De ce greşim când spunem că apostolul Toma a fost „necredincios“. „Şi-a făcut o faimă nemeritată“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

A fost sau nu apostolul Toma un „necredincios”, atunci când s-a îndoit de învierea lui Iisus? Este o întrebare la care teologii ortodocşi au un răspuns categoric.

În limbajul comun, prin sintagma „Toma necredinciosul”, facem referire la o persoană care refuză să creadă ceva (sceptică) dacă nu are o experienţă personală, directă.

În Evanghelia după Ioan se relatează momentul în care Toma, auzind de la ceilalţi 10 apostoli că l-au văzut pe Iisus cel înviat din morţi, cere o dovadă palpabilă a acestei minuni.

„Iar Toma, unul din cei doisprezece, cel numit Geamănul, nu era cu ei când a venit Iisus. Deci au zis lui ceilalţi ucenici: Am văzut pe Domnul! Dar el le-a zis: Dacă nu voi vedea, în mâinile Lui, semnul cuielor, şi dacă nu voi pune degetul meu în semnul cuielor, şi dacă nu voi pune mâna mea în coasta Lui, nu voi crede. Şi după opt zile, ucenicii Lui erau iarăşi înăuntru, şi Toma, împreună cu ei. Şi a venit Iisus, uşile fiind încuiate, şi a stat în mijloc şi a zis: Pace vouă! Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tău încoace şi vezi mâinile Mele şi adu mâna ta şi o pune în coasta Mea şi nu fi necredincios ci credincios. A răspuns Toma şi I-a zis: Domnul meu şi Dumnezeul meu! Iisus I-a zis: Pentru că M-ai văzut ai crezut. Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut!” (Ioan, capitolul 20)

În primul rând, spun teologii ortodocşi, Toma nu este singurul care s-a îndoit de realitatea învierii lui Iisus. Şi femeile mironosiţe au făcut acest lucru, dar şi ceilalţi 10 apostoli. De aceea, călugărul Nicolae Steinhardt, în volumul „Dăruind vei dobândi”, spune că „Duminica Apostolului Toma (subînţeles necredinciosul) s-ar cuveni să se numească duminica tuturor Apostolilor bântuiţi de necredinţă”.

Într-o predică a mitropolitului Bartolomeu Anania, ţinută la Catedrala din Cluj-Napoca, ierarhul arată că „apostolul Toma şi-a făcut atunci o faimă printre creştini, o faimă pe care, cred eu, nu a meritat-o niciodată şi nu o merită. I s-a spus, neoficial, nu de la Sfinţii Părinţi, ci în general, în zicalele populare, Toma Necredinciosul. Iubiţii mei, în realitate, Toma nu era un necredincios, doar fusese cu Iisus trei ani şi jumătate, martorul tuturor minunilor Lui, Îi cunoştea dumnezeirea. Dar [...] Învierea era un fapt atât de extraordinar, încât ucenicii, practic, nu au fost dispuşi să creadă în acest fenomen şi nici nu au crezut după ce el s-a întâmplat. Evangheliile ne spun foarte lămurit că niciunul dintre apostoli nu a crezut în Învierea Domnului.”

Aşadar, mitropolitul Clujului spune că Toma, în realitate, „nu era un necredincios, ci doar un om care se îndoia. Şi, atunci, se pune problema: îndoiala este, oare, un păcat? Şi merită ca un om, chiar un creştin, să fie osândit pentru faptul că se îndoieşte?”

În acest sens, Bartolomeu Anania aminteşte de filosofii care foloseau îndoiala ca o metodă de cunoaştere. „Şi dacă un gânditor, un filosof, a putut să spună în limba latină cogito, ergo sum - cuget, deci exist, a venit un altul şi a spus, tot în limba latină: dubito, ergo sum - mă îndoiesc, deci exist. Pentru că pot să-mi certific propria mea existenţă numai dacă mă îndoiesc de ea.”

Prin cererea sa, Toma a apelat la cel mai sigur simţ pentru a proba învierea lui Iisus. Dacă alte simţuri te pot înşela (iluzia optică, iluzia auditivă), foarte greu pot exista iluzii tactile. De aceea, Toma spune: „Dacă nu voi vedea, în mâinile Lui, semnul cuielor, şi dacă nu voi pune degetul meu în semnul cuielor, şi dacă nu voi pune mâna mea în coasta Lui, nu voi crede.”.

„Urmele rănilor erau certitudinea că Iisus fusese răstignit pe cruce. Iar coasta era certitudinea că murise şi că, deci, nu a fost vorba de o moarte aparentă şi că în groapă s-a coborât un om mort.

Ce voia să ştie Toma? Mai întâi, dacă Iisus de pe cruce a murit cu adevărat şi, în al doilea rând, dacă Cel Care li se arată acum ucenicilor este una şi aceeaşi Persoană, Care fusese răstignită şi care murise pe cruce. Aceasta era problema esenţială pentru el”, mai spune mitropolitul Bartolomeu Anania.

Pe aceeaşi temă:

De ce interzice Biserica Ortodoxă practicile Yoga. „Sunt gesturi de venerare a zeităţilor“

Ce sunt „stâlpii“, rugăciunile citite de preoţi la capul oamenilor morţi. „Rolul lor este de a combate superstiţiile“

Mai multe pentru tine:
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Creștere importantă a pensiilor pentru o categorie de români. Cine va primi cu 275 de lei mai mult lunar din 2026
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Cât de des ar trebui să faci sex, de fapt. Ce „omoară” intimitatea în dormitor
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
În timp ce Katy Perry e îndrăgostită lulea de Justin Trudeau, Orlando Bloom nu mai acceptă să aibă orice iubită
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV