Autostrada Ploieşti-Braşov îşi aşteaptă constructorii. A fost lansată licitaţia

Autostrada Ploieşti-Braşov îşi aşteaptă constructorii. A fost lansată licitaţia

Guvernul a lansat vineri licitaţia pentru realizarea autostrăzii Ploieşti - Braşov, în parteneriat public-privat (PPP), iar acum constructorii au o lună la dispoziţie, până pe data de 19 noiembrie, să depună ofertele. Este interesant de văzut dacă şi câte firme vor fi interesate de construcţia acestei autostrăzi, în contextul în care, până în prezent, toate proiectele pe care autorităţile au vrut să le implementeze prin PPP în România au eşuat.

Ştiri pe aceeaşi temă

Valoarea totală a contractului este de 1,36 miliarde de euro, el urmând să fie atribuit pe baza celui mai bun raport calitate - preţ, potrivit documentului publicat în noul sistem electronic de achiziţii publice, SICAP.

Potrivit studiului de fundamentare, finanţarea obiectivului de investiţie se va face în proporţie de maxim 25% de către partenerul public, adică de către stat, şi restul de minim 75% de către partenerul privat.

Constructorul va trebui să demonstreze că cifra de afaceri medie anuală pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) a fost de minim 1,36 miliarde euro şi că a executat în ultimii 10 ani lucrări similare, în aceeaşi valoare minimă.

Studiul de fundamentare detaliază că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. 

Prima etapă va fi de 24 de ani: 4 ani pentru proiectare+execuţie şi 20 de ani pentru operare. 

Etapa 1 prevede că documentaţia, serviciile de proiectare, execuţia lucrărilor, operaţiunile de întreţinere se vor desfăşura pe o perioadă de 24 de ani. Conform planului, proiectarea şi execuţia lucrărilor ar urma să dureze doar patru ani, moment după care partenerul public - adică statul român - va plăti partenerului privat căte o sumă anuală drept contribuţie la amortizarea investiţiei, dar şi o plata de disponibilitate pentru fiecare moment când autostrada este deschisă.

Etapa a 2-a ar urma să aibă o perioadă de 20 de ani şi va presupune ca proiectul să fie exploatat în regim de autostradă cu taxă, astfel încât să fie amortizată la nivel de costuri inclusiv valoarea reziduală a construcţiei de la finalul etapei 1.

Documentul reţine că „la finalul duratei contractului (etapa 1, n.r.) autostrada va mai avea o valoare reziduală de aproximativ 60% din costul cu realizarea lucrărilor de construcţie”.

Ce trebuie să construiască partenerul privat

Proiectul prevede, pentru sectorul Ploieşti - Braşov (Cristian) importante „lucrări de artă, între care 14 viaducte şi 33 poduri cu o lungime totală de aproximativ 3 km, precum şi 2,6 km de tuneluri cu galerie dublă, reprezentând una dintre provocările inginereşti cele mai complexe”. Totodată, sunt incluse noduri rutiere, drumuri de acces la autostradă, precum şi asigurarea continuităţii drumurilor existente pe care autostrada le-ar putea întrerupe, relocarea variatei reţele de utilităţi pe care autostrada o afectează, lucrări hidrotehnice şi de atenuare a impactului asupra mediului.

Costurile de construcţie acoperă nu doar suprafaţa de rulare, respectiv partea văzută a autostrăzii, ci şi numeroase alte lucrări care fac ca această suprafaţă de rulare să se ridice la un înalt nivel de calitate. Este vorba de lucrări importante de terasamente precum şi de consolidare a versanţilor datorate profilului geologic şi geotehnic al zonei străbătute de autostradă, lucrări a căror stabilitate este direct influenţată de executarea unui sistem vast şi judicios gândit şi realizat de preluare şi îndepărtare a apelor meteorice sau de infiltraţie. În plus, există o varietate de alte lucrări specifice unui proiect de autostradă, cum ar fi sistemul de monitorizare a traficului, marcaj şi semnalizare rutieră, sistemul de apel în regim de urgenţă, sistemul ITS (IntelligentTrafficSystem), sistemul de taxare, centrele de întreţinere, spaţiile de servicii şi de parcare.

Taxă pe autostrada existentă

Este important de reamintit faptul că şoferii vor plăti o taxă calculată la 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurşi de un autoturism, iar pe parcursul PPP-ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiţiei, dar şi o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii.

De asemenea, este luată în calcul şi taxarea încă din 2019 a actualei autostrăzi dintre Bucureşti şi Ploieşti.

Anunţul de participare poate fi consultat AICI.

Studiul de fundamentare poate fi citit AICI.

citeste totul despre: