
Întârziată, nu stopată, Zona Euro se recuperează după un „lockdown light”, însă o lungă iarnă economică vine în Europa, iar o revenire ar putea avea loc abia în preajma Sărbătorile Pascale, existând totuşi eventualitatea unor noi restricţii, arată o analiză Euler Hermes.
Lockdown 2.0 sau „lockdown light” în Europa întruchipează
strategia „stop-and-go”, care ar trebui să urmeze valurile epidemice până la
revenirea la normal în 2022 după posibila apariţie a unui vaccin. Cu toate
acestea, noile restricţii nu sunt o reeditare a celor din primăvara anului
2020, deoarece impactul lor economic asupra PIB-ul din Q4 2020 ar trebui să fie
cu 30-60% mai puţin sever. Recuperarea Zonei Euro ar putea fi astfel
întârziată, dar nu stopată. PIB-ul în Q4 2020 pare să se contracte cu
aproximativ -4% de la un trimestru la altul, aducând prognoza pentru întregul
an 2020 la -7,6%. Cu toate acestea, se aşteaptă o recuperare timidă în 2021 (+4,1%
faţă de +4,8% preconizată pentru finalul lunii septembrie), în contextul în
care regulile stricte privind interacţiunile sociale rămân în vigoare. Abia în
a doua jumătate a anului 2021, disponibilitatea anticipată a unui vaccin
eficient, urmând să fie lansat înainte de sfârşitul anului, va oferi un avânt
necesar redresării economice prin reducerea incertitudinii. Cu toate acestea,
riscul de a afecta pe termen lung economia a crescut din cauza înmulţirii
insolvenţelor, a şomajului mai ridicat şi a presiunii crescute asupra
sectorului bancar.
O lungă iarnă economică vine în Europa
O dublă scădere a Zonei Euro în Q4 este
aproape sigură, având în vedere al doilea val de restricţii. Revenirea
puternică din Q3, cu mult peste aşteptări, cu un record de creştere a PIB de
12,7% (trimestru la trimestru), a dovedit că economiile Zonei Euro îşi pot
reveni destul de repede pe măsură ce restricţiile sunt ridicate. Marea
întrebare acum este dacă pot face din nou acest lucru. La urma urmei, noua
rundă de restricţii dure anunţate în ultimele săptămâni sigur va împinge
economia Zonei Euro într-o zonă de contracţie în ultimul trimestru al acestui
an.
Cu toate acestea, nu vă aşteptaţi să vedeţi
o reluare a ceea ce s-a întâmplat în prima jumătate a anului 2020: există
diferenţe importante faţă de primul val de restricţii din Europa. Vestea bună
mai întâi: impactul asupra activităţii economice pe termen scurt se va dovedi
mai slab. Euler Hermes se aşteaptă ca restricţiile din
noiembrie să fie responsabile de 30-60% din vulnerabilitatea economică a Zonei
Euro în comparaţie cu şocul din aprilie, deoarece i) măsurile sunt mai
specifice, afectând în principal cheltuielile sociale (30-45% din consumul
privat) şi mai puţin restrictive (şcolile şi întreprinderile neesenţiale sunt
menţinute deschise în majoritatea ţărilor), ceea ce ar trebui să susţină
activitatea de producţie şi cea de construcţii şi astfel să reducă şocul de la
aprilie cu 5 puncte procentuale; ii) companiile au câştigat experienţă în
adaptarea la restricţiile dure (în principal, lucrând mai mult cu soluţii
digitale); iii) sectoarele cele mai afectate nu s-au întors încă la nivelul de
activitate dinaintea crizei, iar asta ne face să credem că noi restricţii vor
declanşa o scădere mai puţin accentuată şi iv) se aşteaptă o performanţă mai
bună a comerţului exterior decât în primăvară, China jucând rolul unei ancore
de stabilitate.
Costul
preconizat al lockdown-ului din noiembrie în % din şocul din aprilie
Germany |
46% |
France |
53% |
Italy |
52% |
Spain |
40% |
Netherlands |
47% |
Belgium |
65% |
UK |
32% |
USA |
30% |
Sursa: Euler Hermes, Allianz Research
Vestea mai putin bună este că avântul de
redresare după cea de-a doua redeschidere este posibil să fie mai redus, chiar
şi atunci când ne gândim la efecte mai slabe ale restricţiilor. În primul rând,
guvernele sunt mai puţin susceptibile în a uşura restricţiile în acelaşi mod în
care au facut-o în lunile de vară, încercând să înveţe din greşelile care au
dus la această a doua perioadă de restricţii majore. În special, Euler Hermes se
aşteaptă ca regulile stricte privind interacţiunile sociale să rămână în
vigoare pentru a reduce riscul unei recidive sanitare şi, drept urmare o
recesiune de trei ori mai puternică, în timp ce ţările au nevoie de mai mult
timp pentru a stabili sisteme adecvate de urmărire, localizare şi izolare.
Între timp, este posibil ca unele activităţi economice să nu repornească (de
exemplu, întâlnirile şi evenimentele mai mari, dar şi călătoriile) până când nu
este disponibil un vaccin şi / sau teste mai rapide. În consecinţă, creşterea
PIB-ului din primul trimestru pare pregatita să dezamăgească la doar + 1,9%
(trimestru la trimestru).
Prognoza
PIB-ului real (în %)
|
Q4 2020 |
2020 |
2020 (as
of Q3) |
Q1 2021 |
Q2 2021 |
Q3 2021 |
Q4 2021 |
2021 |
2021 (as of
Q3) |
EZ |
-4.1 |
-7.6 |
-7.9 |
1.9 |
2.3 |
1.2 |
1.0 |
4.1 |
4.8 |
DE |
-3.0 |
-6.2 |
-6.0 |
1.0 |
1.8 |
1.2 |
1.0 |
2.4 |
3.5 |
FR |
-7.1 |
-10.0 |
-9.8 |
3.4 |
3.6 |
1.6 |
1.2 |
6.2 |
6.9 |
IT |
-3.0 |
-9.0 |
-10.1 |
0.8 |
1.5 |
0.5 |
0.5 |
3.8 |
4.2 |
ES |
-5.5 |
-12.1 |
-11.8 |
3.7 |
2.2 |
0.4 |
0.5 |
4.0 |
6.4 |
UK |
-6.3 |
-12.2 |
-11.8 |
1.6 |
4.6 |
1.0 |
1.0 |
2.0 |
2.5 |
Sursa: Refinitiv, Euler Hermes, Allianz
Research
O revenire economică la timp pentru
Sărbătorile Pascale
Euler Hermes se aşteaptă ca relaxarea
restricţiilor din Europa să intre într-un nou capitol doar în al doilea
trimestru al anului 2021, pe măsură ce capacităţile adecvate din sectorul
sănătăţii vor permite acest lucru. În acelaşi timp, vremea mai caldă din
preajma Paştelui ar putea păstra sub control rata de înmulţire a cazurilor
Covid-19 şi ar putea da un imbold cheltuielilor sociale pentru activităţi în
aer liber. Cu toate acestea, nivelul ridicat de incertitudine economică pe
fondul îngrijorărilor persistente cu privire la un posibil al treilea val de
restricţii şi, la rândul său, o recesiune de trei ori mai pronunţată, vor
continua să treneze asupra ritmului de redresare, în timp ce companiile şi
gospodăriile ţin cu atenţie de excesul economisit din precauţie. Abia în a doua
jumătate a lui 2021, disponibilitatea anticipată a unui vaccin eficient, urmând
să fie lansat înainte de sfârşitul anului, va oferi avântul necesar recuperării
economice, prin reducerea nivelului ridicat de incertitudine. Cu toate acestea,
întrucât campania de vaccinare poate dura câteva luni, impactul schimbării
anotimpurilor asupra răspândirii virusului poate necesita o reinstaurare
temporară a restricţiilor începând din septembrie 2021.
În ansamblu, Euler Hermes se aşteaptă ca al
doilea val de restricţii să întârzie, dar să nu stopeze recuperarea în 2021,
PIB-ul Zonei Euro urmând să aibă o recuperare moderată, în jur de +4,1%, faţă
de +4,8% cât este aşteptat pentru sfârşitul lunii septembrie 2020. Prin urmare,
o revenire completă la activitatea normală nu este de aşteptat înainte de 2022,
în timp ce pentru Zona Euro în ansamblu, nivelurile PIB dinainte de criză vor
fi atinse numai la trecerea dintre anii 2022/23. Chiar şi atunci, riscul de
impact pe termen lung asupra economiei a crescut din cauza înmulţirii
insolvenţelor, a şomajului mai mare şi a presiunii crescute asupra sectorului
bancar.
În căutarea unui răspuns politic adecvat
Pentru ca scenariul Euler Hermes de bază să se
menţină, factorii de decizie politică vor trebui să-şi actualizeze rapid
răspunsul la situaţia de criză, cu o viziune către susţinerea încrederii
sectorului privat, evitând o recesiune „triplă” şi limitând pagubele
irecuperabile asupra economiei. În acest context, sănătatea este pe primul loc.
Fără o capacitate adecvată de urmărire, localizare şi izolare a cazurilor
Covid-19, al doilea val de restricţii va ramâne ineficient. Între timp, din
punct de vedere fiscal, măsurile minime care vizează limitarea daunelor pe
termen lung asupra economiei - adică schemele de munca cu program redus şi
garanţiile guvernamentale pentru credite - trebuie extinse rapid atât timp cât
restricţiile privind activitatea economică rămân în vigoare. În timp ce
guvernele naţionale sunt cele care pot da direcţia în acest sens, iniţiativele
UE care acţionează ca a doua linie de apărare prin extinderea plaselor de
siguranţă naţionale - mai presus de toate programul SURE (“Suport pentru
gestionarea riscurilor legate de şomaj în starea de urgenţă” - Support to
mitigate Unemployment Risks in an Emergency), precum şi fondul paneuropean de
garantare pentru împrumuturi corporative al Băncii Europene de Investiţii -
câştigă importanţă şi ar trebui să fie completate în funcţie de necesităţi. Mai
mult, obstacolele din calea punerii în aplicare a fondului de recuperare al UE
trebuie abordate urgent pentru a evita un impact întârziat sau redus. Nu în
ultimul rând, Banca Centrală Europeană va trebui să continue să sprijine
expansiunea fiscală a guvernelor Zonei Euro, recalibrându-şi strategia politică
la următoarea reuniune din decembrie. Euler Hermes se aşteaptă să vedem o
creştere de 500 de miliarde de euro a programului său de relaxare cantitativă
pentru 2021, pentru a menţine controlul asupra costurilor de refinanţare pentru
guverne, precum şi pentru sectorul privat. Puterea suplimentară derivată din
această acţiune ar trebui să fie mai mult decât suficientă pentru a absorbi
întreaga emisiune netă de obligaţiuni suverane, estimatasa ajungae la 400
miliarde euro. În plus, este probabil ca BCE să imbunatateasca condiţiile
privind finantarile pe termen lung TLTRO-III (Targeted Longer-Term Refinancing
Operations) şi ar putea relaxa şi alţi indicatori de reglementare bancară
pentru a oferi mai mult spaţiu de respiro băncilor.
Ce înseamnă acest lucru pentru companii?
Va fi evitată o criză la scară largă
privind fluxul de numerar al întreprinderilor, graţie măsurilor de suport
fiscal şi sprijinului continuu al lichidităţii, dar recesiunea de două ori mai
pronunţată ar trebui să slăbească şi mai mult încrederea întreprinderilor. Ponderea IMM-urilor care au o marjă EBITDA negativă, adică a celor
mai predispuse la un risc de criză a fluxurilor de numerar, este estimată la
15-20% în patru cele mai mari economii din Zona Euro şi ponderea IMM-urilor
zombi - cele cu niveluri ridicate ale datoriei, cu rentabilitate scăzută şi
rate scăzute alecapitalurilor proprii - se situează între 8-10%. În Q2, în
timpul primului val de restricţii, companiile franceze par să fi pierdut cel
mai mult din punct de vedere al profitabilităţii (-4,0 puncte procentuale la
25,5%), în ciuda unui sprijin fiscal puternic fără precedent. Cu toate acestea,
în situaţia unei recesiuni duble, efectele asupra încrederii s-ar putea dovedi
mai periculoase, încurajând companiile să acopere problemele de cash flow cu
datorii suplimentare într-un mediu în care creşterea cifrei de afaceri în
sectoarele cele mai afectate nu este de aşteptat să revină la nivelurile
dinaintea crizei mai devreme de 2023.
Ce înseamnă acest lucru pentru pieţele de
capital?
În primul rând, ne-am putea aştepta la o
intensificare uşoară a curbelor randamentului suveran, mai mult în SUA decât în
Uniunea Economică şi Monetară, în tandem cu creşterea rapidă a deficitului
public şi a ratelor de îndatorare. Într-un context
politic conflictual, pieţele pot deveni îngrijorate de sustenabilitatea
datoriilor. Deşi sunt gata să extindă în continuare relaxările cantitative,
băncile centrale vor dori să subvenţioneze indirect băncile comerciale, care în
prezent îşi extind rapid deţinerile de obligaţiuni de stat.
În al
doilea rând, în ceea ce priveşte valoarea acţiunilor supraevaluările sunt mai
îngrijorătoare în SUA şi în pieţele emergente decât în Europa, deoarece oferă o
amortizare slabă în cazul unor rezultate nefavorabile. Potrivit IBES (Institutional
Broker's Estimate System), prognozele
de creştere pentru câştigurile operaţionale pe termen lung din SUA şi pieţele
emergente se situează în prezent la + 16% şi, respectiv, la + 19%. Acelaşi
lucru se poate spune despre prognoza de creştere pe termen scurt a indicelui
S&P 500 EPS, care este de + 24,5% pentru 2021 şi + 16,8% pentru 2022.
Aşteptările pe termen lung sunt mai rezonabile în Europa (+ 6,2%) dar
aşteptările pe termen scurt prezintă acelaşi tipar optimist ca în SUA: + 39% în
2021 şi + 17% în 2022. Da, acţiunile europene nu sunt la fel de supraevaluate
ca cele din SUA, dar corelaţiile dintre aceste clase de active sar la niveluri
ridicate atunci când acţiunile din SUA nu performează conform aşteptărilor.
Supraevaluarea acţiunilor din SUA este o sabie a lui Damocles asupra acţiunilor
europene şi, de asemenea, un factornegativ pentru Dolarul American: după ce a
luat parte la raliul de acţiuni al SUA, va participa la corectarea sa.
În al treilea rând, îngrijorările Euler Hermes cu privire la obligaţiunile corporative au
crescut, în special pentru segmentul celor cu randament ridicat, deoarece
împrumuturile către întreprinderi insolvabile nu fac parte din fişa postului
băncilor centrale. Obligaţiunile corporative au
atras o cantitate mare de capital nou incepand din martie, ca urmare a
anunţurilor de politică ale băncilor centrale în favoarea obligaţiunilor de tip
“investment grade” (şi a îngerilor căzuţi în SUA, cu posibilitatea ca BCE intre
în joc chiar în decembrie). Cu toate acestea, în special în UEM, ar fi o
greşeală să presupunem că banca centrală poate susţine orice fel de obligaţiuni
corporative, indiferent de bonitatea acestora. Trezoreriile naţionale vor
trebui să facă această treabă, sperăm, dar nu neapărat în timp util. Prin
urmare, diferentialele de dobanda -“spread-urile” de la limita inferioara a
spectrului de credit se vor lărgi. În pieţele emergente, chiar dacă
perspectivea de creştere pe termen lung este mai atractiva decât în pieţele
dezvoltate, o prognoză de creştere pe termen lung a câştigurilor operaţionale
de + 19% oferă o protecţie redusă în cazul unor rezultate adverse. Datorită
deprecierii valutare din trecut, obligaţiunile în monedă locală oferă o anumită
valoare, dar cu preţul unei volatilităţi ridicate. În pofida unor corecţii
recente, obligaţiunile în valută sunt încă prea scumpe.
Costul noilor blocaje în Europa Centrală şi
de Est
Statele membre ale UE din Europa Centrală şi
de Est (CEE) au cunoscut un prim val foarte uşor de infecţii cu Covid-19 în
primăvara anului 2020, datorită măsurilor de izolare precoce şi stricte. Cu
toate acestea, după o relaxare semnificativă a restrictiilor în timpul verii,
majoritatea ţărilor din regiune se confruntă acum cu un al doilea val de
infecţii foarte puternic. Drept urmare, au fost implementate noi blocaje, stricte:
Cehia, care se confruntă cu cel mai puternic val doi de infecţii din toată
Europa, precum şi Polonia au impus până acum cele mai stricte măsuri, în timp
ce Ungaria, Slovacia şi Bulgaria aplică aşa-numitele restrictii parţiale sau
uşoare. România aplică o abordare mai regională. Cu toate acestea, este
posibil ca ultimele patru ţări să îşi consolideze măsurile în cazul în care
numărul de noi cazuri Covid-19 va continua să crească.
Ca urmare a ultimelor evoluţii, Euler Hermes a
revizuit prognozele de creştere a PIB-ului pentru regiune. Costul economic
global al celui de-al doilea val de restrictii este de aşteptat să fie mai mic
decât în timpul primăverii. Principalul motiv este că măsurile sunt mai
vizate şi, prin urmare, afectează în cea mai mare parte numai sectoarele de
servicii „Covid-19-vulnerabile” (de exemplu, comerţ, transporturi, hoteluri şi
restaurante, educaţie, asistenţă socială, activităţi de agrement şi sport), în
timp ce sectoarele industriale, construcţia şi agricultura cu greu vor fi afectate
de data aceasta. Costul economic al celui de-al doilea val de restrictii
variază, de asemenea, în funcţie de ţări, în funcţie de mărimea sectoarelor de
serviciile afectate, de stricteţea restrictiilor, de dependenţa de export, de
situaţia sanitară, de marja (rămasă) a politicii fiscale a guvernelor şi de
încredere în răspunsurile politice. În general, ne aşteptăm la recesiuni
duble ca dimensiune în regiune (după T2 2020, contracţii trimestriale ale
PIB-ului reînnoite în T4), reveniri mai moderate în T1 2021 decât în T3 2020,
urmate de o consolidare în T2 2021. În H2 2021, creşterea ar trebui oarecum
moderată din nou deoarece măsurile de izolare ar trebui menţinute mai stricte
faţă de anul precedent pentru a evita un al treilea val de infecţii şi blocaje.
Noile prognoze trimestriale şi de creştere pe întregul an pentru Europa
Centrală şi de Est: creşterea anuală pentru 2020 pentru întreaga regiune a fost
revizuită la -5,2% de la -6,0% în septembrie - revizuirea ascendentă se
datorează creşterii semnificativ mai bune decât aşteptate în T3, care
compensează mai mult decât contracţia aşteptată în T4. Totuşi, acesta din urmă
implică un puternic efect de bază negativ pentru 2021, astfel încât creşterea
pentru tot anul viitor a fost revizuită în scădere cu -1,1 puncte de bază la +
3,5%.
Focus pe ţară: costurile „lockdown light”
în Germania, Franţa, Italia, Spania şi Marea Britanie
Pentru Germania, cererea chineză ca „stâlp al
stabilităţii” se va dovedi din ce în ce mai importantă în lunile următoare, pe
masura ce partenerii comerciali cheie întăresc restricţiile Covid-19 pentru a
lupta cu al doilea val de virus. În Germania, PIB-ul a
crescut cu + 8,2% )trimestru la trimestru) în Q3, rata anuală revenind de la
-11,3% la -4,3%. După anunţarea unui blocaj de patru săptămâni în noiembrie
pentru a salva Crăciunul, ne aşteptăm acum la o contracţie de -3% (trimestru la
trimestru) pentru Q4 2020 (-7% luna/luna în noiembrie - aproximativ 50% din
şocul din aprilie), urmată de o revenire relativ silenţioasă de + 1% în primul
trimestru al anului 2021, deoarece restricţiile de distanţare socială vor
rămâne ridicate până de Paşte anul viitor. Avântul venit dinspre China
este un factor suplimentar care a ajutat Germania să iasa mai repede si intr-o
postura mai bunadin şocul Covid-19 faţă de colegii săi europeni. La urma urmei,
aproximativ jumătate din exporturile UE-27 către China provin din Germania.
Întrucât perspectivele de export germane sunt vor fi afectate în contextul
dublei scăderi a Zonei Euro în Q4, cererea la export oarecum mai rezistenta din
partea Chinei aduce o rază de lumină în tot acest scenariu. De fapt, din primii
10 parteneri comerciali ai Germaniei, China se remarcă ca fiind singura ţară de
la care ne aşteptăm sa se evite o înăsprire pronunţată a restricţiilor
Covid-19. Per ansamblu, PIB-ul german pare să se contracte cu -6,2% în 2020
faţă de -6% preconizat anterior, urmat de o redresare mai silentioasa în 2021
de + 2,4% faţă de + 3,5% anterior. În consecinţă, ne aşteptăm ca economia
germană să revină la nivelurile PIB-ului dinainte de criză abia la sfârşitul
anului 2022.
În
Franţa, redresarea economică peste aşteptari din Q3 (+ 18,2% trimestrial) ar
trebui să fie de scurtă durată, pe masură ce economia va aluneca într-o recesiune
de doua ori mai adâncă în Q4. PIB-ul francez şi-a revenit cu + 18,2% în Q3,
determinat de puternice efecte de baza post criza dar şi de consumul robust din
timpul verii. Cu
toate acestea, odată cu creşterea ratelor de infecţie in septembrie, atât
consumul cât şi încrederea consumatorilor s-au deteriorat. Eşecul măsurilor de
izolare parţială, menite sa reducarăspândirea explozivă a virusului, a dus la
reinstaurarea restrictiilor nationaledin noiembrie. Franţa implementează o
versiune mai uşoară a carantinei din martie-aprilie, o treime din economie
fiind pusă pe pauză timp de cel puţin patru săptămâni. Ne aşteptăm la o scadere
mai puţin semnificativa a activităţii economice (-16% comparativ cu nivelurile
dinaintea crizei) de această dată în comparaţie cu perioada anterioară de
restrictii (-30%). Cu toate acestea, având în vedere capacitatea saturata a
spitalelor din majoritatea oraşelor, ne aşteptăm ca starea de carantina la
nivel nationalsă fie prelungită în decembrie (cel puţin încă două săptămâni) şi
să fie ridicată doar parţial (cu mentinerea starii de urgenta) în timpul
sarbatorilor de sfârşit de an. În general, ne aşteptăm ca PIB-ul să scadă cu
-7,1% (T4 2020 comparativ cu T4 2019), aducând contracţia anuală în 2020 la
-10% (de la -9,8% preconizată anterior). Al doilea val al pandemiei îşi va pune
amprenta asupra economiei, provocând pierderi semnificative de activitate în
sectoarele deja slăbite (turism, industria hoteliera si de recreere, transport
şi comerţ cu amănuntul). Au fost restabilite măsuri importante de scutire
fiscală. În noiembrie, guvernul francez a anunţat un pachet suplimentar de
sprijin de 20 miliarde EUR (1% din PIB) prin reluarea schemei de ajutor partial
de şomaj şi a Fondului de Solidaritate. Acesta constituie al patrulea
amendament la legea financiară din 2020 şi va duce deficitul fiscal la -11,3%
din PIB în 2020 (în creştere de la -10,2%). În 2021, ne aşteptăm ca măsurile
sanitare stricte să rămână în vigoare în ianuarie şi februarie, înainte de a fi
relaxate progresiv începând cu luna martie. Astfel, preconizam o revenire
moderată a activităţii:+ 3,4% în primul trimestru al anului 2021 comparativ cu
aceeasi perioada din 2020. Se aşteaptă ca cererea internă să revină odată cu
redeschiderea progresivă a economiei în trimestrul II 2021 (+ 3,6% trimestru la
trimestru). Sub impulsul pachetului de stimuli de 100 miliarde EUR şi al
cresterii încrederii după începerea campaniei de vaccinare, ne aşteptăm la o
redresare robustă în a doua jumătate a anului 2021.
În Italia, lipsa unei politici fiscale
puternice va afecta probabil performanţa creşterii la trecerea dintre anii
2020/21. Datele preliminare privind PIB-ul în Q3
pentru Italia arată o revenire puternică de + 16,1% de la un trimestru la
altul, determinată de consumul privat dar şi de cererea externă sustinuta.
Acest lucru se reflectă în producţia industrială robustă, care, datorită
poziţiei tarii în lanţul economic global, este acum aproape de nivelurile
dinaintea crizei. Cu toate acestea, cazurile de infectare au crescut de la
mijlocul lunii octombrie. În timp ce dinamica rămâne mai slabă decât în Franţa
sau Spania, unele măsuri restrictive au fost reintroduse, cu orientate către
baruri şi restaurante (orele de deschidere reduse), precum şi catre
activităţile de agrement şi culturale (complet închise). Dar există diferenţe
majore între regiuni, măsurile din zona de nord fiind mai aproape de
restrictiile uşoare din Germania. Aceasta înseamnă că sectoarele de retail şi
industrial rămân pe deplin funcţionale. Cu toate acestea, o contracţie a
PIB-ului în Q4 este aproape sigură. În plus faţă de efectul măsurilor de
distantare, avantul industrial este posibil sa slabeasca si sub
influentareducerii stocurilor. Ne aşteptăm ca activitatea economică să scadă cu
-3,0% de la un trimestru la altul în Q4, iar recuperarea să fie stopata in
primele luni ale anului 2021, deoarece vedem riscul unui deficit de stimulenti
fiscali, , în ciuda mai multor anunţuri in acest plan (guvernul italian a aprobat
pachet suplimentar de măsuri compensatorii în valoare de 5,4 miliarde EUR, care
combină subvenţii, amânări / anulări fiscale şi prelungirea schemei de muncă cu
program redus până în ianuarie 2021). Mai exact, mai multe măsuri de sprijin
pentru gospodării şi întreprinderi ar putea să se încheie la sfârşitul anului.
Mai mult, măsurile din planul naţional de redresare (150 miliarde EUR conform
proiectului Ministerului Dezvoltării Economice) sunt în principal orientate
catre lantul de aprovizionare şi au termene de livrare mai lungi, ceea ce va
permite cu greu o implementare rapidă. Toate acestea ne-au determinat sa
revizuim previziunile de creştere a PIB-ului. Chiar şi cu o scădere de -3,0% de
la un trimestru la altul în Q4, ne aşteptăm la o contractie a PIB-ul real cu
-9,0% în 2020 (-10,1% anterior). În acelaşi timp, avand in vedere mostenirea
nefasta a trimestrului IV, trebuie să ne ajustăm prognoza de creştere a PIB si
pentru 2021 la + 3,8% (anterior + 4,1%).
Spania rămâne alaturi de colegii săi europeni
în ceea ce priveşte răspunsul sanitar şi fiscal. Creşterea PIB-ului din Q3 a
fost, de asemenea, peste asteptari, dar activitatea a fost încă cu -9,1% sub
nivelurile dinaintea crizei. De data aceasta, noile
restrictii sau altfel spus “confinamiento” ar trebui să fie, de asemenea,
„uşoare” pentru economia spaniolă (închiderea serviciilor neesenţiale, dar
continuarea activitatii de construcţii, a producţiei şi a educaţiei) şi, prin
urmare, mai puţin dăunătoare: estimăm că şocul lunar ar putea fi la 40% din cel
înregistrat în aprilie, adică activitatea se va desfăşura la aproape 86% din
nivelul lunii octombrie. Prin urmare, cu un blocaj de o săptămână în centrele
economice ale ţării, PIB-ul s-ar putea contracta cu aproximativ -2% (trimestru
la trimestru) în Q4. Cu toate acestea, este probabil ca guvernul să anunţe in
plus în următoarele zile sau săptămâni, o carantina de o luna la nivel
national, având în vedere că numarul de cazuri noi a continuat să atingă noi
recorduri în ultima săptămână. Acest lucru ne conduce la revizuirea prognozei Euler
Hermes anterioare privind PIB-ul pentru Q4, de la -1,3% la -5,5% (trimestru la
trimestru). În luna Decembrie se va observa o redresare dar în Q1 2021 masurile
vor rămâne mai stricte decât după primul “confinamiento” , ceea ce va duce la o
creştere slabă de + 1% comparativ cu Q1 2020. . Statutul de întârziat al
Spaniei în Zona Euro ar trebui confirmat: după o contracţie de - 12,1% în 2020,
ne aşteptăm la o recuperare de doar + 4% în 2021 din cauza şomajului ridicat, a
activităţii turistice încă foarte reduse şi a incertitudinii în jurul adoptării
şi implementării stimulului de 72 miliarde EUR. Activitatea economică reală la
sfarsitul anului 2021 ar rămâne cu - 8% sub nivelurile dinaintea crizei.
În Marea Britanie, Brexit-ul va acţiona
probabil ca un obstacol în recuperarea post-lockdown. Costul celui de-al doilea
val de restricţii este aşteptat să crească până la o treime din cel anterior. Cheltuielile sociale, afectate în primul rând de măsurile de
distantare, reprezintă 48% din PIB. Prin urmare, contabilizând două treimi din
impactul carantinei anterioare din aprilie şi o redresare limitată în restul
economiei, prognozăm evolutia PIB-ului astfel:aproximativ -9% (luna la luna) în
noiembrie urmata de o revenire usoara în decembrie ( + 2% luna la luna) dacă va
fi posibilă o redeschidere temporara în preajma Crăciunului. În general, ne
aşteptăm ca PIB-ul în Q4 să scadă între –5% şi –6% (trimestru la trimestru). Au
fost reactivate măsuri de sustinere fiscală similare cu cele din martie (schemă
de ajutor de somaj temporar, amânări de rambursare a impozitelor şi ratelor la
creditele ipotecare, scheme cu garantie de stat), care ar trebui să adauge în
jur de 1,5-2puncte procentuale din PIB la datoria publică. Cu toate acestea,
măsurile de scutire fiscală, împreună cu achiziţii suplimentare de relaxare
cantitativă în valoare de 100 miliarde GBP până la sfârşitul anului
(echivalentul a 5% din PIB) vor juca un rol extrem de stabilizator şi vor ţine
sub control riscurile de solvabilitate. Scenariul nostru de bază (un acord de
ultimă oră cu UE) a câştigat teren in mod considerabil în ultimele două
săptămâni, în special pe măsură ce situaţia sanitară s-a agravat în toată
Europa. Pe fondul masurilor de restrictie generalizate (mai uşoare) din Europa,
o prelungire tehnică (scurtă) a perioadei de tranziţie va evita probabil
blocajele la frontiera cauzate de implementarea formalitatilor vamale la data
ieşirii din UE. Prin urmare, este de asteptat ca Brexit să taie2,5puncte
procentuale din redresarea post-carantina din Q2 (la 4,5% trimestru la
trimestru). În ansamblu, ne aşteptăm la o creştere a PIB-ului de + 2-2,5% în
2021, deoarece costul Brexitului nu ar fi pe deplin compensat de stimulentul
fiscal aşteptat (în jur de 3% până la 4% din PIB, concentrat în principal pe
cheltuielile cu infrastructura şi reducerea taxelor pe bunurile de consum
pentru a reduce povara preţurilor la import mai mari după Brexit).
Ce putem învăţa din gestionarea altor
valuri de Covid-19 din alte ţări?
Ce putem învăţa din gestionarea altor valuri
de Covid-19 din alte ţări? Mai multe economii din Asia-Pacific au trecut deja
şi au controlat al doilea val de infecţii cu Covid-19. În Vietnam, Australia şi
Hong Kong, măsuri mai stricte de izolare au fost puse în aplicare rapid după ce
au izbucnit (în iunie-iulie). Vârfurile focarelor au fost atinse între una şi
două luni de la începerea lor, iar o relaxare treptată a măsurilor de izolare a
început doar o lună mai târziu. În special în Australia, în statul Victoria,
epicentrul celui de-al doilea focar, a fost instituit un blocaj îndelungat de
aproape patru luni. Reducerea restricţiilor a început doar când numărul de noi
infecţii zilnice a scăzut la aproape 0. În Coreea de Sud, stricteţea măsurilor
de izolare nu s-a schimbat prea mult în al doilea val de infecţii, iar
strategia de izolare s-a bazat în principal pe urmărirea şi izolarea riguroasă
a contactelor. Măsurile sanitare mai stricte au fost completate de iniţiative
politice de sprijinire a economiei. În Australia, de exemplu, schema de
subvenţii salariale a fost prelungită cu şase luni când a izbucnit al doilea
val de infecţii (mărind dimensiunea programului de la 3,3% la 6,2% din PIB).
Conform analizei Euler Hermes, restricţiile care sunt puse în aplicare în prezent
în Europa vin mai târziu în comparaţie cu experienţa din Asia-Pacific.
Vârfurile focarelor actuale din Europa ar putea fi astfel mai ridicate şi mai
târziu decât în Asia-Pacific.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: