Niţă vrea să reducă numărul certificatelor verzi mai devreme de 2014. Asociaţia producătorilor eolieni spune că măsura încalcă acordul cu UE

Niţă vrea să reducă numărul certificatelor verzi mai devreme de 2014. Asociaţia producătorilor eolieni spune că măsura încalcă acordul cu UE

România are cea mai generoasă scheme de sprijin a energiei regenerabile din Uniunea Europeană, cumulând 10 miliarde de euro

Guvernul va reduce mai devreme de 1 ianuarie 2014 numărul certificatelor verzi acordate pentru producerea de energie în centrale eoliene, fotovoltaice şi în microhidrocentrale, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern iniţiat de Departamentul pentru Energie.

Ştiri pe aceeaşi temă

Astfel, pentru fiecare MWh de energie eoliană vor fi acordate 1,5 certificate verzi, până în 2017 şi 0,75 certificate verzi începând cu anul următor. Legislaţia actuală prevede alocarea a două certificate verzi până în anul 2017 şi a unuia începând cu anul 2018.
 
Numărul de certificate acordate producătorilor de energie solară va fi înjumătăţit, de la 6 la 3 unităţi/ MWh.
Proiectul prevede acordarea a 2,3 certificate verzi, în loc de 3, pentru fiecare MWh produs şi livrat, dacă centralele hidroelectrice sunt noi cu puteri instalate de cel mult 10 MW (microhidrocentrale). În cazul unităţilor similare retehnologizate se menţine cota de 2 certificate verzi.
 
Acuzaţii dinspre industria eoliană
 
Actul încalcă acordurile cu Uniunea Europeană, consideră Asociaţia Română pentru Energia Eoliană (RWEA). “Recalcularea numărului de certificate verzi este parte din regula jocului impusă de legislaţia română şi de acordul cu Uniunea Europeană, prin urmare nu punem în discuţie acest lucru. Ceea ce stârneşte indignarea întregii industrii eoliene din România este data de la care se doreşte aplicarea noii reglementări, adică imediat după publicarea HG în Monitorul Oficial şi nu de la 1 ianuarie 2014 în linie cu prevederile legii 220/2008 privind tehnologiile regenerabile şi cu înţelegerile scrise cu Uniunea Europeană”, atrage atenţia Ionel David, directorul executiv al asociaţiei.
 
RWEA consideră că „la Ministerul Energiei doar lipsa de cuvânt a devenit predictibilă” şi îl acuză pe Constantin Niţă, ministrul de resort, că lasă impresia că UE este de acord cu măsurile propuse.
 
„Pentru a-i împrospăta memoria ministrului delegat pentru Energie, iată un fragment scurt din scrisoarea expediată de DG Competition autorităţilor române în 24 iunie 2013. Forul european  atrăgea atenţia că ‘toate modificările aduse legii energiei trebuie iniţial prenotificate Comisiei Europene şi, că este incorect că CE ar fi aprobat amendamentele din proiectul de Ordonanţă’ (OUG 57/2013 – n.n.). Comisia Europeană (CE) a ţinut să facă această observaţie ca reacţie la declaraţiile publice venite din partea Ministerului Energiei la data 23 mai a.c. potrivit cărora a avut acordul CE pentru a opera modificările respective în legislaţia privind tehnologiile regenerabile.
 
Tot pentru a-şi legitima graba prin care reduce numărul de certificate verzi înainte de 1 ianuarie 2014 cum ar fi fost legal, Ministerul suţine că energia electrică din România este mai scumpă decât în restul ţărilor Uniunii Europene din cauza certficatelor verzi. Însă Ministerul nu publică nici un fel de date care să sprijine afirmaţia”, se mai arată în comunicatul RWEA.
 
ANRE a găsit supracompensare
 
Energia produsă din surse regenerabile este sprijinită de guvern prin schema certificatelor verzi. Fiecare producător primeşte gratuit de la Transelectrica un anumit număr de certificate verzi pentru energia pe care o produce şi o livrează în reţea.
 
Mai departe, producătorii vând aceste certificate verzi către furnizori, care sunt obligaţi prin lege să le cumpere, scopul fiind ca o anumită parte din consumul final de energie să fie asigurată de sursele regenerabile. Furnizorii îşi recuperează costurile cu achiziţia certificatelor verzi prin includerea în tarife a acestor cheltuieli.
 
În nota de fundamentare se arată că prin raportul cu privire la analiza de supracompensare emis de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) la finele lunii martie, pe baza monitorizării anului trecut, se constată că există o supracompensare de 0,5 certificate verzi în cazul energiei eoliene, 3 pentru energia solară şi 0,7 pentru energia hidro.
 
Pentru aceste tehnologii, investiţia specifică (mii euro/MW) a fost mai mică faţă de valoarea de referinţă cu 90.000 euro/MW pentru energia eoliană, cu 1,63 milioane euro/MW pentru energia solară şi cu 1,33 milioane euro/MW pentru energia hidro, în timp ce nivelul mediu al costurilor variabile şi al costrurilor fixe este peste nivelul de referinţă, cu excepţia energiei solare.
 
Cea mai generoasă schemă din UE, 10 miliarde de euro vor pleca din ţară
 
România are cea mai generoasă schemă de sprijin pentru energia regenerabilă, cu 10 miliarde de euro acordate pentru stimularea investiţiilor. Legea a fost votată în 2008. În acest moment, valoarea certificatelor verzi reprezintă 12% din factura clienţilor casnici. 
 
Marii consumatori industriali, precum Alro şi ArcelorMittal, au criticat vehement sistemul de sprijinire a energiei verzi din cauza costurilor adăugate. Potrivit Alro, costurile cu certificatele reprezintă 16,5% din costurile cu tona de aluminiu, respectiv 300 de dolari, în vreme ce ArcelorMittal afirmă sus şi tare că certificatele verzi şi liberalizarea gazelor naturale sunt 90% din pierderile de la Galaţi. Aceleaşi probleme sunt întâmpinate şi de industriile cimentului, sticlei sau de produse pneumatice.
 
Guvernul a decis ca, din 1 iulie, să fie amânată acordarea unei părţi din certificatele verzi către investitorii în microhidrocentrale, centrale eoliene şi fotovoltaice, măsura urmând să fie valabilă până în martie 2017, pentru centralele hidro şi solare, şi până în 2018, pentru centralele eoliene.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările