ITP-ul, obligatoriu şi pentru motociclete şi mopede, din 2016, respectiv 2018. UE înăspreşte şi ITP-ul pentru maşini

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Parlamentul European a cerut marţi o actualizare a regulilor privind verificările tehnice ale  autovehiculelor care să îmbunătăţească siguranţa circulaţiei rutiere şi să extindă verificările regulate la motociclete, dar şi la unele remorci şi caravane.

Potrivit unui comunicat de presă al Parlamentului European, „regulile actualizate vor face controalele rutiere la vehiculele comerciale mai eficiente şi conforme cu riscurile, simplificând prevederile referitoare la documentele autovehiculelor“.

Parlamentul European a adoptat marţi amendamente la două propuneri de directive ale Comisiei Europene vizând aceste domenii, forul legislativ dorind ca acestea să fie baza de negociere cu Consiliul în scopul de a adopta în primă lectură legislaţia revizuită.

„Cerinţele tehnice privind testările pe care le introducem prin această lege au standarde foarte înalte“, a spus europarlamentul german Werner Kuhn, raportorul pentru propunerea privind inspecţiile periodice la autovehicule şi remorci.

Verificări obligatorii la motociclete în toate statele membre din 2016 şi la mopede din 2018

Eurodeputaţii au votat pentru verificări obligatorii la motociclete în toate statele membre, începând cu 2016 şi la mopede începând cu 2018, dacă nu există un studiu din partea Comisiei care să arate că verificarea mopedelor ar fi ineficientă.

Totodată, s-a votat şi pentru extinderea verificărilor la remorcile mai grele de două tone şi la rulotele mai grele de 750 kg, susţinând standardele existente pentru remorcile de peste 3,5 tone.

De asemenea, Parlamentul European doreşte să păstreze cerinţele minime actuale privind verificările tehnice iniţiale la patru ani pentru maşini, urmate de teste la fiecare doi ani după aceea.

Pe de altă parte, deputaţii susţin că „pentru a creşte eficienţa inspecţiilor rutiere la vehiculele comerciale, trebuie creat un sistem de evaluare bazat pe riscuri“.

Operatorii vor fi clasificaţi conform performanţelor vehiculelor lor în timpul inspecţiilor, iar vehiculele cu risc mare ar putea fi vizate de autorităţile statelor membre în controalele rutiere, adaugă deputaţii.

„Controalele rutiere variază mult între diferite state membre, de aceea avem nevoie de reguli UE armonizate“, a spus Olga Sehnalová, eurodeputat social-democrat din Cehia, de asemenea raportor pentru propunerea privind controalele rutiere la vehiculele comerciale.

Deputaţii au inclus şi vehiculele comerciale uşoare în categoria celor care devin subiect al controalelor rutiere.

O altă regulă cerută de PE: documentele autovehiculelor să fie în registre naţionale

O altă regulă cerută de PE este ca documentele autovehiculelor să fie păstrate în registre naţionale electronice, facilitând schimbul de informaţii între statele membre şi ajutând astfel la combaterea tranzacţiilor cu maşini furate.

Parlamentul este de acord cu Comisia că cele două directive privind verificările tehnice ale autovehiculelor trebuie transformate în regulamente, care să se aplice direct în statele membre, care pot aplica însă standarde mai înalte privind aceste reglementări.