Cetatea Carsium – pe urmele strămoşilor
0Astăzi, Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa, cu sprijinul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, organizează pe şantierul arheologic de la cetatea Carsium – Hârşova Ziua Porţilor Deschise.
Aflată la ediţia a XII-a, manifestarea din acest an se adresează tuturor
 celor interesaţi de evoluţia cercetării arheologice pe şantierul de la 
cetatea Carsium în a 19-a campanie de săpături. 
După vizitarea muzeului participanţii vor audia o conferinţă presărată 
cu multe imagini document, prezentate în premieră publicului larg,  
dedicate cercetărilor de la cetate din anul 1939 până astăzi. 
Va urma apoi vizitarea şantierului arheologic şi a cetăţii. Aici vor 
putea fi urmărite cele mai importante etape din viaţa fortificaţiei 
romane, romano-bizantine şi medievale înmănunchiate în cele 18 veacuri 
de istorie, vârsta cetăţii de aici. 
Istoria cetăţii
Cetatea romană şi romano-bizantină Carsium s-a construit, probabil, 
peste o fortificaţie getică, încă din a doua jumătate a secolului I p. 
Chr, scrie wikimapia. org. La începutul secolului al II-lea p. Chr., în 
timpul războaielor dacice, în anul 103 p. Chr., împăratul Traian 
întăreşte fortificaţia cu ziduri din piatră: „ În timpul împăratului 
Nerva Traianus Augustus, învingător al germanilor şi al dacilor, pontif 
suprem, investit cu puterea tribuniciară a şaptea oară, salutat 
imperator pentru a patra oară, consul pentru a cincea oară, părinte al 
patriei, sub Q. FabiusPostuminus, legat imperial de rang pretorian, ala a
 II Hispanorum (a construit acest castru)”.
Origine tracică
Cetatea este menţionată frecvent în toate documentele antichităţii 
începând din secolul al II-lea p. Chr., până în secolul al VII-lea 
(Ptolemeu, Tabula Peutingeriana, Itinerarium Antonini, Notitia 
Dignitatum, Hierocles, Procopius, Geograful din Ravenna) cu numele de 
Carsum, Carsio, Carso, Carsos. Cel mai probabil, toponimul are origine 
tracică şi este legat de aspectul stâncos al locului.
Sursele istorice indică distrugerea repetată a cetăţii şi refacerea ei în timpul împăraţilor Constantin cel Mare şi Justinian. 
La Hârşova se cunoaşte cel mai mare număr de stâlpi miliari (borne de 
drum roman) din Dobrogea: zece până în prezent. Acest fapt demonstrează 
că autorităţile au reparat şi întreţinut, în antichitate, în condiţii 
optime, permanent, drumurile care-i asigurau legătura fie de-a lungul 
limesului dunărean, fie în interiorul provinciei cu celelalte aşezări. 
De aici rezultă şi importanţa localităţii antice ca zonă comercială şi 
de tranzit, cum demonstrează descoperirile de excepţie făcute de-a 
lungul timpului.
Reconstruită de bizantini
După încheierea vieţii romano-bizantine la Dunărea de Jos începe istoria
 cetăţii medievale de la Hârşova. În secolul al X-lea aceasta este 
reconstruită de bizantini şi mai târziu de genovezi. Între secolul al 
XV-lea şi prima parte a secolului al XIX-lea este stăpânită de turci. 
Potrivit cronicarului Evlia Celebi, localitatea a figurat în documentele
 otomane cu numele de Harisova. Cetatea medievală este mai bine 
cunoscută pentru această perioadă datorită documentelor istorice şi 
faptului că urmele zidului de incintă care apăra oraşul, pe o suprafaţă 
de cca 24 ha, se văd în mai multe locuri astăzi.
În ultima perioadă a vieţii sale, cetatea este teatrul unor sângeroase 
confruntări între Imperiul Otoman şi Imperiul Ţarist, suferind numeroase
 distrugeri. Prin pacea de la Adrianopol, Poarta este obligată să dărâme
 fortificaţiile de pe malul drept al Dunării, iar cetatea este aruncată 
în aer. Pe locul ei se clădeşte Hârşova modernă.
Din ruinele cetăţii, astăzi, se mai văd câteva ziduri impunătoare. 
„Turnul comadantului”, pe latura de nord a incintei mici, se păstrează 
pe înălţimea de peste 9 m. La Dunăre, un zid monumental, lung de cca 40 
m, marchează zona în care a activat portul din antichitate până la 
distrugerea cetăţii, vreme de 17-18 secole!