Nouă greşeli pe care le fac şoferii în privinţa anvelopelor de iarnă. Când se montează pneurile, ce profil trebuie să aibă şi cât de relevant este preţul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi conducători auto se ghidează la alegerea anvelopelor de iarnă după informaţii primite de la familie sau amici, care sunt de cele mai multe ori greşite. Pe baza lor, aceştia ajung să pună în pericol nu numai propria lor siguranţă, dar şi pe cea a pasagerilor din maşina pe care o conduc şi pe cea a celorlalţi participanţi la trafic.

Cea mai mare greşeală pe care o poate un şofer este să interpreteze în manieră proprie informaţiile prevăzute în lege sau să se ghideze după ureche când vine vorba de cauciucurile de iarnă şi de folosirea lor. Vă prezentăm mai jos câteva dintre acestea.

Anvelopele de iarnă sunt obligatorii de la 1 noiembrie

Afirmaţia este falsă pentru că legea nu prevede nicio dată calendaristică de la care şoferii sunt obligaţi să îşi echipeze autovehiculul cu anvelope de iarnă. ”S-a discutat iniţial ca în intervalul cuprins între 1 noiembrie şi 1 martie să aibă loc înlocuirea pneurilor de vară cu cele de iarnă, însă s-a stabilit până la urmă în lege ca acest lucru să se facă acolo unde a nins, unde este zăpadă, indiferent de perioada anului în care ne aflăm. De pildă, dacă pleci la munte în septembrie şi se nimereşte să ningă, Poliţia te poate amenda pentru că încurci sau pui în pericol circulaţia rutieră pe acea porţiune de drum”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Anvelopele de iarnă sunt eficiente doar pe zăpadă

Aceasta este o altă eroare în care se află mulţi şoferi. Şi asta pentru că un cauciuc fabricat pentru sezonul rece are o eficienţă maximă ori de câte ori temperatura exterioară scade sub 7 grade Celsius. Asta înseamnă că este special conceput să aibă o aderenţă crescută în condiţii de temperatură scăzută, adică va frâna mult mai eficient pe asfalt uscat, când afară este frig, în comparaţie cu pneurile de vară. Acelaşi lucru se va întâmpla şi în condiţii de gheaţă sau polei datorită profilului mai pronunţat al cauciucului. Prin urmare, pneurile de iarnă nu sunt eficiente doar pe zăpadă, ci şi în condiţii atmosferice ce presupun frig, gheaţă, polei şi umezeală.

Cauciucurile de iarnă frânează mai bine vara  

Şi această afirmaţie este la fel de greşită ca şi precedentele pentru că aderenţa la asfalt şi capacitatea pneului de a reduce viteza vehiculului în caz de frânare nu are legătură cu profilul mai accentuat al acestor cauciucuri. ”Anvelopele de iarnă sunt fabricate

dintr-un material special adaptat pentru sezonul rece, ale cărui proprietăţi ies în evidenţă când temperatura scade sub 7 grade. Prin urmare, lucrurile sunt foarte simple. Dacă decidem să folosim anvelopele de iarnă când temperatura depăşeşte pragul amintit, nu vom face altceva decât să uzăm mai repede suprafaţa de rulare a pneurilor de iarnă, iar distanţa de frânare va creşte. Ce trebuie să se înţeleagă este  că materialul pneurilor de iarnă are aderenţă bună la asfalt doar când e frig, iar înălţimea profilului acestora va permite blocurilor din cauciuc să aibă o mişcare mare, atât la demaraj, cât şi la frânare”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Aşteaptă prima zăpadă ca să monteze pneurile de iarnă

Aşa cum aminteam anterior, mulţi şoferi aşteaptă prima ninsoare înainte să treacă la înlocuirea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă. Ce trebuie să facem este să analizăm evoluţia vremii timp de câteva zile, iar dacă aceasta scade constant sub 7 grade Celsius, este cazul să trecem la gumele de iarnă, chiar dacă nu ninge. Astfel, vom frâna mai bine, iar stabilitatea maşinii se va îmbunătăţi considerabil, iar pe de altă parte, nu vom mai uza prematur pneurile de vară.

Merg şi cauciucurile cu profil de 3-4 milimetri

Ce trebuie să ştie orice şofer este că o anvelopă de iarnă nouă are un un profil de 8-10 milimetri, în timp ce la un cauciuc de vară profilul variază între 6 ş 7 milimetri. Dacă un pneu de vară poate fi folosit dacă are un profil de 3-4 milimetri, când vine vorba de o anvelopă pentru sezonul rece, lucrurile se schimbă radical. ”Un cauciuc de iarnă cu un profil de doar 3-4 milimetri este un pericol atât pentru şofer, cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. În primul rând, profilul cauciucului nu va mai evacua apa eficient, iar de aderenţă la zăpadă şi polei nici nu mai poate fi vorba. Prin urmare, distanţa la frânare se va mări considerabil, iar asta prezintă riscuri majore pentru conducătorul auto şi ceilalţi pasageri din maşină”, punctează Florin Marin Bogdan.

Să avem anvelope de iarnă măcar pe puntea motoare

Afirmaţia este total greşită, chiar dacă sunt unii conducători auto care susţin că maşina frânează mai bine dacă are anvelope de iarnă montate doar pe roţile din faţă. În realitate, indiferent de ce tip de maşină avem, pneurile de iarnă trebuie montate pe toate cele patru roti sau deloc. Dacă decidem să montăm gume de iarnă doar pe puntea motoare, vom constata pe propria piele că maşina se va dezechilibra serios la curbe sau când punem o frână mai puternică. Acelaşi lucru se întâmplă, de altfel, şi dacă vom pune anvelope cumpărate la second hand, care sunt de proastă calitate sau foarte uzate. Prin urmare, ori înlocuiţi toate cauciucurile de iarnă cu unele cel puţin acceptabile din punct de vedere al calităţii şi al uzurii, ori nu o faceţi decât atunci când aveţi suficienţi bani pentru a le cumpăra.

Pneurile all seson nu sunt cu nimic mai prejos decât cele de iarnă

Acesta este cea mai greşită concluzie pe care o poate trage un şofer, mai ales unul care nu a testat această afirmaţie înainte de a da sfaturi şi altori conducători auto. ”Anvelopele all season sunt bune puţin la toate schimbările climatice de peste an şi proaste la tot. Este suficient să faceţi un test vara şi apoi iarna, ca să constataţi că nu frânează bine, se comportă prost pe zăpadă, gheaţă şi polei, iar pe deasupra se uzează şi repede. Singurele avantaje este că nu te amendează Poliţia pentru că au acel fulg pe lateral şi mai economiseşti ceva bani pentru că nu trebuie să cumperi anvelope de iarnă. Când vine vorba de siguranţă,

Preţul unui cauciuc de iarnă este irelevant

Mulţi şoferi se păcălesc, considerând că diferenţele de preţ între diversele anvelope de iarnă sunt doar un moft pe care şi-l satisfac unii proprietari de autovehicule. În realitate, diferenţele de preţ au în spate şi diferenţe substanţiale de calitate. ”Nu poţi face comparaţie între un cauciuc produs de un producător recunoscut la nivel mondial şi unul fabricat de o firmă obscură. Un pneu care costă 500 de lei nu este nici pe departe similar cu unul care costă 100  sau 200 de lei, deşi probabil se vor găsi şoferi care să contrazică asta. Diferenţa se simte în trafic la frânare şi stabilitatea maşinii pe zăpadă, gheaţă sau polei. Una este ca maşina să se oprească după 10, 20 de metri la frânare şi cu totul altceva este să frâneze după 50,60 de metri. Asta poate fi diferenţa între viaţă şi moarte”, susţine Florin Marin Bogdan.

Contează doar profilul pneului

Afirmaţia este doar parţial adevărată, pentru că într-adevăr profilul unei anvelope de iarnă este foarte important, dar sunt şi alte elemente care cântăresc la fel de greu. Dacă pneul a fost depozitat incorect sau în condiţii de temperatură necorespunzătoare, chiar dacă este aproape nou, acesta va îmbătrâni prematur, iar pe pereţii laterali vor apare crăpături. Prin urmare, este necesar să fim foarte atenţi când achiziţionăm noi anvelope pentru iarnă pentru a nu avea surprize neplăcute în trafic.