Cum arătau primele trenuri şi ce viteze aveau

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Istoria transportului pe calea ferată începe în vestul Europei, în secolul al XIX-lea şi este strâns legată de apariţia primelor locomotive cu aburi. Totuşi, vagoanele au apărut mult mai devreme, iar într-o primă fază era utilizată tracţiunea animală.

Acestea erau folosite în minerit, în ţări ca Germania, Franţa şi Anglia încă din secolul XVII. După mai multe tentative, prima locomotivă cu aburi a apărut abia trei secole mai târziu şi a fost inventată de James Watt, care a realizat un motor special cu aburi, în 1774. Un deceniu mai târziu, locomotiva patentată de William Murdoch atingea viteza de 10 kilometri pe oră.

Pe lista inventatorilor apare un alt britanic, Matthew Murray, considerat de către unii adevăratul inventator al locomotivei cu aburi. Locomotiva lui Murray era ceva mai complexă şi a fost testată în 1804. Pe aceeaşi listă se regăsesc peronalităţi ca Richard Trevithick, creatorul primului motor de locomotivă de înaltă presiune, Merthyr Tydfil şi George Stephenson. 

Performanţele locomotivelor cu aburi au continuat să crească pe măsură ce companiile de transport pe calea ferată au investit tot mai mult în dezvoltare. Astfel, într-un timp relativ scurt s-a ajuns ca acestea să depăşească 100 de kilometri pe oră şi să transporte cantităţi tot mai mari de marfă. Aşa s-a ajuns ca locomotivele Mallet, produse în Statele Unite ale Americii, să atingă 130 de kilometri la oră, iar cele fabricate în Marea Britanie să depăşească, în perioada interbelică, graniţa celor 200 de kilometri la oră. 

Apariţia locomotivelor electrice şi diesel a marcat o nouă etapă şi au dus în timp la dispariţia celor cu aburi. În 1842, o locomotivă cu motoare electrice inventată de Robert Davidson atingea o viteză de 6,5 kilometri la oră, puţin mai rapidă decât un om, iar în 1879 Werner von Siemens îşi prezenta la Berlin propria locomotivă electrică. 

Abia la începutul secolul XX, în Elveţia, a fost fabricată prima locomotivă diesel, care a marcat practic intrarea într-o nouă eră. Chiar şi aşa, locomotivele cu aburi au continuat să fie utilizate până la sfârşitul anilor 60, iar în unele ţări chiar şi mai mult. 

În România, primele locomotive cu aburi au fost introduse la uzina din Reşiţa, în prima jumătate a secolului XIX, iar prima cale ferată a fost construită de austrieci între localităţile Baziaş şi Oraviţa, în 1854.

Mai multe pentru tine:
Ce s-a descoperit după autopsia medicului Ștefaniei Szabo. Nu a murit din cauza unui infarct sau AVC
Cine o "sapă" zilnic pe Prinţesa Kate? E o înaltă trădare! Şi nu, nu e vorba de Meghan Markle
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid
Nu cumpăra nimic înainte să vezi acest top 10 electrocasnice 2025 – cele mai bune alegeri pentru casă și cadouri de sărbători
Ultimele cuvinte ale Roxanei Moise către antrenoarea sa, înainte de a pierde lupta cu cancerul: „Eu o să mă fac bine. O să vedeți”
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Marina Voica, grav afectată de criza apei din Prahova: „La 89 de ani, mă spăl la lighean. Nespălată tot nu rămân!” Orașul Breaza e paralizat: „Au externat bolnavii!”
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie