Turnul Eiffel - cel mai vizitat monument din lume
0La 114 ani de la inaugurarea sa, Turnul Eiffel a devenit simbolul numarul unu al Frantei. Unicitatea constructiei face din acest monument de fier si otel cel mai vizitat obiectiv turistic al Europei.
La 114 ani de la inaugurarea sa, Turnul Eiffel a devenit simbolul numarul unu al Frantei. Unicitatea constructiei face din acest monument de fier si otel cel mai vizitat obiectiv turistic al Europei. Este inalt, este maiestuos, este "chic" si ofera o priveliste de vis asupra Parisului. Iar cand se lasa seara si dintre stalpii metalici strabat razele de neon, panorama feerica iti taie rasuflarea. Turnul se confunda cu viata boema a metropolei franceze, servind ca prima destinatie turistica a orasului. Ideea unui turn foarte inalt a aparut in Franta anului 1884. Doi ingineri ai intreprinderii conduse de Gustave Eiffel au pus la punct planurile arhitectonice ale unui turn a carui inaltime sa atinga cifra simbolica de 1000 de picioare, adica 300 de metri. Odata patentul proiectului fiind inregistrat, i s-au adus cateva modificari de ordin estetic, care au apropiat schita de forma finala a constructiei. Lucrarile au durat 2 ani, 2 luni si 5 zile, din 1887 pana in 1889. Vecinatatea Senei a condus la intariri suplimentare pentru fundatie in partea adiacenta malului raului. Pentru mijloacele rudimentare ale vremii, in comparatie cu tehnologia moderna din zilele noastre, turnul a fost construit intr-un timp record, iar asamblarea partilor constituente s-a facut cu o precizie uimitoare. Curbura arcelor a fost matematic calculata pentru a rezista cu brio curentilor atmosferici. Pe 31 martie 1889, in varful turnului a fluturat tricolorul francez, iar astfel intreaga natiune era pregatita pentru Expozitia Universala din acel an, ca si pentru celebrarea centenarului Revolutiei Franceze. Autor al mai multor poduri si viaducte din Hexagon, precum si al Statuii Libertatii, care, peste Atlantic, a ramas simbolul intrarii in Lumea Noua, Gustave Eiffel a avut privilegiul de a boteza noua constructie si a primit la inaugurare distinctia Legiunea de Onoare. Pana la sfarsitul anului 2001, cele 1665 de trepte si cele doua ascensoare au gazduit aproape 200 de milioane de turisti in drumul lor la si de la restaurantul "Jules Verne", situat in varful turnului. Scurgerea timpului a condus la modernizarea turnului, si nu la deteriorarea lui. Ascensoarele initiale instalate pe stalpii de est si vest, care urcau pana la primul nivel, au fost inlocuite in 1897 si modernizate 90 de ani mai tarziu. A fost instalata si o alta pereche de ascensoare intre primul nivel si varf, operationala pe baza unui piston hidraulic, care a fost inlocuit in 1983 cu un ascensor electric. Modernizarile au urmarit ca simbolul metropolei pariziene sa tina pasul cu provocarile mileniului III, pentru a satisface numarul crescand de turisti prezenti in ziua de azi in capitala Frantei.