Dacia Mioveni versus Dacia Tanger: cum evoluează concurenţa dintre două uzine care împing aceeaşi maşină

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uzina Renault de la Tanger este din ce în ce mai productivă, iar rezultatele marocanilor le suflă în ceafă celor de la Mioveni. În primele şase luni din acest an, românii au pus pe roţi circa 178.000 de modele Dacia, în timp ce „rivalii” africani au scos din fabrică 146.000 de maşini. O diferenţă care se micşorează, an de an.

Deşi există un decalaj de câteva decenii între cele două uzine auto, cea din Tanger, inaugurată în 2012, devine un pilon la fel de important ca fabrica de lângă Piteşti, în ceea ce priveşte producţia de maşini şi exporturile către pieţele mari din Europa. Totul, graţie îmbunătăţirii permanente a calităţii muncii şi a produsului final, dar şi a investiţiilor făcute în infrastructura din zonă, chiar de către guvernul Marocului.

Uzina de un miliard de euro din Tanger este legată, prin cale ferată şi autostradă, de portul oraşului. Apoi, din strâmtoarea Gibraltar, vehiculele Dacia ajung pe bătrânul continent mai ieftin decât o fac maşinile care ies pe poarta uzinei de la Mioveni. De altfel, faptul că Piteştiul încă nu comunică, printr-o autostradă, cu portul Constanţa şi, mai ales, cu graniţa vestică a României este motivul pentru care Renault aşteaptă anul 2020 pentru a decide ce planuri are în ţara noastră.

Dacă la nivel de capital uman excelăm, datorită pregătirii mai bune pe care o au lucrătorii români, când vine vorba de ce se întâmplă în afara uzinei, situaţia stă invers. Spre deosebire de transportul maritim la îndemână de care beneficiază producţia de la Tanger, la Mioveni, vehiculele Dacia sunt expediate prin trenuri şi camioane limitate de condiţiile de pe şoselele şi căile ferate de slabă calitate.

România – Maroc, întrecerea tot mai strânsă a producţiilor auto

În joc sunt investiţii importante, deoarece Dacia este cea mai profitabilă marcă a alianţei Renault-Nissan, cu peste 550.000 de vehicule vândute, anul trecut, mai mult cu 7,7% decât nivelul din 2014. Din total, circa 514.000 de maşini au fost absorbite de pieţele externe, în special de Franţa (100.035 de unităţi), Spania (55.168), Germania (47.453), Italia (46.792), Turcia (44.812), Algeria (40.688), Maroc (37.392), Marea Britanie (26.267), Belgia (17.000) şi Polonia (14.906).

Potrivit publicaţiei marocane L’Economiste, care citează datele Renault, uzina de la Tanger a fabricat, în primul semestru al acestui an, 146.339 de autoturisme Sandero, Lodgy şi Dokker, din care 135.447 de maşini au fost trimise la export. Spre comparaţie, la Mioveni s-au produs 178.017 vehicule, majoritatea – tot pentru pieţe străine.

Potrivit experţilor, europenii trec printr-o tendinţă euforică fără precedent de a cumpăra maşini low-cost. Ca răspuns, marocanii produc masiv modelele Sandero şi Sandero Stepway aproape exclusiv pentru străini, fapt care reiese din statistica oficială: doar 289 de vehicule au rămas în Maroc, din cele 83.563 fabricate în primele şase luni.

Pe acelaşi principiu, la Mioveni s-au fabricat, anul trecut, 340.000 de maşini din toate modelele, din care doar 6% au rămas în ţară. La Tanger, acelaşi an 2015 a adus un record de producţie de 229.000 de vehicule, majoritatea pentru export, iar oficialii preconizează că ştacheta va urca considerabil, în acest an. Renault mai are o fabrică auto la Casablanca, de unde au ieşit, anul trecut, 60.000 de maşini.

Prognozele dau pentru anul 2017 o posibilă egalitate în bilanţurile celor două uzine, ţinând cont că ecartul dintre producţii a scăzut la doar 30.000 de autoturisme.

Automobile Dacia a avut, în 2015, o cifră de afaceri de peste 19 miliarde de lei (circa 4,3 miliarde de euro), un profit de 448 de milioane de lei şi aproape 14.000 de angajaţi, conform datelor de la Ministerul Finanţelor. Produsul Intern Brut al României a fost de aproximativ 713 miliarde de lei, anul trecut, de unde rezultă că ponderea cifrei de afaceri a companiei Automobile Dacia în PIB-ul ţării a fost de 2,69%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite