Românul care a scris o carte cu un faimos speaker motivaţional: „Succesul e simplu, noi l-am complicat. Cea mai puternică motivaţie a mea e frica“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cartea scrisă de Brian Tracy şi Lorand Soares Szasz FOTO Facebook/Lorand Soares Szasz

Lorand Soares Szasz (33 de ani), desemnat de două ori cel mai bun speaker din România, a lansat pe piaţă o carte cu Brian Tracy, un faimos speaker motivaţional care a consiliat milioane de oameni despre cum să aibă succes.

„Succesul e simplu, cred că noi l-am complicat“, crede Lorand Soares Szasz, un consultant în afaceri din Cluj. De două ori a fost numit cel mai bun speaker potrivit Bussines Days, o platformă online dedicată antreprenorilor şi managerilor din România. Ultima sa ispravă este o carte scrisă cu Brian Tracy, un speaker motivaţional destul de cunoscut pe glob. Volumul se numeşte „Drumul tău spre succes. 12 paşi pentru a ajunge la viaţa pe care o visezi“ şi cuprinde idei de-ale canadianului adaptate la mediul românesc, adaptare făcută de clujean.

Brian Tracy a scos peste 70 de bestseller-uri - unele traduse în peste 20 de limbi - , vorbeşte anual în faţa a sute de mii de oameni şi a oferit consultanţă la peste 1.000 de companii. Clujeanul se poate lăuda cu patru cărţi scoase, printre care amintim „De la grădinar la Business Coach“ şi „Primii 12 ani în propria afacere“, şi lecţii de coaching ţinute la seminarii şi workshouri în fiecare lună în faţa a mii de oameni.

Lorand Soares-Szasz mărturiseşte într-un interviu pentru „Adevărul“ că frica este cea mai puternică motivaţie a sa şi că ideea unei cărţi cu unul dintre cei mai vânduţi speakeri motivaţionali din lume a plecat de la un mail despre care, iniţial, a crezut că e o greşeală.

Când l-aţi întâlnit prima dată pe Brian Tracy? Prin ce a impresionat?

Povestea începe chiar înainte să îl întâlnesc faţă în faţă pe Brian. Mai exact, după ce l-am invitat în România pe Allan Pease, primesc un e-mail de la Allan care începea aşa: «Salut, Brian!». În primă fază am crezut că e o greşeală. Dar mi-am coborât privirea nedumerită pe continuarea mesajului. Şi Allan scria aşa: «Tocmai ce m-am întors din România unde am colaborat cu Lorand şi pe care ţi-l recomand dacă îţi doreşti să mergi acolo».

De fapt, nu fusese nicio greşeală. 

Eu eram în CC într-o discuţie dintre Allan Pease şi Brian Tracy. După acel mail a urmat invitaţia mea către Brian. Am lucrat minunat cu el şi echipa lui. Asta se întâmpla în 2014. Dacă ar fi să numesc o trăsătură de-a lui care m-a impresionat când a venit în România ar fi puterea. 

Deşi era operat la coloană de câteva săptămâni şi se deplasa într-un scaun cu rotile, a reuşit să ţină sute de oameni concentraţi pe ceea ce el prezenta. Asta numesc eu puterea cunoaşterii şi dorinţa de a oferi mai departe. Dintr-un scaun să poţi să dai informaţie unui public, fără să fie nevoie să te foloseşti de trucuri de limbaj non-verbal, în aşa fel încât să nu îi plictiseşti după 8 ore de discurs e un lucru cu adevărat fenomenal.

Lorand Soares Szasz (stânga) şi Brian Tracy (dreapta) FOTO: arhivă personală Lorand Soares Szasz

Ce apreciaţi la el?

Concentrarea. Ştie ce vrea, unde vrea să ajungă şi acţionează în consecinţă. Nu e omul care se pierde în task-uri (n. r. sarcini/obiective) inutile. Când a fost în România, am îndrăznit să îi cer un singur sfat. Iar el a scos o hârtie mototolită din buzunar pe care avea notate obiectivele lui. Le citea în fiecare dimineaţă. Asta m-a sfătuit să fac şi eu. De la obiceiul ăsta cred că «i se trage» şi concentrarea asta fantastică pe care o admir enorm.

De unde ideea unei cărţi cu Tracy?

Amuzant sau nu, parţial s-a repetat istoria cu Allan Pease. La ceva timp după ce Brian a părăsit România, primesc un mail de la el. Îmi mulţumea pentru ospitalitate şi îmi propunea să scriem o carte împreună. Era un vis de-al meu atât de mare, încât nu îndrăznisem să deschid eu subiectul. Dar Brian m-a apreciat în cele câteva zile petrecute împreună suficient de mult, încât să vină el cu propunerea. E o onoare pentru mine. Cât despre «metoda de lucru»  să o numesc aşa, Brian lucra la textele sale, după care mi le trimitea, eu le citeam şi completam cât mai «aplicabil» pentru publicul român, după care îi retrimiteam lui Brian ceea ce scriam. Poate de-asta a durat aproape 2 ani până când cartea a văzut lumina tiparului. 

De ce acest titlu?

Titlul ăsta poate să aibă multe interpretări, dar, de fapt, e foarte simplu. Poate că oamenii ar fi vrut să afle povestea surprinzătoare de succes a lui Brian, sau măcar câteva «picanterii» din drumul meu către succes. Prin titlul ăsta am vrut din start să eliminăm aşteptarea asta. Tocmai pentru că e o carte care încearcă să îşi ghideze cititorul către drumul său către succes. Nu către al meu, al lui Brian sau al altcuiva. Succesul nu e genuin (n. r. veritabil, natural) decât dacă e personal, adică în concordanţă cu valorile tale personale. Asta am încercat să transmitem cu titlul „Drumul tău către succes“. Că drumul meu poate să fie fain, dar e al meu, ceea ce contează este să îţi găseşti tu împlinirea. Cam despre asta e.

De ce v-aţi gândit să scrieţi tocmai despre succes?

Pentru că toată lumea pare să caute succesul, însă nu toţi ştiu să îl definească corect. Cred că m-am simţit responsabil să distrug nişte concepţii false despre succesul «made in Romania».  Succesul nu înseamnă să fii la cuţite cu statul, să îţi plăteşti angajaţii prost sau să profiţi de naivitatea cuiva, pe măsură ce construieşti imperii. De succes poate să fie şi un portar de fabrică. 

Pentru că pentru el, ceea ce face e important şi el simte cum contribuie prin ceea ce face la bunul mers al fabricii. Succesul e simplu, cred că noi l-am complicat. De-asta m-am bucurat să scriu despre subiect împreună cu Brian.

Când spuneţi succes la ce vă gândiţi?

La bucuria de a-mi stabili obiective si de a le atinge, în timp ce sunt împăcat cu mine însumi că nu «am călcat peste cadavre» să ajung acolo. Liniştea că tot ceea ce fac este în concordanţă cu valorile mele. Asta ar fi pe scurt.

Există o formulă, un anume tipar care aplicate/respectate credeţi că se ajunge la succes?

Există o formulă pe care o dau exemplu clienţilor mei. Sună cam aşa: A FI + A FACE = A AVEA.

De regulă, conştient sau inconştient, succesul înseamnă pentru noi «a avea» - a avea o familie fericită, o funcţie importantă în companie, o casă la marginea unei păduri etc. Din păcate, unii oameni visează la ceea ce şi-ar dori să aibă, nu au cunoştinţele necesare să ajungă acolo, aşa că îşi formează o imagine distorsionată a succesului.
Ceea ce recomand eu pentru succes este să te concentrezi pe primele două - pe ceea ce eşti tu ca om şi ce faci în fiecare zi. Degeaba îţi doreşti o funcţie în management dacă tu nu înveţi leadership, nu eşti pregătit să vezi imaginea de ansamblu sau să pui echipa pe prima poziţie… Oamenii de succes sunt foarte conştienţi de cine sunt ei, care e stadiul în care se află şi fac zilnic lucruri care să îi ajute să devină mai buni. Evident, ceea ce obţin e o consecinţă...

Cum a fost pentru dumneavostră drumul spre succes?

Păi, nu pot să vorbesc despre el la trecut, că nu s-a terminat, sunt încă în proces. (râde) E frumos. Lucrurile nu se întâmplă întotdeauna când vrei, cum vrei, dar lecţiile sunt de nepreţuit. Şi pe măsură ce ai mai multe greşeli şi lecţii „la activ“ drumul devin e tot mai fain.

Ce vă motivează să mergeţi înainte?

Frica. La modul cel mai serios, cea mai puternică motivaţie a mea e frica. Unii ar putea să zică despre mine că sunt un stresat, dar aşa funcţionez. 

Am vrut să devin om de afaceri ca să nu mor sărac, nu ca să fiu miliardar... 

Îmi place să pun presiune pe mine pentru că în momentele alea sunt cel mai motivat să îmi dovedesc contrariul.

Sunt fricile şi lipsa de răbdare cei mai mari duşmani?

Depinde de temperament. Pe mine frica mă face să mă ridic din pat şi să fac lucrurile să se întâmple. Nu sunt duşmani. Nu pot să zic nici măcar că sunt rele sau bune în sine. Pentru că dacă ai prea multă răbdare, la un moment dat nu mai acţionezi şi eşti pasiv. Cred că raportarea noastră la ele poate să fie bună sau rea.

Coperta cărţii FOTO: Facebook/Lorand Soares Szasz

Dacă ideile din carte sunt puse în practică, cât de rapid se văd rezultatele? Întreb deoarece trăim în secolul vitezei şi al tehnologiei, în care lumea îşi pierde repede răbdarea.

Cred că e imposibil să măsori aşa ceva. 

Succesul nu e un teren pe care îl măsori în hectare pentru că e diferit pentru fiecare din noi. Să impui un şablon prin care să măsori succesul unui om ar însemna să îi îngrădeşti libertatea şi creativitatea... şi mă întreb unde ar mai fi succesul? 

Dacă aplici ideile din carte, cred eu că vei identifica mai clar care e drumul tău, nu vei ajunge direct la obiectiv. Acela e drumul tău, nu al meu sau al lui Brian. Prin cartea asta am vrut să oferim un ghid, o busolă care să te ajute să ştii care e drumul tău care să te împlinească în fiecare zi.

Cum trataţi obstacolele ce vă ies în drum?

Poate să sune ca un clişeu, dar foarte sincer spun că de unele obstacole ne împiedicăm şi doare, însă oricât ar durea trebuie să fim întotdeauna conştienţi că sunt doar pietre de temelie care ne ajută să devenim ceea ce visăm. Nu e uşor întotdeauna, dar e vital să fii optimist în faţa obstacolelor. Mai mult decât atât, e esenţial să fii sincer şi să recunoşti când un obstacol ţi l-ai creat singur.

Mai puteţi citi:

Viaţa bate filmul. Grădinar în Porto, om de afaceri în Cluj şi tată în Burkina Faso

Loránd Soares-Szász a locuit şapte ani în Portugalia, unde a avut zece job-uri. Întors acasă, a dat lovitura în consultanţa de afaceri. Clujeanul a adus în ţară şi o nevastă portugheză şi împreună au devenit „părinţii“ unei fetiţe de 13 ani din Africa.

Cum să fii un bun manager. Sfaturile unui trainer NATO şi NASA: „Atunci când cineva pleacă dintr-o companie, de cele mai multe ori pleacă din cauza şefului“

„Un lider conduce oameni şi manageriază lucruri - bugete, programe. Repet: manageriază lucruri“, le-a spus Jim Bagnola, un faimos şi apreciat speaker în domeniul leadershipului mondial, managerilor ardeleni veniţi să caute soluţii eficiente ca să-şi sporească afacerea. Acesta a oferit trainiguri reprezentanţilor NASA, NATO, Siemens, Motorola, Shell Oil Company, Serviciile Secrete ale SUA, Departamentul Forţelor Aeriene, Hotelurile Marriott.

EXCLUSIV Interviu cu Jack Canfield, cel mai bun specialist al lumii în a obţine succesul. „Vizualizează ce îţi doreşti. Subconştientul va găsi soluţiile“

Jack Canfield (71 de ani), speakerul motivaţional ale cărui cărţi inspiră oameni de pe toate continentele, a ţinut, pentru prima dată în România, un seminar în care i-a învăţat pe antreprenorii veniţi la Cluj regulile de bază ale succesului.