi este posibil ca elevii să nu fie depunctaţi.

UPDATE 17.50: Nu citiţi corect baremul. La început de tot este scris foarte clar că <<pentru orice soluţie corectă, chiar dacă este diferită de cea din barem, se acordă punctajul corespunzător>>, aşadar nu e nicio eroare”, au explicat pentru adevărul.ro reprezentanţii Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, cei care construiesc subiectele şi baremele de corectare pentru examenele naţionale.

Pe de altă parte, un alt profesor de matematică, Adrian Manu, de la Colegiul Naţional „Grigore Moisil“ din Capitală, susţine ipoteza lansată de colega sa de catedră şi consideră că formularea din barem ar putea duce la depunctarea unor elevi.

Baremul conţine o formulare nefericită, dându-ţi o informaţie inutilă, <merele lui Călin>, numărul de mere ale Anei putându-le afla direct, fără a mai fi necesară aflarea numărului merelor celorlalţi copii. Acest barem ar putea genera o depunctare a elevului în cazul unei corecturi foarte stricte“, a spus profesorul Manu.

UPDATE 17.15: Cerinţa-problemă putea fi rezolvată în mai multe moduri, unul dintre ele, prezentat chiar joi dimineaţă în emisiunea Adevărul Live, arată cum se poate ajunge la răspunsul din cerinţă (câte mere are Ana) fără a fi nevoie să afli înainte câte mere are Călin, soluţie care primeşte 3 puncte din 5 în baremul ministerului.

Adevărul îţi arată eroarea din baremul de corectare publicat de Ministerul Educaţiei pentru Evaluarea Naţională 2013, proba la Matematică


După baremul ministerului, problema dată putea fi rezolvată astfel:

Fie a=câte mere are Ana, b=câte mere are Bogdan şi c=câte mere are Călin. 
a+b=7
a+c=8
a+b+c=12
Rezultă că c=12-7, deci c=5 (Călin are 5 mere)
Mai departe, dacă a+c=8, iar c=5, rezultă că a=8-5=3 (Ana are 3 mere) 

UPDATE 16.50: Stelian Fedorca, consilier pe preuniversitar în Ministerul Educaţiei şi fost secretar de stat, susţine că ”este exclus ca la matematică să nu fie punctată o soluţie bună, fiindcă nu este ceva relativ, iar baremul este doar orientativ”.

În cazul exerciţiului-problemă există chiar patru variante de rezolvare, dacă se lucrează cu necunoscute, a explicat pentru adevarul.ro oficialul, profesor de matematică de asemenea.

”Nu este o eroare în barem, fiindcă acesta este doar un sprijin pentru profesori, astfel încât corectura să fie unitară, altfel profesorii ar împărţi punctele cum consideră de cuviinţă şi nu ar fi echitabil”, a mai spus Fedorca.

Oficialul a adăugat că ”o eroare de barem ar însemna să nu iasă numărul de puncte la sfârşit”, adică 100 de puncte, iar într-un astfel de caz, Comisia Naţională de Evaluare şi Examinare, care face subiectele şi baremul, trebuie să vină cu o precizare, cum a fost cazul anul trecut la proba de la Română.

UPDATE 16.11: "Soluţia din barem nu este impusă, este un model. Profesorii se ghidează doar după barem, dar atâta timp cât elevii au rezolvat corect exerciţiul nu au cum să nu le dea punctajul menţionat. La problema sesizată, se află întâi câte mere are Călin înainte să se ajungă la câte mere are Ana. Punctajul este defalcat, deci dacă ai determinat câte mere are Ana, prin demonstraţie, nu direct, atunci primeşti punctajul maxim", a explicat pentru adevarul.ro Liliana Toderiuc, inspector general adjunct la Inspectoratul Şcolar din Bucureşti, de asemenea profesor de matematică.

UPDATE 16.05: Absolvenţii de clasa a VIII-a au dat joi, 27 iunie, ultima probă din cadrul Evaluării Naţionale, cea de la Matematică. Baremul de corectare publicat de Ministerul Educaţiei este greşit, spun profesorii.

La punctul 3 de la Subiectul al doilea, unde li se dă elevilor următoarea problemă: „Ana şi Bogdan au împreună 7 mere, iar Ana şi Călin au împreună 8 mere. Determinaţi câte mere are Ana, ştiind că, împreună, cei trei copii au 12 mere“, baremul de rezolvare punctează cu trei puncte câte mere are Călin şi cu două puncte câte mere are Ana, deşi în cerinţă nu li s-a cerut elevilor să determine câte mere are Călin.

"Conform baremului, ei punctează un pas intermediar care nu a fost cerut de problemă. Având în vedere că exerciţiul se poate rezolva în mai multe moduri, copiii aveau posibilitatea să ocolească răspunsul la întrebarea <Câte mere are Călin?>. Dacă avem un profesor la corectarea lucrărilor care nu rezolvă problema înainte şi decide să corecteze testele strict după barem, atunci cu siguranţă copiii care nu au răspuns câte mere are Călin vor pierde 3 puncte la acestă problemă, din 5. Ceea ce este total nedrept pentru că, repet, problema nu le cere să afle câte fructe are Călin, ci câte mere are Ana", a explicat o profesoară de matematică din Bucureşti pentru adevarul.ro.

Subiect Matematica Evaluare Nationala 2013

Barem Matematica Capacitate 2013

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite