MAI propune reglementarea juridică a circulaţiei trotinetelor electrice. Ce reguli vor fi obligaţi să respecte trotinetiştii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Viteza maximă pentru trotinetele electrice va si de 25 km/h

Ministerul Afacerilor Interne supune dezbaterii publice un proiect de Ordonanţă a Guvernului care va modifica şi completa Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prin introducerea unor prevederi referitoare la utilizarea trotinetelor electrice pe drumurile publice.

Prin proiect se propune ca trotineta electrică, un mijloc de locomoţie extrem de controversat în Occident, să fie definită că fiind vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roţi, articulat cu o bară în partea din faţă folosită ca dispozitiv de direcţie, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 6 km/h, dar nu depăşeşte 25 km/h şi care este echipat cu un motor electric.

Această viteză maximă este mult mai mică în comparaţie cu cu cea prevăzută într-un alt proiect legislativ, unul semnat de deputatul Sorin Moldovan. În respectivul document se propune ca aceasta viteză maximă să fie de 40 de kilometri pe oră, considerată de specialişti ca fiind una periculoasă. „O viteză maximă de 40 de kilometri pe oră este mult prea mult. Pot spune că această viteză este chiar periculos de mare,  mai ales când acea trotinetă este pe mâna un adolescent de 14 ani, care nu are experienţă. Chiar dacă nu ar fi obligaţi să aibă carnet de conducere, cei care conduc astfel de vehicule electrice ar trebui să treacă totuşi prin minime cursuri teoretice şi practice aşa cum se întâmplă în multe tări europene chiar şi pentru biciclişti. Oricum, pentru a merge în siguranţă cu o astfel de trotinetă electrică trebuie în primul rând să înveţi cum se face corect frânarea”, explica pentru "Adevărul", cu ceva timp în urmă, instructorul moto Cristian Anghel.

Conduse numai în oraş

Revenind la propunerea de modificare făcută de MAI aceasta mai prevede că trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa acestei piste, vor putea circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h. Adică este exclusă folosirea lor în afara localităţilor. 

Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 14 ani, iar transportul pasagerilor este interzis.

Trotineta electrică oprită sau staţionată pe partea carosabilă trebuie aşezată lângă şi în paralel cu marginea acesteia. Trotinetele electrice pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.

Echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare. 

Casca de protecţie este obligatorie pentru conducătorii de biciclete şi trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani. Nerespectarea normelor privind circulaţia trotinetelor electrice constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amendă, se mai arată în propunerea de modificare legislativă. 

Cum este reglementată folosirea lui în Occident

Odată cu înmulţirea numărului trotinete electrice în marile oraşe din Europa, a crescut expenenţial şi numărul accidentelor în care sunt implicaţi utilizatorii acestor mijloace de locomoţie. Acest val de accidente, unele soldate cu decese, a forţat autorităţile din ţările europene să reglementeze circulaţia scuterelor electrice.

Autorităţile din Paris, unde sunt estimate a fi aproximativ 15.000 de astfel de vehicule electrice, au anunţat că de la începutul lunii iulie, va intra în vigoare noua legislaţie prin care este limitată viteza acestora la 20 km/h, fiind interzisă circulaţia pe trotuare sau alte zone destinate pietonilor. Pentru cei ce încalcă aceste prevederi amenzile sunt de 135 de euro.

Autorităţile din Suedia au limitat puterea motoarelor electrice ale scuterelor ce pot circula pe drumurile publice la 250 de watts, ceea ce se traduce la o viteză maximă de 20 de km/h. În plus, trotinetele trebuie să fie dotate cu frâne, claxon, dar şi cu far şi reflectorizante. 

În Spania, oraşe precum Madrid sau Barceloan le-au interzis în zonele pentru pietoni, iar la nivel naţional autorităţile urmează să voteze o legislaţie ce propune interzicerea acestora pe trotuare, limitarea vitezei al 25 km/h, dar şi existenţa unei asigurări. Anul trecut, în Spania, cifrele oficiale indicau aproape 300 de accidente, cu 3 decese, însă autorităţile susţin că numărul real este mult mai ridicat. 

Germania este ultima ţară care a introdus o legislaţie în privinţa acestora, votată chiar la începutul acestei luni, prevede o limită de viteză de 20 de km/h, interzicerea acestora pe trotuare şi în zonele pietonale, o vârstă minimă de 14 ani, dar şi existenţa unei asigurări speciale pentru utilizatorii acestora. Marea Britanie este singura ţară care a interzis complet aceste scutere electrice.