FSB a publicat pentru prima dată documente de arhivă despre sinuciderea lui Hitler
0FSB, serviciul de informaţii al Rusiei şi succesorul KGB-ului din perioada Uniunii Sovietice, a desecretizat pentru prima dată materiale din dosarul de anchetă privind sinuciderea lui Adolf Hitler în buncărul său de sub Berlin.
Rusia a desecretizat mărturia luată de forţele sovietice lui Hans Baur, pilotul personal al lui Hitler pe care Armata Roşie l-a capturat în ultimele zile ale celui de-al Doilea Război Mondial, arată hotnews.ro.
Serviciul de presă al FSB notează că pe 2 mai 1945, după capturarea Fuhrerbunker-ului aflat sub Cancelaria Reichului din Berlin, sovieticii au început o documentare minuţioasă cu privire la locurile în care s-ar putea afla liderii nazişti.
„Printre martorii ultimelor zile ale Führerului nazist au fost şeful gărzii personale a lui Hitler, Hans Rattenhuber, şeful apărării sectorului 'Citadela' (care includea buncărul şi Cancelaria Reich-ului) general-maiorul Wilhelm Mohnke, valetul principal Heinz Linge, pilot personal, comandantul escadrilei 'Führer' Hans Baur şi aghiotantul personal Otto Günsche”, notează documentele declasificate.
Interogarea lor repetată despre circumstanţele morţii lui Hitler au fost păstrate în Arhivelor Statului (sovietic şi apoi rus), Arhiva Centrală a FSB, precum şi în dosare de anchetă separate despre criminalii de război ai Germaniei Naziste.
Mărturia pilotului lui Hitler despre ultimele zile ale Germaniei Naziste
Publicată pe site-ul FSB, traducerea mărturiei personale a lui Hans Baur a fost preluată din dosarul său de investigaţie, aflat în arhiva Direcţiei FSB pentru regiunea Novgorod.
Baur le-a relatat anchetatorilor sovietici că între 8 şi 10 ianuarie 1945 a fost chemat de la München pentru a-l vedea pe Hitler, care s-a întors la Berlin din Prusia de Est la începutul lunii ianuarie.
„În timp ce se afla în Berlin, Hitler (...) a devenit din ce în ce mai retras, ţinându-se departe de toată lumea şi petrecând tot timpul în adăpostul lui. Am fost chemat la Hitler doar când mi s-a dat o misiune de zbor sau dacă au vrut să obţină de la mine un certificat despre durata zborului către un anumit loc”, a declarat pilotul.
Potrivit acestuia, Hitler „şi-a menţinut tot timpul aparenţa de optimism şi încredere în victoria Germaniei” şi că anturajul său credea că el mai are mijloacele de obţine un deznodământ fericit al războiului cu ajutorul unor arme secrete de o putere fără precedent.
Dosarul descretizat de FSB mai arată că în „Statul Major Suprem german au început să apară îndoieli cu privire la oportunitatea rămânerii lui Hitler la Berlin” şi că la jumătatea lunii martie s-au făcut pregătiri pentru transferarea centrului său de comandă la Marea Baltică.
Acoliţii lui Hitler s-au pregătit pentru o evacuare din Berlin
Baur a relatat că „în aprilie [1945] totul era pregătit pentru o mutare spre nord sau spre sud, la Berghof” în Alpii Bavarezi, unde se aflau casa de vacanţă a lui Hitler şi un complex impresionant de buncăre construit de secretarul său personal Martin Bormann.
Baur a păstrat la Berlin mai multe avioane în cazul în care Hitler ar fi decis să părăsească capitala Reichului.
Până la începutul lunii aprilie, avioanele escadrilei „Führer” au fost staţionate la şase aerodromuri din Berlin iar după ce Armata Roşie a traversat râul Oder autostrada de lângă Poarta Brandenburg a fost transformată într-o pistă de aterizare
„În fiecare noapte, 4-5 avioane zburau de la Berlin la Berchtesgaden, încărcate cu dosare, bagaje şi oameni. Cel mai dificil lucru a fost să păstrezi legătura cu avioanele şi să le duci înapoi”, a spus Baur în mărturia sa.
Ultimul cadou făcut de Hitler pilotului său personal
Hans Baur le-a relatat interogatorilor că l-a văzut pentru ultima oară pe Hitler în ziua sinuciderii acestuia, pe 30 aprilie.
Pilotul a spus că liderul Germaniei Naziste l-a invitat în camera lui şi i-a prezentat un portret de Rembrandt al împăratului Friedrich atârnat pe perete.
Baur însuşi a încercat să fugă din Berlin dar pe 2 mai a fost rănit şi luat prizonier de Armata Roşie.