Zborurile medicale, doar cu aeronave de la Interne şi Apărare
0Accidentul aviatic de la Siutghiol, de pe 15 decembrie, soldat cu patru morţi, nu a rămas fără urmări. Pe final de an, capetele şefilor de instituţii continuă să cadă, eficienţa sistemului de urgenţă este pusă sub semnul întrebării iar elicopterele SMURD, vitale pentru buna desfăşurare a actului medical, rămân în continuare la sol.
În tot acest timp, procedurile de intervenţie în situaţii de urgenţă sunt reanalizate şi reexaminate, iar şefii inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă din ţară vor fi obligaţi, prin lege, să recurgă la o colaborare strânsă cu prefecţii.
„Am decis să regândim tot ceea ce înseamnă proceduri de intervenţie la situaţii de urgenţă, pentru a asigura eficienţă maximă acestui sistem. Am dispus deja reexaminarea procedurilor Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă dar şi a tuturor structurilor cu responsabilităţi în domeniul urgenţelor. În acest sens, la nivelul fiecărui judeţ s-a realizat o analiză a categoriilor de riscuri, în raport de particularităţile acestora şi resursele existente pentru intervenţie imediată”, a declarat, ieri-dimineaţă,
Gabriel Oprea, ministrul Afacerilor Interne.
De menţionat că Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, condus de Raed Arafat, fusese înfiinţat în ianuarie 2014, după tragedia aviatică din Munţii Apuseni.
Sistemul de urgenţă, modificat
Concret, Ministerul Transporturilor şi cel al Apărării Naţionale vor fi incluse în Concepţia Unică de Intervenţie a Sistemului Integrat de Acţiune la Situaţii de Urgenţă, unde fiecare instituţie va participa cu logistica necesară, a subliniat oficialul. În acest sens, pe agenda de marţi a şedinţei de guvern a figurat o ordonanţă de urgenţă care modifică sistemul de intervenţii în situaţii de urgenţă.
„S-a considerat că este nevoie de o responsabilizare mai mare a şefilor inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă, fapt pentru care s-a înţeles că, prin această responsabilizare, trebuie să lucreze aproape de prefecţii judeţului, care nu întotdeauna, ca şi prefect, are anumite abilităţi sau calităţi profesionale în ceea ce înseamnă managementul sistemului situaţiilor de urgenţă“, a spus şi ministrul Muncii, Rovana Plumb, la finalul şedinţei.
„Revizia poate dura şi şase luni“
Aceasta a mai spus că lipsa elicopterelor SMURD, care se află în revizie încă de săptămâna trecută, va fi suplinită de aeronave care aparţin Ministerului Afacerilor Interne (MAI), dar şi de aeronave ale Ministerului Apărării Naţionale (MApN), în caz de nevoie. „Zborurile în scop medical vor fi asigurate de patru elicoptere, de două aeronave precum şi de un avion, toate ale MAI”, a spus şi Oprea.
Şi aeronavele Spartan vor sta la dispoziţia Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, instituţie supusă unui audit extern. Spre exemplu, luni seara a fost nevoie de intervenţia unei aeronave militare care să preia doi copii răniţi în urma unor explozii în Iaşi, respectiv în Vaslui. Micuţii au fost transportaţi în Bucureşti, fiind asistaţi pe parcursul zborului de o echipă SMURD.
„Revizia elicopterelor poate dura de la o săptămână la o lună sau chiar şase luni. Din punct de vedere al protocolului, dacă nu se cunoaşte motivul pentru care s-a produs un accident, aparatele de zbor trebuie să rămână la sol, altfel sunt riscuri mari”, au explicat surse din rândul MAI.
Alte demiteri
Ziua de ieri s-a lăsat şi cu demiteri la vârful Inspectoratului General de Aviaţie, Dorel Grădinaru. Acesta, care conducea instituţia din 2008, a fost înlocuit din funcţie cu generalul de armată Ion Cristinel Reliu. Măsura a fost a treia de acest fel după prăbuşirea elicopterului SMURD în lacul Siutghiol din judeţul Constanţa.
Ancheta în cazul accidentului aviatic din judeţul Constanţa, în urma căruia au murit toate cele patru persoane aflate în aparatul de zbor, este făcută de Secţia Parchetelor Militare din Parchetul Instanţei Supreme, care a preluat ancheta de la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti.
În acest dosar, imediat după producerea accidentului a fost începută urmărirea penală pentru neluarea şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, iar ulterior cercetările au fost extinse şi pentru ucidere din culpă, având în vedere faptul că au decedat toate cele patru persoane aflate la bordul elicopterului SMURD - medicul Laura Vizireanu (39 de ani), asistenta Gabriela Harton (38 de ani), pilotul, comandor Petre Corneliu Cătuneanu (47 de ani) şi copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel (42 de ani). Operaţiunile de căutare şi salvare au durat aproximativ 12 ore.
Bilanţ sumbru al accidentelor aviatice din 2014
Bilanţul pe anul 2014 al persoanelor care au murit în urma unor accidente aviatice produse în România este unul sumbru, fiind şi cel mai grav din ultimii patru ani, când s-au înregistrat 19 victime.
Primul accident aviatic din 2014 a avut loc pe 20 ianuarie, când un avion uşor, de mici dimensiuni, care transporta o echipă medicală s-a prăbuşit în judeţul Cluj, două persoane pierzându-şi viaţa. Avionul, pilotat de Adrian Iovan, se îndrepta spre Oradea, pentru prelevarea ficatului de la un donator.
Un al doilea accident aviatic a avut loc pe 21 noiembrie, când opt militari au murit şi alţi doi au fost grav răniţi în urma prăbuşirii elicopterului militar IAR-330 PUMA, pe raza localităţii sibiene Mălâncrav. Ulterior, unul din cei doi supravieţuitori a murit în spital. Elicopterul urma să participe la un exerciţiu militar. Potrivit meteorologilor, elicopterul nu s-a prăbuşit din cauza condiţiilor meteo, întrucât „vizibilitatea era bună”, potrivit Agerpres.
Cel mai recent accident aviatic a avut loc la data de 15 decembrie, un elicopter SMURD care se afla în misiune prăbuşindu-se în lacul Siutghiol, iar toţi cei patru membri aflaţi la bord pierzându-şi viaţa.
Apelul la 112 a fost făcut la ora 16,05, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dobrogea, Anca Chiriţă. Într-un sfert de oră de la apel a sosit la faţa locului primul echipaj de salvare de la ISU cu o barcă pneumatică, având însă o întârziere cauzată de defectarea motorului ambarcaţiunii. Astfel, angajaţii ISU au fost nevoiţi să vâslească până la locul accidentului.
Pe 16 decembrie, Parchetul Militar Bucureşti a anunţat că s-a deschis un dosar penal pentru cercetarea condiţiilor în care s-a prăbuşit elicopterul SMURD.
Pe aceeaşi temă:
Martor al tragediei de pe lacul Siutghiol: „Mi-a atras atenţia zborul în picaj al elicopterului“
UPDATE Elicopter SMURD prăbuşit. Toţi cei patru membri ai echipajului au murit