Cum a devenit un islaz din Bărăgan locul în care Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul primului avion supersonic produs în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Militari şi angajaţi ai aerporotului militar de la Alexeni, judeţul Ialomiţa FOTO:tiberiu-ialomita.blogspot.ro

La mijlocul anilor 1950, la Alexeni, în judeţul Ialomiţa, comuniştii înfiinţau unul dintre cele mai importante aeroporturi militare din ţară. Aici au fost aduse cele mai importante unităţi de elicoptere ale aviaţiei româneşti şi tot aici Nicolae Ceauşescu a tăiat panglica primului avion cu reacţie produs în ţara noastră.

Ialomiţa nu şi-a imaginat vreodată că poată adăposti un aeroport militar, construit după toate regulile.
Comuniştii au demonstrat însă că acest lucru este posibil, chiar şi într-un judeţ unde principala îndeletnicire este agricultura.

Ideea construcţiei aeroportului militar la Alexeni, în Ialomiţa, a aparţinut însă germanilor. În timpul celui De-al Doilea Război Mondial, mai multe escadrile ale aviaţiei militare nemţeşti au aterizat şi staţionat pe islazul de la marginea Alexeniului, ca urmare a misiunilor de interogare avioanelor de bombardament ale Aliaţilor.

Cu câteva luni înainte ca războiul să se termine, soldaţii germani şi-au manifestat toate intenţiile de a transforma islazul din Alexeni într-un aeroport militar executat nemţeşte.

Militari pe pista din Alexeni FOTO: tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Planurile lor s-au concretizat însă abia în 1954 când comuniştii români au dus la bun sfârşit lucrările. Sub comanda generalului Nicolae Fulga, Aviaţia Română a făcut importante demersuri pentru ca la Alexeni să existe acest aeroport militar.

S-a considerat că zona este foarte aproape de Bucureşti şi tocmai de aceea este propice pentru intervenţii şi exerciţii militare de tip fulger. Astfel, Institutul de Studii şi Proiectări Militare a realizat modelul aeroportului de la Alexeni. Au fost construite patru piste, în formă trapezoidală, similare celor de la aeroportul civil Arad.

Salut milităresc în aeroportul Alexeni FOTO: http://tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Pe fondul evenimentelor desfăşurate în Cehoslovacia,  din anul 1968, la Alexeni au fost dislocate regimentul de vânătoare – bombardament al Aviaţiei Militare Române, precum şi unităţile de elicoptere. În acelaşi an aici au fost aduse primele elicoptere de timpul Mi 8.

Supersonicul românesc testat de Ceauşescu la Alexeni

Dincolo de zecile de exerciţii militare şi demonstraţii aviatice desfăşurate pe pista de la Alexeni, cel mai important eveniment din istoria unicului aeroport militar din Bărăgan s-a petrecut în anul 1975.

Într-o zi călduroasă de iulie, pista betonată principală a aeroportului a fost transformată într-un adevărat loc de paradă şi prezentare a tehnicii militare româneşti.

În cadrul acestui eveniment a fost prezentat pentru prima dată celor prezenţi primul avion cu reacţie românesc: IAR 93.

Supersonicele româneşti admirate de Nicolae Ceauşescu FOTO: http://tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Invitat special pentru a vedea supersonicul, Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul aeronavei, după care a tăiat panglica. Câteva luni mai târziu, presa comunistă relata despre primul zbor al acestui avion, care a decolat de pe pista aeroportului din Bacău.

Legenda distrusă

Pentru viaţa comunităţii din Alexeni, aeroportul a însemnat o schimbare majoră. Armata a investit în dezvoltarea comunei prin construcţia de drumuri şi căi de acces care să ducă către aeroport. Tumultoasa existenţă a pistelor în formă de trapez din Bărăgan se întrerupe însă definitiv după 1989, când aeroportul s-a închis definitiv.

Radu Berceanu prezent la mitingul aviatic de la Alexeni FOTO: arhivă slobozia.adevarul.ro

Din anul 2001 el a fost predat Ministerului Justiţiei care l-a dat în administrare Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Ultima dată hangarele de la Alexeni s-au redeschis în anul 2011, atunci când aici s-a organizat un miting aviatic la care a fost prezent ministrul Transporturilor de atunci Radu Berceanu.

Citiţi şi:

Baza militară aeriană de la Feteşti, dotată la standarde NATO. Proiectul costă 32 de milioane de euro

Mai multe pentru tine:
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Horoscop marți, 9 decembrie. Racii au discuții aprinse în cuplu, iar Peștii vor să fie remarcați la locul de muncă
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Crima pasională din Ploiești. Viața medicului Roxana Călin după ce a ucis-o pe soția amantului. S-a recăsătorit cu un bărbat din domeniul juridic și călătorește de la Monaco în toată lumea
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
Descoperire fantastică. Organul care produce aproape toată serotonina din corp. Nu e creierul. Din cauza asta ne îmbolnăvim de anxietate și depresie
Motivul halucinant pentru care Emmanuel Macron a apărut cu pantofi cu două numere mai mari. Imaginile sunt reale și au încins Internetul
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi