Firmele de turism, hotelurile sau restaurantele, verificate de funcţionari sub acoperire

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Recent finalizatul proiect pentru Legea Turismului prevede printre altele şi modul în care va fi efectuat controlul de specialitate la care vor fi supuse în viitor persoanele fizice sau juridice care prestează servicii turistice, indiferent de forma lor de organizare. Astfel, în afară de controalele de rutină, se vor face şi un soi de controale cu funcţionari “sub acoperire” care  vor intra în rolul unor turişti obişnuiţi.

“Controlul de tip <<mystery guest>>, care constau în activitatea de verificare a activităţii operatorului economic, fără a exista obligaţia funcţionarilor cu atribuţii de control de a se legitima la începutul controlului şi de a informa operatorul economic cu privire la începerea controlului”, se arată în proiectul legislativ.

Practic, inspectorul va fi un client obişnuit, iar entitatea controlată va afla numai după finalizarea acţiunii că a fost vizată de verificări.

“Funcţionarul cu atribuţii de control va contracta serviciile turistice direct de la operatorul economic, va consuma serviciile contractate, iar la final va emite un act de control pe care îl va transmite operatorului economic”, se mai arată în document. Acest formular de control va conţine faptele constatate şi consecinţele acestora.

Cei care nu îşi fac treaba cinstit vor avea de tras

Sociologul  Gelu Duminică consideră că aceste tipuri de control sunt obligatorii dacă vrem calitate în turismul românesc. “Este o metodă împrumutată de la marile lanţuri hoteliere occidentale. Acolo este denumită <<fake client>> şi rezultatele sunt extraordinare. Este un soi de evaluare externă numai că aici se vor da amenzi când vor fi nereguli”, susţine sociologul.

Gelu Duminică spune ca s-ar putea ca unor firme de turism sau hoteluri să nu le convină această metodă de control. “Companiile care vând pachete turistice mult cosmetizate sau hotelurile care au patru stele numai pe hârtie nu şi în serviciile aduse clienţilor vor avea de siguranţă de tras în urma acestor controale”, a conchis sociologul Gelu Duminică.

ANAF face, deja, astfel de controale pe litoral

La rândul ei, Corina Martin, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Promovare Turistică din România (FAPT), a declarat pentru “Adevărul” că o parte din agenţii economici implicaţi în industria hotelieră sunt deja obişnuiţi cu astfel de controale, dar puse în practică de alte instituţii. “În sezonul estival, ANAF face des astfel de controale <<mystery guest>> în cluburile de pe litoral, de exemplu. Şi ITM (inspecţia muncii-n.red) a mai făcut astfel de vericări pentru a vedea dacă pesonalul este angajat cu forme legale”, spune Corina Martin. Specialista în turism spune chiar că este o măsură pozitivă. “Asta este treaba Ministerului Turismului ca să facă verificări pentru că toată lumea trebuie să lucreze corect şi legal ”

 

Promovarea, o mare problemă a turismului românesc

România este departe de a utiliza adevăratul său potenţial în sectorul turistic şi îşi va distruge toate resursele dacă nu schimbă modul de a acţiona, a declarat, luni, Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România, în cadrul conferinţei #ExperienceBucharest.

"Ne vom distruge toate resursele dacă vom continua să acţionăm în acest fel în turism. Trebuie să schimbăm ceva. Am făcut un test tastând pe google "Bucharest tourism" şi puteţi vedea că rezultatele erau 9 milioane feed şi 100.000 de videoclipuri, dar faţă de Budapesta contentul este foarte mic. Acest lucru înseamnă că este o mare oportunitate pentru voi să lansaţi conţinut după această vizită în Bucureşti", le-a spus el celor prezenţa la conferinţă, printre care şi cei mai importanţi 50 de bloggeri şi influenceri de pe cinci continente, care au vizitat ţara noastră în perioada 2 - 5 noiembrie.