Autostrada A1, telenovela eternă. Cel mai important proiect de infrastructură al României, frânat sistematic de „blestem“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În zona şantierului autostrăzii alunecările de teren au dus la blocarea drumului. FOTO: glasul-hd.ro

Problemele se ţin în lanţ pe tronsonul Deva – Ilia din şantierul viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva, partea a Autostrăzii A1, Bucureşti-Nădlac. O alunecare de teren de pe terasamentul autostrăzii, care a dus la blocarea unui drum, a fost cea mai recentă întâmplare nefericită dintr-un lung şir de ghinioane care au dus la întârzieri mari şi întreruperi în derularea proiectului.

Un tronson de 22 de kilometri al viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva este, parcă, atins de blesteme. Deşi lucrările au început în forţă pe Lotul IV, Deva – Ilia, din Autostrada A1 în urmă cu aproape doi ani, iar la un moment dat constructorii susţineau că proiectul va fi finalizat cu şase luni mai devreme decât la termenul stabilit, o mulţime de ghinioane s-au abătut pe şantierul autostrăzii şi au dus la întreruperea lucrărilor.

Printre ele se numără descoperirea pe traseu a unui cimitir ilegal cu peste 300 de morţi, a unei peşteri cu lilieci dintr-o specie protejată şi sesizarea privind existenţa unei colonii de castori. Mai mult, pe o porţiune de 12 kilometri a aceluiaşi lot, Deva – Ilia, lucrările au fost sistate din octombrie 2015 după ce Inspectoratul de Stat în Construcţii a constat că societăţile nu deţin autorizaţiile necesare pentru a continua lucrările.

Şantierul – pericol pentru localnici
Şantierul Lotului IV al autostrăzii a ajuns să fie un pericol şi pentru localnicii din Brănişca. Marţi, dimineaţă, o alunecare de teren s-a produs în zona unde au loc lucrări la un viitor pod peste drumul judeţean 706 A Brănişca – Ilia. După o ploaie torenţială, aproape 80 de metri cubi de material de umplutură de pe terasamentul autostrăzii s-au prăvălit la vale şi au blocat drumul judeţean. Teodor Lazăr, primarul comunei Brănişca, spune că din fericire nicio maşină nu circula pe şosea în momentul alunecării de teren, altfel s-ar fi putut produce accidente grave.

„Constructorii şi-au suspendat lucrările în zonă, însă nici nu au asigurat dealul despre care am avertizat că reprezintă un pericol. Astfel s-a ajuns în situaţia acestor alunecări de teren. Noi am intervenit cu două utilaje de-ale primăriei şi cu unul de la Consiliul Judeţean Hunedoara, iar după mai multe ore de lucru a fost îndepărtat malul de pământ care s-a revărsat pe şosea şi a blocat-o. Acum sperăm doar să nu mai plouă atât de puternic, încăt să aibă loc alte alunecări de teren”, a spus primarul Teodor Lazăr. Probleme grave de stabilitate a solului au fost reclamate pe acelaşi tronson şi în zona carierei de la Brănişca, informau CNADNR, iar soluţia tehnică este complicată.

Previziunile optimiste nu s-au împlinit
Lucrările la tronsonul de autostradă Deva (Şoimuş) – Ilia, au început în luna martie a anului 2014, iar până în prezent stadiul execuţiei proiectului a rămas sub 50 la sută, deşi termenul de finalizare din contract a fost stabilit la 27 mai 2016. După ce în primele două luni constructorii din asocierea de firme Tehnostrade şi Spedition UMB au lucrat într-un ritm alert, Dan Şova, fost ministru al Transporturilor, oferea primele previziuni optimiste asupra proiectului. „Finalizarea lucrărilor la Lotul patru al autostrăzii Deva – Lugoj se va întâmpla în martie – aprilie 2015, constructorii spunând că ar putea fi chiar mai repede, deşi au termen până în noiembrie”, afirma Dan Şova, în aprilie 2014. De atunci un şir de ghinioane s-a abătut asupra şantierului autostrăzii.

Primul a fost descoperirea unui cimitir neautorizat, la marginea satului Brănişca, în vecinătatea locului unde s-a petrecut alunecarea de teren. În cimitirul neautorizat, care în documentele proiectului figura ca păşune, au fost înhumaţi peste 300 de oameni, dar au fost îngropate şi animale. Timp de aproape şase luni, din mai 2014 până în octombrie 2014, în zona cimitirului lucrările au fost suspendate, iar în final rămăşiţele umane au fost mutate. În zona de la ieşirea din Şoimuş, lucrările au fost întârziate de existenţa unei peşteri, în care se presupunea că exista o colonie de lilieci, animale protejate de lege. Doar trei lilieci se adăposteau în grotă, conform specialiştilor care au cercetat-o şi au monitorizat-o timp un an. Un localnic a reclamat Agenţiei pentru Protecţia Mediului Hunedoara existenţa unor familii de castor, care îşi aveau adăpostul într-un alt loc aflat pe traseul viitoarei autostrăzi, în apropiere de satul Bejan. Cervcetarea sesizării a întârziat din nou lucrările în zonă.

Autostrada Lugoj - Deva, lotul IV, ianuarie 2016

În octombrie 2015, constructorii Lotului IV au fost anunţaţi de CNADNR că nu mai pot lucra pe o porţiune de 12 kilometri ai tronsonului Deva – Ilia, din cauza lipsei autorizaţiei de construire. Proiectul Tehnic aferent a fost avizat cu întârziere din cauza identificării unor probleme, respectiv: cimitirul neautorizat de la marginea satului Brănişca, halda de cenuşă şi zgură de la Mintia, stabilitatea versantului de la km 96+620 - km 97+750, amenajarea nodului Rutier de la Şoimuş - km 99+500, existenţa Peşterii tunel cu lilieci în aproprierea localităţii Şoimuş, informa CNADNR.

Autostrada Lugoj - Deva, lot IV, ianuarie 2016

Zilele trecute, un document publicat de Ministerul Fondurilor Europene arată că execuţia celor trei tronsoane ale viitoarei austostrăzi Deva – Lugoj, aflate în şantier, se află pe lista proiectelor ce urmează a fi fazate pentru perioada 2014 – 2020. Investiţiile vor continua cu finanţare de la Uniunea Europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, iar valoarea totală a acestora depăşeşte 400 de milioane de euro. Data planificată a finalizării implementării proiectului este primul trimestru al anului 2018, informa Ministerul Fondurilor Europene.

Contract reziliat la Sibiu, gropi pe Arad - Nădlac

Dan Costescu, ministrul Transporturilor, a anunţat miercuri, 13 ianuarie, că a fost reziliat contractul semnat cu Salini Impregilo, constructorul lotului III Cunţa-Sălişte al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, acolo unde terasamentul a fost demolat din cauza problemelor cauzate de lucrările prost efectuate. Ministrul Transporturilor a declarat într-o conferinţă de presă că speră ca circulaţia pe Autostrada Sibiu-Orăştie să fie reluată în luna septembrie a acestui an, după o nouă licitaţie de selecţie a unui nou constructor.

Tot miercuri, 13 ianuarie, oficialii CNADNR au anunţat că gropile apărute în sectorul Arad-Nădlac al autostrăzii, inaugurat la sfârşitul lunii decembrie, ocupă o suprafaţă de peste 30 de metri pătraţi. Au fost notificaţi cei din asocierea Astaldi - Max Boegl, responsabilii lucrării, care au trecut de urgenţă la remedierea problemei.
 


Vă recomandăm şi:

VIDEO Şantierul autostrăzii Lugoj - Deva în imagini inedite: super-structurile de pe malul Mureşului şi "mina de fier vechi" a săracilor Hunedoarei

Lotul IV al autostrăzii Lugoj - Deva ar putea fi finalizat până la sfârşitul acestui an, susţineau chiar reprezentanţii CNADNR. În prezent, constructorii lucrează într-un ritm mai alert faţă de cei de pe alte tronsoane aflate în lucru. De şantier profită, zilnic, şi zeci de căutători de fier vechi, care scotocesc prin zgura din terasamentul autostrăzii.

VIDEO Autostrada Deva - Lugoj văzută din avion. Filmările aeriene care arată cât au lucrat constructorii în ultimul an

Filmările aeriene realizate pe cele trei tronsoane nefinalizate din autostrada Deva – Lugoj prezintă un şantier întins zeci de kilometri, presărat cu câteva porţiuni de asfalt. Gradul de filanizare al proiectului de infrastructură este mai mic de 25 la sută.

VIDEO Ghinionistul de pe Autostrada Deva – Lugoj: bătrânul care aşteaptă de doi ani suma de un leu pentru metrul pătrat cedat statului român

Vasile Muntean (70 de ani) a aflat că trebuie să primească suma de un leu pentru o parcelă de un metru pătrat pe care a cedat-o constructorilor Autostrăzii Deva – Lugoj. Bătrânul din comuna hunedoreană Lăpugiu de Jos aşteaptă de aproape doi ani banii şi se simte uitat de statul român.

Previziuni optimiste: un tronson de 22 de kilometri al autostrăzii Deva – Lugoj va fi inaugurat cu şase luni mai devreme

Tronsonul de autostradă Şoimuş – Ilia, întins pe 22 de kilometri, are ca termen de finalizare luna noiembrie a anului viitor, însă potrivit ministrului Transporturilor, Dan Şova, constructorii au promis urgentarea lucrărilor, astfel încât acestea să fie finalizate cu o jumătate de an mai devreme.