Cât de utile mai sunt Inspectoratele Şcolare Judeţene

Cât de utile mai sunt Inspectoratele Şcolare Judeţene

Descentralizarea sistemului de învăţământ este necesară, arată experţii în Educaţie Foto: Inquam Photos

Uniunea Salvaţi România (USR) propune desfiinţarea Inspectoratelor Şcolare, pentru „a rupe lanţul vicios al controlului politic asupra sistemului de Educaţie”

Ştiri pe aceeaşi temă

Înlocuirea inspectorilor şcolari pe criterii politice şi nu pe criterii obiective, de competenţă deşi guvernul Orban a promis că va face exact pe dos decât au făcut social-democraţii şi va depolitiza Educaţia a stârnit nemulţumirea societăţii civile care a criticat dur deciziile PNL. În acelaşi timp, USR cere desfiinţarea inspectoratelor şcolare. „Inspectoratele şcolare sunt principala sursă de influenţă politică în sistemul de educaţie şi una dintre cele mai mari frâne în calea modernizării învăţământului, prin cenzura aproape totală a autonomiei şcolare, sub toate aspectele ei: catedre, norme, personal, numiri de directori, fonduri etc.”, susţin iniţiatorii propunerii. 
 
Experţii în Educaţie şi profesorii susţin la rândul lor că inspectoratele şcolare nu trebuie să mai existe în forma actuală, fiindcă nu servesc interesului elevilor şi al cadrelor didactice. „Este vorba despre o politizare excesivă care continuă de peste 30 de ani. E multă curăţenie de făcut, trebuie o depolitizare, descentralizare şi debirocratizare în Educaţie, care să fie înlocuite cu meritocraţie. Nu avem nevoie de inspectoratele şcolare judeţene care sunt doar nişte verigi intermediare, pentru că ele nu merg deseori pe îndrumare şi susţinerea cadrelor didactice, ci pe sancţiuni şi control. În plus, au fost prea multe abuzuri în trecut în ceea ce priveşte inspectoratele. Ne dorim o descentralizare reală şi o reprezentantivitate mai mare a părinţilor în consiliile de administraţie, iar directorii să fie numiţi prin concurs, cu sprijinul consiliilor profesionale”, arată deputata USR, Cristina Iurişniţi care consideră că, momentan, sistemul de învăţământ serveşte grupurilor de interese din politică ci nu educării copiilor. La Administraţia Prezidenţială, ieri, în contextul prezentării programului „România Educată”, a fost o declaraţie publică de susţinere a acestui demers, mai susţine deputata.
 
„Instituţiile sunt câmp de bătaie sau răsplată pentru oamenii de partid, iar criteriul competenţei este un factor secundar. Acelaşi lucru îl vedem, zilele acestea, şi la ministrul Educaţiei care a înlocuit 19 inspectori şcolari generali cu nişte membri de partid”, a transmis deputata, ieri. Astfel, USR propune, în programul de guvernare pentru 2020, desfiinţarea inspectoratelor şi înlocuirea lor cu consiliile de administraţie. 
 

Modul în care funcţionează inspectoratele nu mai corespunde

 
Descentralizarea sistemului de învăţământ este mai mult decât necesară, arată şi experţii în Educaţie. „Descentralizare şi, împreună cu aceasta, creşterea autonomiei şcolilor şi profesionalizarea managementului şcolar. În acest nou context, multe dintre atribuţiile inspectoratelor pot fi preluate de către şcoli. Modul în care au fost concepute şi funcţionează inspectoratele, inspecţiile, inspectorii, nu mai corespund cu anul 2020”, arată preşedinta Centrului pentru Politici Educaţionale, Daniela Alexe-Coteţ. Şi o parte dintre profesori susţin desfiinţarea inspectoratelor şi consideră că după 1990 acestea au fost şi continuă să fie politizate. „Ideea de desfiinţare a acestor instituţii este una bună, dar procesul în sine va dura, altfel, s-ar crea haos. Într-un viitor nu foarte îndepărtat ar trebui ca inspectoratele să nu mai existe. Dacă e să întrebi profesorii cu ce i-au ajutat acestea în ultimii ani, niciunul nu va avea vreun argument în acest sens. Dimpotrivă, inspectoratele sunt, deseori, sinecure pentru interese de partid”, arată profesorul Sorin Borodi.  
 
Pe de altă parte, expertul Marian Staş este de părere că inspectoratele şcolare ar trebui regândite. „Susţin nevoia închiderii inspectoratelor şcolare însă tema este de fapt, regândirea unui mecansim instituţional care să servească unei inspecţii şcolare şi instituţionale de calitate”, arată acesta.
 

Ce soluţii există

 
Experţii în Educaţie vin şi cu o serie de posibile soluţii. În locul inspectoratelor şcolare, Alexe-Coteţ propune înfiinţarea unor centre judeţene de resurse pentru profesori, care să asigure o platformă de expertiză pentru implementarea uniformă a curriculei. La rândul său, Staş vine cu două soluţii. Acesta propune înfiinţarea unei entităţi de inspecţie şcolară şi instituţională care să nu fie subordonată Ministerului Educaţiei. „Este aberent să subordonezi furnizorul de audit şi inspecţie furnizorului de educaţie”, arată acesta, care susţine că în prezent, inspectoratele au ajuns să fie mai  mult „birouri de reclamaţii şi sesizări”. Apoi, o a doua soluţie ar fi crearea unui registru al furnizorilor autorizaţi de inspecţie şcolară şi instituţională, în locul inspectoratelor. „E un mecanism liberal, de reglementare iar piaţa ar fi formată din furnizori al căror obiect de activitare ar fi strict inspecţia”, explică Staş. 
 
Pe de altă parte, expertul în Educaţie Ştefan Vlaston susţine că soluţia optimă este schimbarea listei de activităţi derulate de către inspectorate. Expertul susţine că angajarea profesorilor şi directorilor la nivelul şcolii ar trebui să fie transferată în sarcina consiliilor de administraţie şcolară, unde un cuvânt important de spus să îl aibă părinţii, iar inspectoratele să rămână câte unul pe regiune şi să fie doar de control. 
 
Ne dorim o descentralizare reală şi o reprezentativitate mai mare a părinţilor în consiliile de administraţie, iar directorii să fie numiţi prin concurs. 
Cristina Iurişniţi,
deputată USR
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: