CNADNR: 80% din reţeaua de drumuri naţionale, acoperită de contracte de deszăpezire

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproximativ 80 la sută din reţeaua de drumuri naţionale este "acoperită" de contracte de deszăpezire pentru iarna 2015-2016, spune şeful CNADNR, Narcis Neaga, adăugând că principalele probleme ale instituţiei sunt contestaţiile şi neprezentarea la licitaţii a firmelor de deszăpezire.

Narcis Neaga a declarat, joi seară, la Lacu Roşu, unde a participat la şedinţa Comisiei pentru Transporturi şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor, că principalele probleme cu care se confruntă, în prezent, instituţia pe care o conduce sunt contestaţiile şi neprezentarea firmelor de deszăpezire la licitaţii, în pofia preţurilor "destul de bune", transmite Mediafax.

"Nu se prezintă lumea la licitaţii, deşi preţurile sunt destul de bune, însă în zonele în care nu se prezintă nimeni intervenim cu utilajele proprii, pentru că avem totuşi o bază, un număr de utilaje care ne permit să intervenim acolo unde există probleme. Deci nu cred că se va pune problema să fim descoperiţi iarna aceasta, cum nu am fost descoperiţi nici iarna trecută, chiar dacă procedurile se continuă", a spus Neaga.

Întrebat de ce nu se prezintă firmele la licitaţii, şeful CNADNR a explicat că utilajele de deszpăezire sunt scumpe şi că "sunt puţine frme în România care îşi pot permite să investească".

"E vorba de milioane de euro şi să le ţină... pentru că practic deszăpezeşti 30 - 40 de zile pe an. Pe de altă parte, marii constructori au renunţat la această activitate şi au externalizat-o, au externalizat utilajele, le-au vândut şi nu-i mai intereseaza acest lucru. Au apărut alte generaţii de firme, însă ele trebuie să crească", a mai spus Neaga.

Totodată, Neaga a precizat că întreţinerea unei autostrăzi "nu este chiar un lucru simplu", că necesită experienţă, iar firmele care câştigă un contract de deszăpezire şi nu îşi îndeplinesc sarcinile contractuale sunt nevoite să suporte penalizări foarte mari.

"Penalizările sunt foarte mari şi probabil (n.r. - firmele) şi-au făcut nişte calcule. Sunt sute de mii de euro penalizări în contractele acestea şi preferă să nu rişte", a explicat Neaga.

El şi-a exprimat speranţa ca "nici în această iarnă să nu fie pierderi de vieţi omeneşti", la fel ca în ultimii doi ani.

"Au mai fost accidente şi table îndoite, dar nu pierderi de vieţi omeneşti. Pe noi asta ne interesează, să nu moară nimeni din cauza lipsei deszpăezirii".

Directorul general adjunct cu probleme de întreţinere, monitorizare şi siguranţă a circulaţiei din cadrul CNADNR, Andrei Cristian, a declarat, la rândul său, că în viitorul sezon rece sarea şi nisipul vor fi înlocuite cu materiale chimice de deszăpezire.

"De aproximativ trei ani pregătim această nouă acţiune şi intervenţie. Vom înlocui în mare parte materialele antiderapante clasice, este vorba depsre sare şi nisip, cu ce se acţiona până acum în mod curent, cu materiale chimice, şi anume clorură de calciu sau alte soluţii chimice care au o acţiune mult mai eficientă pe timpul sezonului rece, producând o degivrare mult mai rapidă la temperaturi foarte joase", a declarat Andrei Cristian.

Întrebat dacă aceste noi substanţe folosite la deszăpezire nu vor fi mai scumpe decât cele tradiţionale, acesta a răspuns: "Cu reglaje şi concentraţii optime, soluţia nu poate fi mai scumpă decât cu ce acţionăm noi în acest moment".

Şedinţa Comisiei pentu transporturi şi infrastructură a Camerei Deputaţilor s-a desfăşurat, cu uşile închise, în staţiunea Lacu Roşu, din judeţul Hrghita, la ea fiind invitaţi reprezentanţi ai CNADNR, CFR, Ministerului Transporturilor, parlamentari din Harghita şi Neamţ, autorităţil locale şi judeţene. Temele de discuţie au vizat subiecte de actualitate şi cu impact asupra dezolvării durabile a zonelor de centru şi de est ale României.

Potrivit Biroului de presă al Camerei Deputaţilor, membrii comisiei au analizat proiectele de investiţii în infrastructura de transport feroviar şi rutier, precum şi calendarul de implementare al acestora, cu accent pe asigurarea prioritizării lor în cadrul Masterplanului general de transport şi asigurarea surselor de finanţare alocate României prin exerciţiul financiar european 2014 - 2020.

Mai multe pentru tine:
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Povestea Sabinei, tânăra care și-a închis afacerea și a decis să plece din țară: „Nu de bani e problema, am mașină și apartament”
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova