Haos pe şantierul Autostrăzii Vestului. Un lot în construcţie de patru ani este aproape blocat la 80 la sută din proiect

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucrări pe şantierul autostrăzii. FOTO: Daniel Guţă. ARHIVĂ.

Constructorii unui lot din Autostrada Lugoj – Deva şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Infrastructură Rutieră au ajuns într-un conflict care ar putea duce la blocarea proiectului, după patru ani de la începerea lucrărilor.

În urmă cu o lună, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, anunţa că a dat un ultimatum constructorilor Lotului III al Autostrăzii Lugoj – Deva pentru a stabili dacă aceştia pot continua lucrările, după patru ani de la începerea lor.

„Întâlnirea ministrului cu asocierea de firme Teloxim, Consa, Aldesa Construcciones şi Arcadis Eurometudes vine în contexul în care lucrările înaintează greu de un an de zile. Pe acest lot au apărut o serie de probleme din cauza nerespectării calităţii lucrărilor şi a mobilizării slabe a antreprenorului. Acest fapt poate conduce la rezilierea contractului din cauze exclusiv imputabile antreprenorului”, informa Ministerul Transporturilor.

Se acuză reciproc
Problemele pe tronsonul de 21 de kilometri nu au fost însă rezolvate. Litigiul este cauzat de lucrările suplimentare solicitate de CNAIR, dar care nu au fost admise la plată. Neînţelegerile între drumari şi CNAIR vizează în special lucrările suplimentare din zona satului Holdea, unde se află în construcţie un nod rutier. Reprezentanţii CNAIR au susţinut că antreprenorii mai au termen să răspundă Ministerului Transporturilor dacă mai doresc să continue lucrările până joi, 29 martie 2018.

Drumarii au fost acuzaţi de CNAIR că au efectuat lucrări de calitate slabă, care nu pot fi plătite, şi construcţii suplimentare, cum sunt cele de la nodul de la Holdea, pentru care compania nu a dat ordinul de începere al lucrărilor. „În legătură cu nodul de la Holdea, ei tot cer bani, dar noi nu le-am dat ordin de începere a lucrărilor.  Ei s-au apucat de el şi l-au construit, iar acum fac tot ce pot să facă, au atras în capcana dezbaterilor şi nişte oameni nevinovaţi, în condiţiile în care nodul n-are nicio valoare fără lotul de autostradă finalizat”, a declarat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

În prezent, stadiul fizic al proiectului a ajuns la 80 la sută, iar tronsonul are şanse mici să fie finalizat în acest an.

Termenul de finalizare, depăşit cu doi ani
În toamna anului 2013, statul român prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a României a atribuit contractul de proiectare şi de execuţie al Lotului trei al Autostrăzii Lugoj - Deva asocierii de firme Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA şi Arcadis Eurometudes SA. Valoarea proiectului a fost estimată la peste un miliard de lei, dar în urma licitaţiilor construcţia tronsonului de 22,1 kilometri a fost adjudecată pentru 580 milioane lei, fără TVA. Din valoarea totală a proiectului, 493 milioane lei reprezintă fonduri de coeziune (85 %) şi 87 milioane lei finanţarea de la Guvernul României (15 %). Termenul de finalizare al Autostrăzii Deva – Lugoj, împărţită în patru tronsoane, în lungime totală de 100 de kilometri, a fost stabilit pentru 27 mai 2016. Lotul trei al autostrăzii, între Gurasada (judeţul Hunedoara) şi Coşeviţa (limita judeţelor Hunedoara şi Timiş) a intrat în şantier în primăvara anului 2014.

Alte două loturi ale viitoarei Autostrăzi Lugoj – Deva, respectiv Loturile doi şi IV, se află în prezent în construcţie, lucrările fiind întârziate şi pe acestea, faţă de termenul de finalizare stabilit iniţial, prin contract, respectv 26 mai 2016. Pentru cele trei tronsoane ale viitoarei autostrăzi, contractele de proiectare şi execuţie au fost semnate în 2013.


Vă recomandăm să citiţi şi:

Încă un an aproape sterp pentru Autostrada Vestului: 15 kilometri deschişi din cei 70 promişi. Cum au avansat lucrările în 2017

Autostrada imposibilă: 21 de kilometri sunt în şantier de patru ani, iar drumarii riscă rezilierea contractului

VIDEO Marea provocare pe şantierul Autostrăzii Lugoj - Deva: excavarea versantului imens de pe malul Mureşului

Mai multe pentru tine:
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Cel mai emoționant moment din semifinalele Vocea României 2025. Tânăra care i-a făcut să plângă pe Horia Brenciu și Theo Rose: „Ești un test pentru noi”
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
A plecat din Kenya în căutarea unui trai mai bun în România, însă salariul l-a dezamăgit. Iată în ce țară vrea acum să se mute acum
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi